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Analgosedierung und Delirmanagement

  • G. Michels
  • M. Kochanek
Chapter

Zusammenfassung

Für viele intensivmedizinische Patienten besteht die Notwendigkeit einer Analgosedierung. In diesem Kapitel werden sowohl die klinischen als auch die pharmakologischen Hintergründe in Anlehnung an die S3-Leitlinie zu Analgesie, Sedierung und Delirmanagement präsentiert. Da die Inzidenz des Delirs bei Intensivpatienten zwischen 30 und 80 % liegt und das Delir die häufigste akut psychiatrische Erkrankung in der Intensivmedizin darstellt, wird entsprechend ein regelmäßiges Screening empfohlen.

Literatur

  1. Baron R, Binder A, Biniek R et al. (2015) Evidence and consensus based guideline for the management of delirium, analgesia, and sedation in intensive care medicine. Revision 2015 (DAS-Guideline 2015) – short version. Ger Med Sci 13: Doc 19Google Scholar
  2. Barr J, Fraser GL, Puntillo K et al. (2013) Clinical practice guidelines for the management of pain, agitation, and delirium in adult patients in the intensive care unit. Crit Care Med 41 (1): 263–306CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. Bein T, Bischoff M, Brückner U et al. (2015) S2e guideline: positioning and early mobilisation in prophylaxis or therapy of pulmonary disorders: Revision 2015: S2e guideline of the German Society of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine (DGAI). Anaesthesist 64 Suppl 1: 1–26CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  4. Deutsche Gesellschaft fürAnästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI), Deutsche Interdisziplinäre Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin (DIVI) (2015) S3-Leitlinie. Analgesie,Sedierung und Delirmanagement in der Intensivmedizin (DAS-Leitlinie 2015. AWMF-Registernummer: 001/012 http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/001-012l_S3_Analgesie_Sedierung_Delirmanagement_Intensivmedizin_2015-08_01.pdf
  5. Ely EW, Shintani A, Truman B et al. (2004) Delirium as a predictor of mortality in mechanically ventilated patients in the intensive care unit. JAMA 291: 1753–1762CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. Han L, Fuqua S, Li Q et al. (2016) Propofol-induced Inhibition of Catecholamine Release Is Reversed by Maintaining Calcium Influx. Anesthesiology 124 (4): 878–884CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. Hellström J, Öwall A, Martling CR, Sackey PV (2014) Inhaled isoflurane sedation during therapeutic hypothermia after cardiac arrest: a case series. Crit Care Med 42 (2): e161–166CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. Hashem MD, Parker AM, Needham DM (2016) Early Mobilization and Rehabilitation of the Critically Ill Patient. Chest [Epub ahead of print]Google Scholar
  9. Kersten A, Reith S (2016) [Delirium and delirium management in critically ill patients]. Med Klin Intensivmed Notfmed 111 (1): 14–21CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. Kher S, Roberts RJ, Garpestad E et al. (2013) Development, implementation, and evaluation of an institutional daily awakening and spontaneous breathing trial protocol: a quality improvement project. J Intensive Care Med 28 (3): 189–197CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. Mehta S, Burry L, Cook D et al. (2012) Daily sedation interruption in mechanically ventilated critically ill patients cared for with a sedation protocol: a randomized controlled trial. JAMA 308 (19): 1985–1992CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. Reade MC, Eastwood GM, Bellomo R et al. (2016) Effect of Dexmedetomidine Added to Standard Care on Ventilator-Free Time in Patients With Agitated Delirium: A Randomized Clinical Trial. JAMA 315 (14): 1460–1468CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. Reade MC, Finfer S (2014) Sedation and delirium in the intensive care unit. N Engl J Med 370 (5): 444–454CrossRefPubMedGoogle Scholar
  14. Schönhofer B, Geiseler J, Dellweg D et al. (2014) [Prolonged weaning: S2k-guideline published by the German Respiratory Society]. Pneumologie 68 (1): 19–75CrossRefPubMedGoogle Scholar
  15. Shehabi Y, Bellomo R, Mehta S, Riker R, Takala J (2013) Intensive care sedation: the past, present and the future. Crit Care 17 (3): 322CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  16. Westhoff M, Schönhofer B, Neumann P et al. (2015) [Noninvasive Mechanical Ventilation in Acute Respiratory Failure]. Pneumologie. 69 (12): 719–756CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag GmbH Deutschland 2017

Authors and Affiliations

  • G. Michels
    • 1
  • M. Kochanek
    • 2
  1. 1.Klinik III für Innere MedizinKlinikum der Universität zu KölnKölnDeutschland
  2. 2.Klinik I für Innere MedizinKlinikum der Universität zu KölnKölnDeutschland

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