Skip to main content

Kongenitale Dilatation des Gallengangs und pankreatikobiliäre Fehleinmündung – Klassifikation, Diagnose, Therapie

  • Chapter
  • First Online:
Erkrankungen des Pankreas
  • 3743 Accesses

Zusammenfassung

Kongenitale Dilatation der Gallengänge und pankreatikobiliäre Fehleinmündung sind selten diagnostizierte Anomalien, die in asiatischen Ländern etwas häufiger diagnostiziert und therapiert werden. In Abhängigkeit vom Ausmaß der zystischen Gallengangsdilatation und der Kombination mit Fehleinmündung des Pankreasganges werden nach ERCP-Kriterien verschiedene Typen I–III und Schweregrade unterschieden. Die signifikant häufigere Entwicklung eines Gallengangskarzinoms bzw. Gallenblasenkarzinoms bei kongenitaler Gangdilatation wird auf eine durch den Reflux von Pankreassaft in den Gallengang unterhaltene Entzündung des Gallengangs-/Gallenblasenepithels zurückgeführt. Bei klinischen Beschwerden sollte auch im jugendlichen Alter operiert werden. Bei Tumorverdacht muss eine komplette Resektion des dilatierten Gallengangsegmentes mit onkologischer Lymphgewebsdissektion erfolgen. Die Ableitung der Lebergalle über eine hochgezogene Jejunumschlinge nach der Resektion ist das Verfahren der Wahl.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 119.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 159.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Literatur

  • Alonso Lej F, Rever WB Jr, Pessagno DJ (1959) Chongenital choledochal cyst, report of a 2 and an analysis of 94 cases. Int Abst Surg 108: 1–29

    CAS  Google Scholar 

  • Anderson MC, Hagstrom WJ Jr (1962) A comparison of pancreatic and biliary pressures recorded simultaneously in man. Can J Surg 5: 461–470

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Babbit DP (1968) Congenital choledochal cysts: new etiological concept based on anomalous relationships of the common bile duct and pancreatic bulb. Ann Radiol 12: 231–240

    Google Scholar 

  • Kimura K, Ohto M, Saisho H, UnozawaT, Morita M, Ebara M, Matsutani S, Okuda K (1985) Association of gallbladder carcinoma and anomalous pancreaticobiliary duct union. Gastroenterology 89: 1258–1265

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Kobayashi S, Asano T, Yamasaki M, Kenmochi T, Saigo K, Ochiai T (2004) Prophylactic excision of the gallbladder and bile duct for patients with pancreaticobiliary maljunction. Arch Surg 136: 759–763

    Article  Google Scholar 

  • Todani T (1997) Congenital choledochal dilatation. Classification, clinical features, and long term results. J Hepatobiliary Pancreat Surg 4: 276–282

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Wataru Kimura .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2013 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Kimura, W. (2013). Kongenitale Dilatation des Gallengangs und pankreatikobiliäre Fehleinmündung – Klassifikation, Diagnose, Therapie. In: Beger, H., et al. Erkrankungen des Pankreas. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-37964-2_38

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-37964-2_38

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-37963-5

  • Online ISBN: 978-3-642-37964-2

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics