Abstract
Numerous studies have shown that the effectiveness of antacids is not only due to acid neutralisation but also to other properties, of which adsorption of bile acids is an important component. The toxicity of bile acids is a function of their polarity, the less polar, the more toxic the acid, and this effect is more significant at low pH. They appear to damage mucosal membranes by dissolving out phospholipids and cholesterol, thereby rendering the membranes „leaky“, ultimately killing the cells and leading to mucosal erosion. In vivo and in vitro studies clearly demonstrate the property of antacids, particularly those containing aluminium, to adsorb bile acids, especially the less polar, more toxic compounds.
Zusammenfassung
Gallensäuren werden bei der Typ C-Gastritis auch als pathogenetischer Faktor diskutiert. Hierbei ist zwischen toxischen und weniger toxischen Gallensäuren zu unterscheiden. Die Toxizität der Gallensäuren steigt mit zunehmendem pK-Wert des jeweiligen Moleküls. Antacida adsorbieren Gallensäuren in vivo und in vitro. Die Gallensäurenadsorptionsrate von Antacida in in-vitro-Untersuchungen ist bei niedrigem pH-Wert [1] deutlich besser als im höheren pHBereich [27]. Besonders die toxischen α-Dihydroxy-Gallensäuren werden im unteren pH-Bereich vollständig adsorbiert. Verantwortlich für die hohe, pH-abhängige Gallensäurenadsorption scheint die Aluminiumkomponente des jeweiligen Antacidums zu sein. In-vivo-Untersuchungen zeigen, daß bei Probanden unter Antacidaeinnahme der intragastrische Gallensäurengehalt deutlich niedriger ist als unter Plazeboeinnahme.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literaturverzeichnis
Aukee S. Gastritis and acid secretion in patients with gastric ulcers and duodenal ulcers. Scand J Gastroenterol 1972; 7: 567–574.
Bedi BS, Debas HT, Gillespie G, Gillespie IE. Effect of bile salts on antral gastrin release. Gastroenterology 1971; 60: 256–262.
Black RB, Naylor F, Stenhouse NS. Gastric mucosal damage by taurine and glycin conjugates of chenodeoxycholic acid. Dig Dis Sci 1977; 22: 1106–1108.
Black RB, Roberts G, Rhodes J. The effect of healing on bile reflux in gastric ulcer. Gut 1971; 12: 552–558.
Blum A. Stellung der Antazida in der modernen Ulkustherapie. Dtsch Med Wochenschr 1985; 110: 3–7.
Caspary WF. Einfluß von Aspirin, Antazida, Alkohol und Gallensäuren auf die transmurale elektrische Potentialdifferenz des menschlichen Magens. Dtsch Med Wochenschr 1975; 100: 1263–1268.
Cochran KM, Mackenzie JF, Russel RI. Role of taurocholic acid in the production of gastric mucosal damage after ingestion of aspirin. Br Med J 1975; 1: 183–185.
Cousar CD, Gadacz TR. Comparison of antacids on the binding of bile salts. Gastroenterology 1981; 80: 1357–1360.
Du Plessis DJ. Pathogenesis of gastric ulceration. Lancet 1981; 2: 906–907.
Eastwood GL. Effect of pH on bile salt injury to mouse mucosa. Gastroenterology 1975; 68: 1456–1465.
Grossman MI. Peptic ulcer: the pathophysiological background. Scand J Gastroenterol 1980; 15: 7– 16.
Güldütuna S, Kurtz W, Pelekanos C, Zimmer G, Leuschner U. Mechanismen von Membranschädigung und Membranschutz durch Gallensäuren. In: Gallensäuren und Magen-Darm-Trakt. Hygieneplan 1988: 19–29.
Güldütuna S, Kurtz W, Pelekanos C, Zimmer G, Leuschner U. Rank of toxicity for different bile salts measured with electron spin resonance (ESR). Gastroenterology 1989; 96: A604.
Güldütuna S, Kurtz W, Zimmer G, Leuschner U. Membranwirkung von Gallensäuren. In: Kurtz W (Hrsg.). Gallensäuren und Leber. Hygieneplan 1989: 45–54.
Güldütuna S, Kurtz W, Zimmer G, Leuschner U. Prostaglandin E2 directly protects isolated gastric surface cell membranes against bile salts. Biochim Biophys Acta 1987; 902: 217–222.
Güldütuna S, Kurtz W, Zimmer G, Pelekanos C, Leuschner U. Do bile salts have the same damaging effect on gastric mucosal and erythrocyte membranes? Electron spin resonance (ESR) investigations. Gastroenterology 1989; 96: A 603.
Himal HS, Boutros M, Weiser M. The relationship between bile and hydrochloric acid in the pathogenesis of acute gastric erosions. Am J Gastroenterol 1979; 62: 405–409.
Kurtz W, Güldütuna S, Leuschner U. Gallensäurenbindung durch Antazida in „quasinatürlichem“ Refluxmilieu. Z Gastroenterol 1989; 27: 370–373.
Kurtz W, Güldütuna S, Leuschner U. Hydrophilic-hydrophobic balance of bile acids determines their binding to hydrotalcit. Gastroenterology 1989; 96: A 278.
Kurtz W, Güldütuna S, Merki H, Witzel L. Influence of night-time antacid on bile acid concentrations in the stomach. Gastroenterology 1989; 96: A 278.
Kurtz W, Güldütuna S. Wirkung von Gallensäuren auf die Magenschleimhaut. In: Kurtz W (Hrsg.). Dyspepsie, funktionelle Organbeschwerden. Hygieneplan 1987: 60–72.
Lipsett P, Gadacz TR. Bile salt binding by maalox, sucralfat and mediadonol: In vitro and clinical comparisons. J Surg Res 1989; 47: 403–406.
Malagelada JR, Longstreth GF, Deering TB, Summerskill WHJ, Go VLW. Gastric secretion and emptying after ordinary meals in duodenal ulcer. Gastroenterology 1977; 73: 989–994.
Mangall YF, Smythe A, Johnson G. The ability of antacids and cholestyramin to bind bile acids: Effect of pH. Scand J Gastroenterol 1986; 21: 789–794.
O’Brien P, Silen W. Effect of bile salts and aspirin on the gastric mucosal blood flow. Gastroenterology 1973; 64: 246–253.
Rhodes J, Barnardo DS, Philips SF, Rovelstad RA, Hofmann AF. Increased reflux of bile into the stomach in patients with gastric ulcer. Gastroenterology 1969; 57: 241–252.
Ritchie WP. Bile acids, the barrier and reflux-related clinical disorders of the gastric mucosa. Surgery 1977; 82: 192–200.
Rydning A, Berstad A. Intragastric bile acid concentration in healthy subjects and patients with gastric and duodenal ulcer and the influence of fiber-enriched wheat bran in patients with gastric ulcer. Scand J Gastroenterol 1985; 20: 801–804.
Safai-Shirazi S, Denbesten L, Hamza KN. Absorption of bile salts from the gastric mucosa during hemorrhagic shock. Proc Soc Exp Biol Med 1972; 140: 924–927.
Shiau YF, Schenkein JP, Liu HJ, Khouri MR, Watkins JB. Bile salt binding properties of commonly used gastrointestinal drugs: Maalox, carafate and questran. J Pharm Sci 1988: 77: 527–530.
Stahlberg M, Jalovaara P, Laitinen S et al. Adsorption of bile salts by sucralfat, antacids, and cholestyramine in vitro. Clin Ther 1987; 9: 615–621.
Author information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1992 Springer Fachmedien Wiesbaden
About this chapter
Cite this chapter
Güldütuna, S. (1992). The adsorption of bile acids by antacids. In: Halter, F. (eds) Therapeutische Möglichkeiten bei Erkrankungen des oberen Gastrointestinaltraktes: Antacida im Blickpunkt. Vieweg+Teubner Verlag, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-663-05262-3_4
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-663-05262-3_4
Publisher Name: Vieweg+Teubner Verlag, Wiesbaden
Print ISBN: 978-3-663-05263-0
Online ISBN: 978-3-663-05262-3
eBook Packages: Springer Book Archive