Summary
Intra-arterial and intravenous digital subtraction angiography (DSA) examinations of 100 patients with aorto-iliac occlusive disease were retrospectively evaluated. Image quality was sufficient in 48% and 96% with i.v. and i.a. DSA, respectively. Compared to i.a. DSA, findings were correctly rated with i.v. DSA in 52%. Intravenous DSA is recommended as a screening tool in outpatients and as a follow-up investigation. Patients with low cardiac output as well as uncooperative patients should be considered for i.a. DSA.
Zusammenfassung
I.a. und i.v. DSA-Untersuchungen von 100 Patienten mit aortoiliakalen Gefäßerkrankungen wurden retrospektiv verglichen. Die Bildqualität war bei 48% der i.v. Untersuchungen befriedigend, während dies bei 96% der i.a. Untersuchungen der Fall war. Im Vergleich zur i.a. DSA wurden 52% der Befunde mit Hilfe der i.v. DSA richtig eingeschätzt. Die i.v. DSA wird als Screeningmethode bei ambulanten Patienten oder als Verlaufskontrolluntersuchung empfohlen. Manifeste Herzinsuffizienz oder mangelnde Kooperativität der Patienten sind Indikationen für eine primäre i.a. DSA.
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© 1992 Dr. Dietrich Steinkopff Verlag, GmbH & Co. KG, Darmstadt
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Langer, R., Scholz, A., Schubeus, P., Langer, M., Hepp, W. (1992). Angiographische Untersuchung des aortoiliakalen Arterienabschnitts heutzutage. In: Hepp, W. (eds) Aortoiliakale Verschlußprozesse. Berliner Gefäßchirurgische Reihe, vol 4. Steinkopff. https://doi.org/10.1007/978-3-642-72484-8_1
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