Skip to main content

Fast Track-Therapie in der Gefäßmedizin

  • Living reference work entry
  • First Online:
Operative und interventionelle Gefäßmedizin

Part of the book series: Springer Reference Medizin ((SRM))

  • 225 Accesses

Zusammenfassung

Eine sorgfältige präoperative Risikoevaluation der Patienten, die sich einem gefäßmedizinischen Eingriff unterziehen müssen, ist aufgrund der hohen Prävalenz perioperativer, kardiovaskulärer Risikofaktoren entscheidend (Stadlbauer et al. 2013). Im periprozeduralen Management der Patienten ist es daher wichtig, die präoperative Therapie zu optimieren, das Allgemeinbefinden zu erhalten, die Mobilität so früh wie möglich wiederherzustellen und Komplikationen zu vermeiden. Neben der Implementierung minimal-invasiver Operationstechniken und endovaskulärer Verfahren (Greiner et al. 2013) kann durch ein interdisziplinäres und interprofessionelles Zusammenspiel von Chirurg, Anästhesiologe, Internist, Radiologe, Physiotherapeut und Pflegepersonal eine Reduktion des perioperativen Risikos erreicht werden. In der Gefäßchirurgie scheint das Fast-Track-Konzept trotz wissenschaftlich belegter Vorteile für den perioperativen Verlauf noch nicht flächendeckend etabliert zu sein. Dabei ergeben sich jedoch gerade für die häufig multimorbiden Patienten in der Gefäßmedizin wesentliche Vorteile.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Institutional subscriptions

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Ahlers O et al (2008) Intraoperative thoracic epidural anaesthesia attenuates stress-induced immunosuppression in patients undergoing major abdominal surgery. Br J Anaesth 101:781–787

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Allen KB et al (1997) Endoscopic vein harvesting. Ann Thorac Surg 64:265–266

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Allen KB et al (1998) Endoscopic versus traditional saphenous vein harvesting. A prospective, randomized trial. Ann Thorac Surg 66:26–31

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Alm J et al (2005) Videoassistierte Entnahme der Vena saphena magna zur peripheren Bypassanlage. Gefäßchirurgie 10:181–186

    Article  Google Scholar 

  • Apfel CC et al (2004) A factorial trial of six interventions for the prevention of postoperative nausea and vomiting. N Engl J Med 350:2441–2451

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Apfel CC et al (2007) Übelkeit und Erbrechen in der postoperativen Phase. Anaesthesist 56:1170–1180

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • AWMF (2014a) S3-Leitlinie intravasale Volumentherapie beim Erwachsenen. www.awmf.org

  • AWMF (2014b) S3-Leitlinie Vermeidung von perioperativer Hypothermie. www.awmf.org

  • Böhmer A et al (2014) Präoperative Risikoevaluation – von der Routinediagnostik zur patientenorientierten Strategie. Dtsch Arztebl Int 111:437–446

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Brustia P et al (2007) Fast-track approach in abdominal aortic surgery: left subcostal incision with blended anesthesia. Interact Cardiovasc Thorac Surg 6:60–64

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Carli F et al (2002) Epidural analgesia enhances functional exercise capacity and health-related quality of life after colonic surgery. Anesthesiology 97:540–549

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Cheatham ML et al (1995) A meta-analysis of selective versus contine nasogastric decompression after elective laparotomy. Ann Surg 221:469–476

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Debus ES et al (2007) Der Fibularisbypass in der kritischen Extremitätenischämie – drei Zugangswege im Vergleich. Gefässchirurgie 12:115–120

    Article  Google Scholar 

  • Debus ES, Kruska P, Ivoghli A, Castan J, Kerner T (2009) Fast track in vascular surgery. Chirurg 80(8):711–718

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • European Society of Cardiology, European Society of Anaesthesiology (2014) Guidelines on non-cardiac surgery: cardiovascular assessment and management The Joint Task Force on non-cardiac surgery: cardiovascular assessment and management of the European Society of Cardiology (ESC) and the European Society of Anaesthesiology (ESA). Eur J Anaesthesiol 31:517–573

    Article  Google Scholar 

  • Frank S et al (1995) The catecholamine, cortisol, and hemodynamic responses to mild perioperative hypothermia: a randomized clinical trial. Anesthesiology 82:83–93

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Frank S et al (1997) Perioperative maintenance of normothermia reduces the incidence morbid cardiac events: a randomized clinical trial. JAMA 277:1127–1134

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Furrer L et al (2006) Präoperative Nüchternzeiten. Die Sicht der Patienten. Anaesthesist 55:643–649

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Gan T et al (2002) Goal-directed intraoperative fluid administration reduces the length of hospital stay after major surgery. Anesthesiology 97:820–826

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Gauss A et al (2011) Kardioprotektion durch thorakale Periduralanästhesie? Anaesthesist 60(10):950–962

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Gralla O et al (2007) Fast-track surgery in laparoscopic radical prostatectomy: basic principles. World J Urol 25:185–191

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Gralla O et al (2008) „Fast-track“ bei laparoskopisch radikaler Prostatektomie. Urologe 47:712–717

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Grantcharov T et al (2001) Vertical compared with transverse incisions in abdominal surgery. Eur J Surg 167:260–267

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Gregor JI et al (2008) „Fast-track-Rehabilitation“ in der Thoraxchirurgie. Chirurg 79:657–664

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Greiner A et al (2013) Stellenwert der endovaskulären Versorgung abdominaler Aortenaneurysmen. Dtsch Arztebl Int 110(8):118–125

    Google Scholar 

  • Hausel J et al (2005) Randomized clinical trial of the effects of oral preoperative carbohydrates on postoperative nausea and vomiting after laparoscopic cholecystectomy. Br J Surg 92:415–421

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Hawkes N (2013) Use of β-blockers during surgery may have caused 10.000 deaths in the UK. BMJ 347:f4914

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Heller AR et al (2005) Betriebswirtschaftliche Auswirkungen der thorakalen Epiduralanästhesie bei urologischen Operationen. Anaesthesist 54:1176–1185

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Hensel M et al (2006) Die Aufgabe der Anästhesiologie bei der Umsetzung operativer „Fast track-Konzepte“. Anaesthesist 55:80–92

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Hupp T et al (2003) Minimal invasive und simultan offene und endovaskuläre Gefäßeingriffe. Chirurg 74:315–323

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Ivoghli A, Kruska P, Kerner T, Göpfert M, Debus ES (2010) Der Stellenwert minimalinvasiver Operationstechniken im Fast-Track Konzept für die Gefäßmedizin. Gefässchirurgie 15:176–182

    Article  Google Scholar 

  • Kariv Y et al (2006) Clinical outcomes and cost analysis of a „fast track“ postoperative care and pathway for ileal pouch-anal anastomosis. Dis Colon Rectum 50:137–146

    Article  Google Scholar 

  • Kehlet H et al (1997) Multimodal approach to control postoperative pathophysiology and rehabilitation. Br J Anaesth 78:606–617

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Kehlet H et al (2001) Effect of postoperative analgesia on surgical outcome. Br J Anaesth 87:62–72

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Kehlet H et al (2002) Multimodal strategies to improve surgical outcome. Am J Surg 183:630–641

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Kehlet H et al (2003) Anesthesia, surgery and challenges in postoperative recovery. Lancet 362:1921–1928

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Kruska P, Spies C, Debus ES, Schwenk W, Kerner T (2010) Anästhesiologische Aspekte des Fast-Track-Konzeptes in der Gefäßmedizin. Gefässchirurgie 15:183–190

    Article  Google Scholar 

  • Kurz A et al (1996) Perioperative normothermia to reduce the incidence of surgical-wound infection and shorten hospitalization. N Engl J Med 334:1209–1215

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Lenhardt R et al (1997) Mild intraoperative hypothermia prolongs postanesthetic recovery. Anesthesiology 87:1318–1323

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Liu SS et al (2007) Effect of postoperative analgesia on major postoperative complications. A systematic update of the evidence. Anesth Analg 104:689–702

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Markworth F et al (2013) Elektive nicht kardiochirurgische Operationen bei Patienten mit kardialer Grunderkrankung. Gefässchirurgie 18:21–27

    Article  Google Scholar 

  • Möllhoff T et al (2007) Fast-Track-Rehabilitation am Beispiel der Kolonchirurgie. Anaesthesist 56:713–728

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Muehling B et al (2007) „Fast track“ in der Aneurysmachirurgie – erste Ergebnisse einer prospektiven, randomisierten und kontrollierten Studie. Chir Forum 36:435–436

    Google Scholar 

  • Muehling B et al (2008) Prospective randomized controlled trial to evaluate „fast-track“ elective open infrarenal aneurysm repair. Langenbecks Arch Surg 393:281–287

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Muehling B, Schelzig H, Steffen P, Meierhenrich R, Sunder-Plassmann L, Orend KH (2009) A prospective randomized trial comparing traditional and fast-track patient care in elective open infrarenal aneurysm repair. World J Surg 33(3):577–585

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Müller M et al (2014) Patient Blood Management wie geht das praktisch? Die interdisziplinäre Zusammenarbeit. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 49(4):266–272

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Ng SF et al (2003) A comparative study of three warming interventions to determine the most effective in maintaining perioperative normothermia. Anesth Analg 96:171–176

    PubMed  Google Scholar 

  • Nisanevich V et al (2005) Effect of intraoperative fluid management on outcome after intraabdominal surgery. Anesthesiology 103:25–32

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Nowak T et al (2011) Perioperative Medikation bei arteriellen Operationen. Was ansetzen und was absetzen? Gefässchirurgie 16:324–329

    Article  Google Scholar 

  • Nygren J et al (2001) Preoperative oral carbohydrate nutrition. An update. Curr Opin Clin Nutr Metab Care 4:255–259

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Raue W et al (2004) „Fast-track“ multimodal rehabilitation program improves outcome after laparoscopic sigmoidectomy. Surg Endosc 18:1463–1468

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Ritz JP et al. Fast Track in der Abdominalchirurgie. Charite Campus Benjamin Franklin, S 1–20

    Google Scholar 

  • Rogers A et al (2000) Reduction of postoperative mortality and morbidity with epidural or spinal anesthesia: results from overview of randomized trials. BMJ 321:1493–1497

    Article  Google Scholar 

  • Schlitt A et al (2013) The perioperative management of treatment with anticoagulants and platelet aggregation inhibitors. Dtsch Arztebl Int 110(31–32):525–532

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Schumacher J et al (2002) Anästhesie bei Operationen an der Aorta. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 37:559–581

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Schwenk W et al (2004) Einführung der „Fast-track“-Kolonchirurgie in den klinischen Alltag. Zentralbl Chir 129:502–509

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Schwenk W et al (2005) Short term benefits for laparoscopic colorectal resection. Cochrane Database of Syst Rev (2):CD003145

    Google Scholar 

  • Schwenk W et al (2005b) Was ist „Fast-track“-Chirurgie. Dtsch Med Wochenschr 130:536–540

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Schwenk W et al (2006) „Fast-track“ rehabilitation after rectal cancer resection. Int J Colorectal Dis 21:547–553

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Stadlbauer TH et al (2013) Kardiovaskuläres Risiko bei offenen und endovaskulären Eingriffen. Gefässchirurgie 18:250–252

    Article  Google Scholar 

  • Tank S et al (2013) Anästhesie in der Gefäßchirurgie. Teil 1: Präoperative Therapieoptimierung. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 48:670–679

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Tank S et al (2014) Anästhesie in der Gefäßchirurgie. Teil 2: Anästhesiologisches Management. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 49:12–22

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • von Heymann C et al (2006) Einfluss der intraoperativen Flüssigkeitstherapie auf das postoperative Outcome bei „Fast-track“-Kolonchirurgie. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 41:E1–E7

    Article  Google Scholar 

  • Waurik K et al (2014) S1-Leitlinie Rückenmarksnahe Regionalanästhesien und Thromboembolieprophylaxe/antithrombotische Medikation. Anästh Intensivmed 55:464–492

    Google Scholar 

  • Wilmore D et al (2001) Management of patients in fast track surgery. BMJ 322:473–476

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Wu CL et al (2006) Correlation of postoperative epidural analgesia on morbidity and mortality after colectomy in Medicare patients. J Clin Anesth 18:594–599

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Zwisler B et al (2010) Präoperative Evaluation erwachsener Patienten vor elektiven, nicht kardiochirurgischen Eingriffen. Gemeinsame Empfehlung der DGAI, DGIM und DGCH. Anästh Intensivmed 51:788–796

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Sascha Tank .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2016 Springer-Verlag GmbH Deutschland

About this entry

Cite this entry

Tank, S., Debus, S., Goepfert, M., Kerner, T. (2016). Fast Track-Therapie in der Gefäßmedizin. In: Debus, E., Gross-Fengels, W. (eds) Operative und interventionelle Gefäßmedizin. Springer Reference Medizin. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-45856-3_40-1

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-45856-3_40-1

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-662-45856-3

  • Online ISBN: 978-3-662-45856-3

  • eBook Packages: Springer Referenz Medizin

Publish with us

Policies and ethics