Skip to main content

Antimuskarinische Bronchodilatatoren: Ihre Rolle bei der Behandlung obstruktiver Atemwegserkrankungen

  • Conference paper
Das cholinerge System der Atemwege

Zusammenfassung

Anticholinergische Bronchodilatatoren sind in der westlichen Medizin nahezu seit zwei Jahrhunderten bekannt. Die Aufbereitungen aus rohem botanischem Material der letzten Jahrhunderte wurden durch eine ganze Familie von modernen quartären anticholinergischen Medikamenten ersetzt, unter ihnen das Ipratropiumbromid, Oxitropium und Atropinmethonitrat. Wenn diese Medikamente auf dem inhalativen Wege gegeben werden, blockieren sie den efferenten Vagus, so daß die erwünschte Bronchodilatation eintritt, haben aber aufgrund ihrer geringen Resorption nur wenige oder keine systemische Nebenwirkungen. Obwohl sie einen ähnlichen Grad der schrittweisen und anhaltenden Bronchodilatation sowohl bei Asthmatikern als auch bei Patienten mit chronisch obstruktiver Lungenerkrankung haben, ist die Rolle der anticholinergischen Bronchodilatatoren bei der Erhaltungstherapie dieser zwei Krankheitsformen deutlich verschieden. Beim Asthma haben die anticholinergischen Medikamente sehr nützliche additive bronchodilatatorische Eigenschaften, wenn sie zusammen mit Adrenergika und Theophyllin angewendet werden. Sie stellen eine möglicherweise nützliche Komponente bei der Behandlung von Patienten mit mäßiggradigem Asthma dar, wenn Kombinationspräparate benützt werden. Ferner sind sie anzuwenden bei Patienten, die andere Bronchodilatatoren nicht vertragen, und bei älteren Patienten. Die Kombination von inhalativen Adrenergika und Anticholinergika ist bei der Behandlung der Exazerbation des Asthmas sehr nützlich. Bei der chronisch obstruktiven Lungenerkrankung scheinen die anticholinergischen Verbindungen eine stärkere Bronchodilatation als die adrenergen Medikamente zu haben, mindestens bei der Mehrzahl der Patienten, so daß sie zum bevorzugten Bronchodilatator der ersten Wahl bei der chronischen Erhaltungstherapie der COPD-Patienten geworden sind. Trotz unserer langen Erfahrung mit anticholinergischen Bronchodilatatoren und dem zunehmenden allgemeinen Konsens über ihre Rolle in der Therapie, bleiben zahlreiche Fragen offen, die in den nächsten Jahren beantwortet werden müssen. Wird der regelmäßige Gebrauch von anticholinergischen Bronchodilatatoren die Rate der Verschlechterung der Lungenfunktion bei Patienten mit manifester COPD verringern können? Kann mit Hilfe der üblichen Bronchodilatationsversuche im Labor vorausgesagt werden, ob ein anticholinergisches Medikament auch auf lange Sicht wirksam ist? Wird es ein Fortschritt sein, wenn selektive antimuskarinische Präparate für die Behandlung der Atemwegserkrankungen entwickelt werden?

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 44.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Gandevia B (1975) Historical view of the use of parasympatholytic agents in the treatment of respiratory disorders. Postgrad J Med S 1 [Suppl 7]: 13–20

    Google Scholar 

  2. Gross NJ, Skorodin MS (1984) Anaticholinergic, antimuscarinic bronchodilators. Am Rev Respir Dis 129: 856–870

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Pakes GE, Brogden RN, Heel RC, Speight TM, Avergy GS (1980) Ipratropium bromide: a review of its pharmacologic properties and therapeutic efficacy in asthma and chronic bronchitis. Drugs 20: 237–266

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Smith CM, Anderson SD, Seal JP (1988) The duration of action of the combination of fenoterol hydrobromide and ipratropium bromide in protecting against asthma provoked by hyperpnea. Chest 94: 709–717

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Ruffin RE, Fitzgerald JD, Rebuck AS (1977) A comparison of the bronchodilator activity of Sch1000 and salbutamol. J Allergy Clin Immunol 59: 136–141

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Elwood RK, Abboud RT (1982) The short-term bronchodilator effects of fenoterol and ipratropium in asthma. J Allergy Clin Immunol 69: 467–473

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Gross NJ (1988) Ipratropium bromide. N Engl J Med 319: 485–494

    Google Scholar 

  8. Ullah MI, Newman GB, Saunders KB (1981) Influence of age on response to ipratropium and salbutamol in asthma. Thorax 36: 523–529

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Lightbody IM, Ingram CG, Legger JS, Johnston RN (1978) Ipratropium bromide, salbutamol and prednisolone in bronchial asthma and chronic bronchitis. Br J Dis Chest 72: 181–186

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Pierce RJ, Allen CJ, Campbell AH (1979) A comparative study of atropine methonitrate, salbutamol and their combination in airways obstruction. Thorax 34: 45–50

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Ruffin RE, McIntyre E, Crockett Ai, Zeilonka K, Alpers JH (1982) Combination bronchodilator therapy in asthma. J Allergy Clin Immunol 69: 60–65

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Kreisman H, Frank H, Wolkove N, Gent M (1981) Synergism between ipratropium and theophylline in asthma. Thorax 36: 387–391

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Lefcoe NM, Toogood JH, Blennerhass G, Baskerville J, Patterson NAM (1982) The addition of an aerosol anticholinergic to an oral beta-agonist plus theophylline in asthma and bronchitis. Chest 82: 300–305

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Rebuck AS, Gent M, Chapmann KR (1983) Anticholinergic and sympathomimetic combination therapy of asthma. J Allergy Clin Immunol 71: 317–323

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Rebuck AS, Marcus HI (1979) Sch1000 in psychogenic asthma. Scand J Resp Dis 103 [Suppl]: 186–190

    CAS  Google Scholar 

  16. Ward MJ, Fentem PH, Smith WHR, Davies D (1981) Ipratropium bromide in acute asthma. Br Med J 282: 598–600

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. Ward MJ, MacFarlane JT, Davies D (1982) Treatment of acute severe asthma with intravenous aminophylline and nebulized ipratropium bromide after salbutamol (abst). Thorax 37: 785

    Google Scholar 

  18. Leahy BC, Gomm SA, Allen SC (1983) Comparison of nebulized salbutamol with nebulized ipratropium bromide in acute asthma. Br J Dis Chest 77: 159–163

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Rebuck AS, Chapmann KR, Abboud R et al. (1987) Nebulized anticholinergic and sympathomimetic treatment of asthma and chronic obstructive airways disease in the emergency room. Am J Med 82: 59–64

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Bryant DH (1985) Nebulized ipratropium bromide in the treatment of acute asthma. Chest 88: 24–29

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Beck R, Robertson C, Galdes-Sebaldt M, Levison H (1985) Combined salbutamol and ipratropium by inhalation in the treatment of acute severe asthma. J Pediatr 107: 605–608

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Higgins RM, Stradling JR, Lane DJ (1988) Should ipratropium bromide be added to beta-agonists in treatment of acute severe asthma? Chest 94: 718–722

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Poppius H, Salorinne Y (1973) Comparative trial of a new anticholinergic bronchodilator, Sch 1000, and salabutamol in chronic bronchitis. Br Med Clin Res 4: 134–136

    Article  CAS  Google Scholar 

  24. Tashkin DP, Ashutosh K, Bleecker ER et al. (1986) Comparison of the anticholinergic bronchodilator ipratropium bromide with metaproterenol in chronic obstructive pulmonary disease. Am J Med 81 [Suppl 5A]: 59–67

    Article  Google Scholar 

  25. Braun SR, McKenzie WN, Copeland C, Knight L, Ellersieck M (1989) A comparison of the effect of ipratropium and albuterol in the treatment of chronic obstructive airway disease. Arch Intern Med 149: 544–547

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  26. Bleecker ER, Johns M, Britt EJ (1988) Greater bronchodilator effects of ipratropium compared to theophylline in chronic airflow obstruction. Chest 94 [1 Suppl]: 3S

    Google Scholar 

  27. Gross NJ (1987) Anticholinergic agents in chronic bronchitis and emphysema. Postgrad Med J 63 [Suppl 1]: 29–34

    PubMed  Google Scholar 

  28. Marini JJ, Lakshminirayan S (1980) The effect of atropine inhalation in „irreversible“ chronic bronchitis. Chest 77: 591–596

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Passamonte PM, Martinez AJ (1984) Effect of inhaled atropine or metaproterenol in patients with chronic airway obstruction and therapeutic serum theophylline levels. Chest 85: 610–615

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  30. Brown IG, Chan CS, Kelly CA, Dent AG, Zimmerman PV (1984) Assessment of the clinical usefulness of nebulized ipratropium bromide in patients with chronic airflow limitation. Thorax 39: 272–276

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  31. Chan CS, Brown IG, Kelly CA, Dent AG, Zimmerman PV (1984) Bronchodilator responses to nebulized ipratropium and salbutamol singly and in combination in chronic bronchitis. Br J Clin Pharmac 17: 103–105

    CAS  Google Scholar 

  32. Backman R, Hellstrom PE (1985) Fenoterol and ipratropium bromide in respirator treatment of patients with chronic bronchitis. Curr Ther Res 38: 135–140

    Google Scholar 

  33. Chapman KR, Smith DL, Rebuck AS, Leenen FHH (1984) Hemodynamic effects of an inhaled beta2-agonist. Clin Pharmacol Ther 35 (6): 762–767

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  34. Chapman KR, Smith DL, Rebuck AS, Leenen FHH (1985) Hemodynamic effects of inhaled ipratropium bromide; alone and combined with an inhaled beta2-agonist. Am Rev Resp Dis 132: 845–847

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  35. Gross J, Bankwala Z (1987) Effects of an anticholinergic bronchodilator on arterial blood gases of hypoxemic patients with chronic obstructive pulmonary disease: comparison with a beta-adrenergic agent. Am Rev Respir Dis 136: 1091–1094

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  36. Dull WL, Alexander MR, Sadoul P, Woolson RF (1982) The efficacy of isoproterenol inhalation for predicting the response to orally administered theophylline in chronic obstructive pulmonary disease. Am Rev Respir Dis 126: 656–659

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  37. Guyatt GH, Townsend M, Nogradi S, Pugsley SO, Keller JL, Newhouse MT (1988) Acute response to bronchodilator. An imperfect guide for bronchodilator therapy in chronic airflow limitation. Arch Intern Med 148: 1949–1952

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  38. Barnes PJ (1989) Muscarinic receptor subtypes: Implications for lung disease. Thorax 44: 161–167

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1992 Springer-Verlag/Wien

About this paper

Cite this paper

Chapman, K.R. (1992). Antimuskarinische Bronchodilatatoren: Ihre Rolle bei der Behandlung obstruktiver Atemwegserkrankungen. In: Kummer, F. (eds) Das cholinerge System der Atemwege. Springer, Vienna. https://doi.org/10.1007/978-3-7091-9208-5_9

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-7091-9208-5_9

  • Publisher Name: Springer, Vienna

  • Print ISBN: 978-3-211-82341-5

  • Online ISBN: 978-3-7091-9208-5

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics