Abstract
The apolipoprotein E (apo E), part of several lipoprotein particles, shows a genetic polymorphism, which has an important regulative function in lipid metabolism. The influence of the different apo E isoforms on the development of coronary artery disease (CAD) is already confirmed. As part of a larger epidemiological study with angiographically documented CAD patients we included 102 cardiological outpatients (22 women, 80 men, mean age 52 ± 13 years). Besides the standard risk factors, interest was focussed on the determination of apo E phenotypes as a genetic marker. The apo E phenotypes were determined by isoelectric focusing followed by immunoblotting.
The patients were divided into a group defined angiographically as CAD+ and another group without or only beginning CAD-. The apo E phenotypes of 323 newborns were taken as a comparison group and this distribution was equivalent to a normal population. A significant difference between the CAD+ group and the comparison group (C) was found for apo E4/3 (32 % in CAD+, 20 % in C). Apo E3/2 was detected in a smaller number of CAD+ patients than in CAD- patients (5 % vs. 23 %). We also found a greater frequency of apo E4/3 in patients with familial hypercholesterolemia (FH) than in those without.
The frequency of apo E4/3 in men with CAD younger than 50 years was noticeable. The lipoprotein(a) (Lp(a)) phenotypes were determined from these patients, whereby the majority had the isoform S2 with the higher risk for CAD. In further studies we want to clarify the question, how often the atherogenic constellation of apo E4/3 and Lp(a) S2 appears in a larger group of young CAD patients.
Zusammenfassung
Das Apolipoprotein E (Apo E), Bestandteil mehrerer Lipoproteinfraktionen, weist einen Polymorphismus auf, dem eine bedeutsame Regelfunktion im Lipidstoffwechsel zukommt. Eine Beziehung bestimmter Isoformen zur koronaren Herzkrankheit (KHK) wurde bereits früher nachgewiesen.
In Vorbereitung einer größeren Querschnittsuntersuchung an angiographisch untersuchten Koronarkranken, in der neben Standardrisikofaktoren die Bestimmung des Apo E-Phänotyps als genetischer Marker einbezogen werden soll, erfaßten wir 102 Patienten (22 Frauen, 80 Männer, Alter: 52 –13 Jahre) einer kardiologischen Ambulanz. Die Apo E-Phänotypen wurden mit Hilfe einer isoelektrischen Fokussierung und anschließendem Western blotting bestimmt. Die Patienten wurden in eine Gruppe mit angiographisch gesicherter koronarer Herzkrankheit (KHK+) und eine Gruppe ohne oder lediglich beginnende koronare Herzkrankheit (KHK-) eingeteilt. Als Vergleichskollektiv wurden die Apo E-Phänotypen von 323 Neugeborenen herangezogen, deren Verteilung der einer Normalbevölkerung entspricht. Ein signifikanter Unterschied (p < 0,05) zeigte sich zwischen der Gruppe KHK+ und dem Vergleichskollektiv (V) hinsichtlich des Phänotyps E4/3 (32 % bei KHK+, 20 % bei V). Der Typ E3/2 fand sich bei KHK+ deutlich seltener als bei KHK- (5 % vs. 23 %). Ebenso stellten wir bei Patienten mit familiärer Hypercholesterinämie (FH) eine Häufung des Apo E-Typs 4/3 gegenüber nicht FH-Patienten fest.
Eine Häufung des Apo E-Typs 4/3 war bei koronarkranken Männern unter 50 Jahren auffällig. Bei diesen Patienten wurden zusätzlich die Lipoprotein(a) (Lp(a))-Isoformen bestimmt, wobei sich bei der Mehrzahl die ungünstige Isoform S2 fand. Als Fragestellung unserer zukünftigen Untersuchungen ergibt sich daraus festzustellen, wie häufig die atherogene Konstellation von Apo E4/3 und Lp(a) S2 in größeren Kollektiven jüngerer Koronarpatienten zu finden ist.
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Kohring, S., Hahmann, H., Becker, D., Schieffer, H., Keller, HE. (1993). The frequency of the apo E type 4/3 in patients with angiographically determined coronary artery disease. In: Heinle, H., Schulte, H., Schaefer, H.E. (eds) Diätetik und Arteriosklerose. Vieweg+Teubner Verlag, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-663-01942-8_23
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Publisher Name: Vieweg+Teubner Verlag, Wiesbaden
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