Abstract
Against the background of a predicted reduction in the workforce due to the age structure of the population, and the associated problem of financing social security and public health care systems, people must remain longer in occupations. However, the employment rate in Germany among individuals aged 65–74 remains below the OECD average, and the number of remaining healthy life years expected at age 65 is low compared to other countries with comparable life expectancy. To a significant degree, stressful working conditions and unhealthy lifestyles contribute to poor health and reduce the ability and willingness to work into later life. In light of this development, a stronger focus is needed on preventive healthcare, especially among the older workforce. This is partially reflected in a number of social law provisions dealing with the promotion of healthy life styles and working conditions, as well as primary prevention. The discussion and passing of the Act to Strengthen Health Promotion and Preventive Health Care (the Prevention Act) in July 2015 has moved primary prevention and health promotion, at least in the context of the statutory health insurance, back into the political spotlight. Annual expenditure for primary prevention by health insurance funds is due to increase by 2016 from the current value of 289 million Euros to around 500 million Euros according to the Act. Nonetheless, extending working lives requires that regulations are reviewed and adapted to the specific needs of an aging population and, particularly, to an aging workforce.
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Notes
- 1.
The definition of an “aging workforce” is still controversial, since different agencies and organizations are using a broad spectrum of ages, ranging from 40–65 years, or more. In the following, in agreement with most of the literature, “aging workforce” refers to people of 55 years and above.
- 2.
Life expectancy is projected to increase continuously, by seven years for men and six years for women until 2060 (OECD 2016). Other trends driving the aging of the workforce are the decline in fertility rates (Germany: 1.4 children per woman) and the progression of large cohorts, such as the post-World War II baby boom generation, to older ages (ibid.).
- 3.
The earnings quality indicator captures the level of earnings and degree of inequality. It corresponds to the weighted mean of individual earnings, calculated with higher weights attributed to the bottom part of the earnings distribution.
- 4.
The labour market security dimension reflects the expected earnings loss associated to unemployment, as a function of the risk of becoming unemployed, the expected duration of unemployment and the degree of income protection provided by unemployment benefit systems.
- 5.
The quality of the working environment captures the incidence of jobs that involve high demands with few resources through the nature and content of the work, working time and workplace relationships.
- 6.
Three previous attempts at legislation – in 2005, 2008 and most recently in 2013 – failed due to differences of opinion in the respective coalitions, as well as disagreements between the Federation and the Länder.
- 7.
Gesetz zur Stärkung der Gesundheitsförderung und der Prävention – Präventionsgesetz vom 17.7.2015, BGBl. I 1368.
- 8.
The German provisions of SGB V have been adjusted to English citation rules. E.g. the German provision of § 20 Absatz 1, Satz 1 SGB V is cited as “Sec. 20 (I)(1) SGB V”.
- 9.
Leitfaden Prävention, Handlungsfelder und Kriterien des GKV-Spitzenverbandes zur Umsetzung der §§ 20 und 20a SGB V vom 21. Juni 2000 in der Fassung vom 10. Dezember 2014.
- 10.
See e.g. Sec. 5 SGB XI for long-term care, Sec. 3 SGB IX for rehabilitation and Sec. 14 (I) SGB XII for social assistance.
- 11.
The National Disease Prevention Conference, constituted on 26 October 2015, adopted a nationwide framework recommendation for disease prevention and health promotion (Bundesrahmenempfehlung der Nationalen Präventionskonferenz nach § 20d Abs. 3 SGB V) on 19 February 2016.
References
Argaw BA, Bonin H, Mühler G, Zierahn U (2013) Arbeitsqualität Älterer in belastenden Berufen. Bundesministerium für Arbeit und Soziales, Mannheim
Bäcker G, Kistler E, Trischler F (2010) Rente mit 67? Zu wenig Arbeitsplätze und zu wenig gute Arbeit für ein Arbeiten bis 67. Vierter Monitoring-Bericht des Netzwerks für eine gerechte Rente. Berlin
Banafsche M (2014) Zielsetzungen und Instrumente der Prävention im Sozialrecht. Brockmann J (ed) Prävention an der Schnittstelle von Arbeits- und Sozialrecht. LIT, Berlin, pp 7–32
Bellmann L, Kistler E, Wahse J (2007) Demographischer Wandel. Betriebe müssen sich auf alternde Belegschaften einstellen. IAB Kurzbericht. Aktuelle Analysen aus dem Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung der Bundesagentur für Arbeit. Heft Nr. 21
Bödeker W, Moebus S (2015) Normen- und Anreizkonflikte für die gesetzlichen Krankenkassen in Gesundheitsförderung und Prävention. Das Gesundheitswesen 77(6):397–404
Bundesministerium des Innern (BMI) (2011) Demografiebericht – Bericht der Bundesregierung zur demografischen Lage und künftigen Entwicklung des Landes, Berlin
Bundesregierung (2012) Jedes Alter zählt – Demografiestrategie der Bundesregierung. Berlin
Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA) (2011) The Young Old. An Expert Report on the Situation of People Between 55 and 65 Years of Age. Research and Practice of Health Promotion, vol 16. Cologne
Dal Bianco C, Trevisan E, Weber G (2015) I want to break free”. The role of working conditions on retirement expectations and decisions. Eur J Ageing 12(1):17–28
Ebsen I (ed) (2015) Handbuch Gesundheitsrecht. Huber, Bern
Edison T (1903) “The Edison Wizard”. The Newark Advocate: n. pag. Print
GKV-Spitzenverband (2014) Leitfaden Prävention. Handlungsfelder und Kriterien des GKV-Spitzenverbandes zur Umsetzung der §§ 20 und 20a SGB V vom 21. Juni 2000 in der Fassung vom 10. Dezember 2014. Berlin
Günster C, Klose J, Schmacke N (eds) (2011) Versorgungsreport 2012. Schwerpunkt: Gesundheit im Alter. Schattauer, Stuttgart
Heinrich-Böll-Stiftung (2013) Wie geht es uns morgen? Wege zu mehr Effizienz, Qualität und Humanität in einem solidarischen Gesundheitswesen. Schriften zu Wirtschaft und Soziales. Vol 11. Berlin
Jagger C, Weston C, Cambois E, Van Oyen H, Nusselder W, Robine J-M (2008) Inequalities in healthy life years in the 25 countries of the European Union in 2005. The Lancet 372(9656):2124–2131
Jürges H (2009) Healthy minds in healthy bodies. An international comparison of education-related inequality in physical health among older adults. Scot J Polit Econ 56:296–320
Kladny B (2015) Stationäre und ambulante Rehabilitation in Deutschland. Der Unfallchirurg 118:103–111
Leitherer S (ed) (2016) Kasseler Kommentar Sozialversicherungsrecht. Loseblattsammlung, June 2016. vol 2. Munich
Loeppke RR, Chosewood LC, Grosch JW, Allweiss P, Burton WN et al (2013) Advancing Workplace Health Protection and Promotion for an Aging Workforce. J Occup Environ Med 55(5):500–506. https://doi.org/10.1097/JOM.0b013e31829613a4
Ludewig K, Wolf R (2016) Prävention aus Sicht der Krankenkassen. Pohlmann S (ed) Alter und Prävention. Springer, Wiesbaden, pp 271–299
Meffert C, Mittag O, W H J (2013) Betriebsnahe Präventionsprogramme der Deutschen Rentenversicherung. Die Rehabilitation 52(06):391–398
Myck M (2015) Living longer, working longer: the need for a comprehensive approach to labour market reform in response to demographic changes. Eur J Ageing 12(1):3–5
OECD (2014) OECD Economic Surveys: Germany 2014. OECD Publishing, Paris
OECD (2014a) How is life in Germany? OECD Better Life Initiative. OECD Publishing, Paris
OECD (2014b) How does Germany compare? Health at a Glance. Europe 2014. OECD Publishing, Paris
OECD (2014c) How does Germany compare? OECD Employment Outlook 2014. OECD Publishing, Paris
OECD (2015) Fit Mind, Fit Job. From Evidence to Practice in Mental Health and Work. Mental Health and Work. OECD Publishing, Paris
OECD (2016) Economic Surveys: Germany 2016. OECD Publishing, Paris
Ploubidis GB, Grundy E (2009) Later-Life Mental Health in Europe. A Country-Level Comparison. J Gerontol 64B(5):666–676
Robert Koch Institut (2015) Gesundheit in Deutschland 2015. Ch. 4. Wie steht es um Prävention und Gesundheitsförderung? Bundesgesundheitsberichtserstattung, Berlin
Sachverständigenrat (SVR) Gesundheit (1996) Sondergutachten 1996. Gesundheitswesen in Deutschland. Kostenfaktor und Zukunftsbranche. Bd I: Demografie, Morbidität, Wirtschaftlichkeitsreserven und Beschäftigung. Baden-Baden
Sassi F, Cecchini M, Lauer J, Chisholm D (2009), Improving Lifestyles Tackling Obesity. The Health and Economic Impact of Prevention Strategies. Health Working Papers. No. 48. OECD, Paris
Schempp N, Strippel H (2015) Präventionsbericht 2014. Leistungen der gesetzlichen Krankenversicherung. Primärprävention und betriebliche Gesundheitsförderung. Berichtsjahr 2014. MDS, Essen
Schnalzenberger M, Schneeweis R, Winter-Ebmer R, Zweimüller M (2008) Job Quality and Retirement Decisions. In: Börsch-Supan A, Brugiavini A, Jürges H, Kapteyn A, Mackenbach J, Siegrist J, Weber G (eds) First results from the Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (2004–2007). Mannheim Research Institute for the Economics of Aging, Mannheim, pp 215–221
Schöllgen I, Huxhold O, Tesch-Römer C (2010) Socioeconomic status and health in the second half of life: findings from the German Ageing Survey. Eur J Ageing 7(1):17–28
Seifert U, Schlanstedt-Jahn U, Klug SJ (2015) Screening für Krebserkrankungen. Der Internist 56(10):1114–1123
Sternberger-Frey B (2014) Invalidität als Armutsrisiko – Können private Berufsunfähigkeitsrenten die Versorgungslücken schließen? Analyseergebnisse einer unabhängigen Testorganisation. DIW-Vierteljahreshefte zur Wirtschaftsforschung 83:113–117
SVR Gesundheit (2000) Gutachten 2000/2001. Bedarfsgerechtigkeit und Wirtschaftlichkeit. Vol I-2: Optimierung des Systems durch Gesundheitsförderung und Prävention. Baden-Baden
SVR Gesundheit (2007) Gutachten 2007. Kooperation und Verantwortung. Voraussetzungen einer zielorientierten Gesundheitsversorgung. Baden-Baden
Walter U, Reuter D (2013) Prävention und Gesundheitsförderung als politische Strategien für Beschäftigungsfähigkeit und Teilhabe im Alter. In: Hüther M, Naegele G (eds) Demografiepolitik. Springer, Wiesbaden, pp 223–244
Welti F (2015) Das Gesetz zur Stärkung der Gesundheitsförderung und der Prävention – was bringt dieses Präventionsgesetz? Gesundheit und Pflege 6:211–216
Zelen K, Strippel M (2010) Präventionsbericht 2010. Leistungen der gesetzlichen Krankenversicherung. Primärprävention und betriebliche Gesundheitsförderung. Berichtsjahr 2009. MDS, Essen
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Wilman, N. (2018). Health Promotion and Preventive Healthcare in Germany. In: Hohnerlein, E., Hennion, S., Kaufmann, O. (eds) Erwerbsverlauf und sozialer Schutz in Europa. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-56033-4_22
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