Summary
Only half of the operations performed for cancer have a curative conclusion. Patients with incurable diseases need palliative surgery with minimal intervention. Therefore, the use of minimal invasive surgical techniques should be discussed. In gastrointestinal neoplasms, especially of the stomach and colon, major palliative resections are often more successful in regard of postoperative quality of life. The surgical technique is only a part, but an important one, in palliative care. The most important aspect of palliative care is the improvement of quality of life. Highest priority is directed towards pain control. This goal can be achieved with individual decisions based on close communication with patient, relatives and specialists.
Zusammenfassung
Nur etwa die Hälfte aller wegen bösartiger Tumoren durchgeführten Operationen können mit kurativem Ziel beendet werden. Gerade bei unheilbar Krebskranken, bei denen der Eingriff mit palliativer Zielsetzung so klein wie möglich gehalten werden soll, ist der Einsatz der minimal-invasiven Chirurgie zu diskutieren. Bei Tumoren des Gastrointestinaltraktes insbesondere am Magen und im Bereich des Kolons sind jedoch auch palliative große Resektionen oft erfolgreicher hinsichtlich der postoperativen Lebensqualität. Die Operationstechnik ist ein wichtiger Teilbereich der Palliativmedizin. Wichtigstes Ziel ist für die letzten Lebensmonate eine Verbesserung der Lebensqualität. Höchste Priorität hat die Schmerzminderung. Dieses Ziel ist nur in enger Kommunikation und individueller Abstimmung mit Patient, Angehörigen und Fachkollegen möglich.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
Baigrie RJ, Berry AR (1994) Management of advanced rectal cancer. Br J Surg 81: 343–352
Benjamin IS (1999) Surgical possibilities for bile duct cancer: standard surgical treatment. Ann Oncol 10: 239–242
Bogen GL, Mancino AT, Scott-Conner CE (1996) Laparoscopy for staging and palliation of gastrointestinal malignancy. Surg Clin North Am 76: 557–569
Forastiere AA, Heitmiller RF, Kleinberg L (1997) Multimodality therapy for esophageal cancer. Chest 112: 195S - 200S
Fuchs CS, Mayer RJ (1995) Gastric carcinoma. N Engl J Med 333:32–41
Gouma DJ, van Geenen R, van Gulik T (1999) Surgical palliative treatment in bilio-pancreatic malignancy. Ann Oncol 10: 269–272
Huguier M, Mason NP (1999)Treatment of cancer of the exocrine pancreas. Am J Surg 177: 257–265
Jimenez RE, Warshaw AL, Rattner DW et al (2000) Impact of laparoscopic staging in the treatment of pancreatic cancer. Arch Surg 135: 409–414
Junginger T, Ketterer K (1999) Palliativtherapie bei gastrointestinaler Obstruktion. Chirurg 7o:1397–1401 Khandelwal M (1995)Palliative therapy for carcinoma of the esophagus. Compr Ther 21:177–183
Lehnert T (1999) Multimodal therapy for squamouv carcinoma of the oesophagus. Br J Surg 86:727–739
Lillemoe KD, Barnes SA (1995) Surgical palliation of unresectable pancreatic carcinoma. Surg Clin North Am 75: 953–968
McGinnis LS (1994) Surgical treatment options for colorectal cancer. Cancer 74: 2147–2150
Molloy RG, McCourtney JS, Anderson JR (1995) Laparoscopy in the management of patients with cancer of the gastric cardia and oesophagus. Br J Surg 82:352–354
Ravichandran D, Johnson CD (1997) Pancreatic adenocarcinoma: why and when should it be resected? Postgrad Med J 73: 469–475
Rossi RL, Traverso LW, Pimentel F (1996) Malignant obstructive jaundice. Evaluation and management. Surg Clin North Am 76:63–70
Saeger HD, Dobrowolski F, Naumann B, Wehrmann U (1999) Palliative Maßnahmen im hepatobiliopankreatischen System. Chirurg 70:1402–1407
Shumate CR, Baron TH (1996) Palliative procedures for pancreatic cancer: when and which one? South Med J 89:27–32
Sung JJ, Chung SC (1995) Endoscopic stenting for palliation of malignant biliary obstruction. A review of progress in the last 15 years. Dig Dis Sci 40:1167–1173
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 2000 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this paper
Cite this paper
Kraas, E., Manski, D. (2000). Palliative Chirurgie — konventionell oder MIC. In: Perspektiven der Chirurgie im 21. Jahrhundert. Deutsche Gesellschaft für Chirurgie, vol 2000. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-59573-8_28
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-59573-8_28
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-41127-7
Online ISBN: 978-3-642-59573-8
eBook Packages: Springer Book Archive