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Part of the book series: Methods in Clinical Pharmacology ((MECLPH))

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Zusammenfassung

Vom hämodynamischen Gesichtspunkt aus ist die adäquate Reaktion auf eine antihypertensive Therapie die Wiederherstellung eines normalen Kreislaufsystems. Bei den meisten Patienten mit leichter bis mittelschwerer essentieller Hypertonie, bei denen eine medikamentöse Behandlung angezeigt erscheint, besteht die wesentliche hämodynamische Störung in einem erhöhten peripheren Gesamtwiderstand und einem normalen oder verminderten Herzzeitvolumen. Im Laufe von 10–17jährigen Kontrolluntersuchungen unbehandelter Hypertoniker wurde eine allmähliche Zunahme des peripheren Gesamtwiderstands und eine Verringerung des Herzzeit- und Schlagvolumens sowie ein Anstieg des arteriellen Mitteldrucks festgestellt.

Die hämodynamischen Reaktionen auf eine medikamentöse Langzeittherapie wurden bei 250 Männern mit leichter bis mittelschwerer essentieller Hypertonie im WHO-Stadium I in Ruhe und unter Belastung untersucht. Es wurde eine signifikante Reduktion des peripheren Gesamtwiderstandes unter Diuretika, Nifedipin und Verapamil registriert, jedoch erhöhte keine dieser Substanzen ein vermindertes Herzzeit- oder Schlagvolumen.

Eine bessere Normalisierung der zentralen Hämodynamik ließ sich durch Prazosin erzielen, das eine Herabsetzung des peripheren Gesamtwiderstandes und eine Zunahme von Herzzeit- und Schlagvolumen, besonders bei Belastung, bewirkte. Dagegen ging die Behandlung mit β-Blockern mit einer chronischen Reduktion von Herzzeitvolumen und Herzfrequenz einher. Der periphere Gesamtwiderstand sank gewöhnlich nicht unter prätherapeutische Werte ab. Die Abnahme des Herzzeitvolumens ging mit einem Anstieg der arteriovenösen O2-Differenz parallel.

Bei 14 Patienten mit einem behandlungsresistenten Hochdruck fand sich eine stark ausgeprägte Erhöhung des peripheren Gesamtwiderstandes. Captopril führte zu einer Senkung des peripheren Gesamtwiderstandes in Ruhe, unter Belastung auch zu einer Erniedrigung des Herzzeitvolumens. Während einer 5jährigen Langzeitbehandlung mit β-Blockern blieb die antihypertensive Wirkung erhalten, aber ohne weitere Senkung des peripheren Gesamtwiderstandes. Dagegen bewirkte eine 5jährige Therapie mit Labetalol einen allmählichen Abfall des Gesamtwiderstandes unter das Niveau vor der Behandlung sowie eine allmähliche Zunahme des Herzzeitvolumens.

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Literatur

  1. Lund-Johansen, P.: State of the art review. Haemodynamics in essential hypertension. Clin. Sci. 59: 343, 1980.

    Google Scholar 

  2. Birkenhäger, W. H., de Leeuw, P. W., Schalekamp, M. A. D. H.: Control Mechanisms in Essential Hypertension. Amsterdam, New York, Oxford, Elsevier Biomedical Press, 1982.

    Google Scholar 

  3. Bühler, F. R.: Pathophysiology of primary hypertension: role of adrenoceptors in the transformation from an early high cardiac output into a later high arteriolar resistance phase. In: Hypertensive Cardiovascular Disease: Pathophysiology and Treatment, edited by Amery, A. The Hague, Boston, London, Martinus Nijhoff Publishers, 1982, p 164.

    Chapter  Google Scholar 

  4. Folkow, B.: Physiological aspects of primary hypertension. Physiol. Rev. 62: 347, 1982.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Conway, J., Lauwers, P.: Hemodynamic and hypotensive effects of long-term therapy with chlorothiazide. Circulation 21: 21, 1960.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Lund-Johansen, P.: Hemodynamic changes in long-term diuretic therapy of essential hypertension. Acta Med. Scand. 187: 509, 1970.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Lund-Johansen, P.: Hemodynamic and metabolic long-term effects of tienilic acid in essential hypertension. Acta Med. Scand. (Suppl 646 ): 106, 1980.

    Google Scholar 

  8. Van Brummelen, P., Man in’t Veld, A. J., Schalekamp, M. A. D. H.: Hemodynamic changes during long-term thiazide treatment of essential hypertension in responders and nonresponders. Clin. Pharmacol. Ther. 27: 328, 1980.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Clark, B. J.: Beta-adrenoceptor-blocking agents: Are pharmacologic differences relevant? Am. Heart J. 104: 2334, 1982.

    Google Scholar 

  10. Man in’t Veld, A. J., Schalekamp, M. A. D. H.: How intrinsic sympathomimetic activity modulates the haemodynamic responses to beta-adrenoceptor antagonists. A clue to the nature of their antihypertensive mechanism. Br. J. Clin. Pharmacol. 13: 245, 1982.

    Article  Google Scholar 

  11. Tarazi, R. C., Dustan, H. P.: Beta-adrenergic blockade in hypertension. Am. J. Cardiol. 29: 633, 1972.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Tarazi, R. C.,Fouad, F.M., Bravo, E. L.: Total peripheral resistance and beta-adrenergic blockade. In: Frontiers in Hypertension Research, edited by Laragh, J. H., Bühler, F. R., Seldin, D. W. Berlin, Heidelberg, New York, Springer Verlag 1981, p. 454.

    Chapter  Google Scholar 

  13. Svendsen, T. L., Carlsen, J. E., Hartling, O., McNair, A., Trap-Jensen, J.: A comparison of the acute haemodynamic effects of propranolol and pindolol at rest and during supine exercise in man. Clin. Sci. 59: 465, 1980.

    Google Scholar 

  14. Lund-Johansen, P.: Central hemodynamic effects of beta-blockers in hypertension. A comparison between atenolol, metoprolol, timolol, penbutolol, alprenolol, pindolol and bunitrolol. Eur. Heart J. (Suppl. 4): D1—D12, 1983.

    Article  Google Scholar 

  15. Lund-Johansen, P.: Hemodynamic long-term effects of a new beta-adrenoceptor blocking drug atenolol (ICI 66082) in essential hypertension. Br. J. Clin. Pharmacol. 3: 445–451, 1976.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Atterhog, J. H., Duner, H., Pernow, B.: Hemodynamic effects of pindolol in hypertensive patients.Acta Med. Scand. (Suppl 606 ): 55, 1977.

    CAS  Google Scholar 

  17. Guazzi, M., Polese, A., Fiorentini, C., Olivari, M. T., Magrini, F.: Cardiac performance and betaadrenergic blockade in arterial hypertension. Am. J. Med. Sci. 273: 63, 1977.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Smith, I. S., Fernandes, M., Kim, K. E., Swartz, C., Onesti, G.: A three-phase clinical evaluation of prazosin. In: Prazosin — Clinical Symposium Proceedings, edited by McGraw-Hill. Post-Graduate Medicine, 1975, p 53.

    Google Scholar 

  19. Lund-Johansen, P.: Haemodynamic changes at rest and during exercise in long-term prazosin therapy of essential hypertension. In: Prazosin — Evaluation of a New Antihypertensive Agent, edited by Cotton, D. W. K., Amsterdam, Excerpta Medica, 1974, p 43.

    Google Scholar 

  20. de Leeuw, P. W., Wester, A., Stienstra, R., Falke, H. E., Birkenhäger, W. H.: Hemodynamic and endocrinological studies with prazosin in essential hypertension. In: Recent Advances in Hypertension and Congestive Heart Failure — Prazosin, edited by Lund-Johansen, P., Mason, D. T., Amsterdam, Excerpta Medica, 1978, p 11.

    Google Scholar 

  21. Lund-Johansen, P.: Haemodynamic long-term effects of prazosin plus tolamolol in essential hypertension. Br. J. Clin. Pharmacol. 4: 141, 1977.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Koch, G.: Haemodynamic effects of combined alpha-and beta-adrenoceptor blockade after intravenous labetalol in hypertensive patients at rest and during exercise. Br. J. Clin. Pharmacol. (Suppl) 3: 725, 1976.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Omvik, P., Lund-Johansen, P.: Acute hemodynamic effects of labetalol in severe hypertension. J. Cardiovasc. Pharmacol. 4: 915, 1982.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Lund-Johansen, P., Bakke, O. M.: Haemodynamic effects and plasma concentration of labetalol during long-term treatment of essential hypertension. Br. J. Clin. Pharmacol. 7: 169, 1979.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Fagard, R., Lijnen, P., Amery, A.: Response of the systemic pulmonary circulation to labetalol at rest and during exercise. System. Pulm. Circ. (Suppl): 13S, 1982.

    Google Scholar 

  26. Doyle, A. E., Anavekar, S. N., Oliver, L. E.: A clinical trial of verapamil in treatment of hypertension. In: Calcium Antagonism in Cardiovascular Therapy: Experience with verapamil, edited by Zanchetti, A., Krikler, D. M. Amsterdam, Excerpta Medica, 1981, p 252.

    Google Scholar 

  27. de Leeuw, P. W., Smout, A. J. P. M., Willemse, P. J., Birkenhäger, W. H.: Effects of verapamil in hypertensive patients. In: Calcium Antagonism in Cardiovascular Therapy: Experience with verapamil, edited by Zanchetti, A., Krikler, D. M. Amsterdam, Excerpta Medica, 1981, p 233.

    Google Scholar 

  28. Lund-Johansen, P.: Hemodynamic long-term effects of verapamil in essential hypertension at rest and during exercise. Acta Med. Scand. (Suppl. 676 ): 86–102, 1983.

    CAS  Google Scholar 

  29. Olivari, M. T., Bartorelli, C., Polese, A., Fiorentini, C., Moruzzi, P., Guazzi, M. D.: Treatment of hypertension with nifedipine, a calcium antagonistic agent. Circulation 59: 1056, 1979.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  30. Lund-Johansen, P., Omvik, P.: Haemodynamic effects of nifedipine in essential hypertension at rest and during exercise. J. Hypertension, 1983. In press.

    Google Scholar 

  31. Lund-Johansen, P.: Hemodynamic consequences of long-term beta-blocker therapy: A 5-year follow-up study of atenolol. J. Cardiovasc. Pharmacol. 1:487–495, 1979.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  32. Anderson, O., Hansson, L., Sivertsson, R.: Primary hypertension refractory to triple drug treatment: a study on central and peripheral hemodynamics. Circulation 58: 615, 1978.

    Article  Google Scholar 

  33. Tarazi, R. C., Bravo, E. L., Fouad, F. M., Omvik, P., Cody, R. J. jr.: Hemodynamic and volume changes associated with captopril. Hypertension 2: 576, 1980.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  34. Fagard, R., Bulpitt, C., Lijnen, P., Amery, A.: Response of the systemic and pulmonary circulation to converting-enzyme inhibition (captopril) at rest and during exercise in hypertensive patients. Circulation 65: 33, 1982.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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© 1984 Springer Fachmedien Wiesbaden

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Lund-Johansen, P. (1984). Änderung der Hämodynamik und die Pharmakotherapie des Hochdrucks. In: Rietbrock, N., Woodcock, B.G. (eds) Balanced Alpha/Beta Blockade of Adrenoceptors / Balancierte Blockade von Alpha- und Beta-Adrenozeptoren. Methods in Clinical Pharmacology. Vieweg+Teubner Verlag, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-663-20205-9_10

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-663-20205-9_10

  • Publisher Name: Vieweg+Teubner Verlag, Wiesbaden

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