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Zusammenfassung

Die Postzosterneuralgie ist ein neuropathisches Schmerzsyndrom. Charakteristisch sind Schmerzen im Dermatom der ursprünglichen Hauteffloreszenz, die 3 Monate nach deren Abheilung fortbestehen. Die Postzosterneuralgie tritt etwa bei jedem zehnten Zosterpatienten auf. Mit zunehmendem Lebensalter steigt die Prävalenz deutlich an. Klinische Charakteristika sind Dauerbrennschmerzen, einschießende Schmerzattacken und Allodynie. Außerdem finden sich sensorische Minus- und Plussymptome im betroffenen Areal. Pathophysiologisch konnten die periphere und zentrale Sensibilisierung auf dem Boden einer Nervenschädigung als wichtige Mechanismen der Schmerzentstehung nachgewiesen werden. Studien zur Therapie der Postzosterneuralgie konnten die Wirksamkeit von Antidepressiva, Antiepileptika, Opioiden sowie der topischen Analgetika Capsaicin und Lidocain zeigen. Es ist davon auszugehen, dass die Postzosterneuralgie als chronische Schmerzerkrankung eines multimodalen Behandlungsansatzes bedarf.

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Literatur

  1. Ultsch B, Siedler A, RieckTet al (2011) Herpes zoster in Germany: quantifying the burden of disease. BMC Infect Dis 11 :17–3

    Article  Google Scholar 

  2. Yawn Bp, Gilden D (2013) The global epidemiology of herpes zoster. Neurology 81 :928–930

    PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  3. Jung BF, Johnson RW, Griffin DR, Dworkin RH (2004) Risk factors for postherpetic neuralgia in patients with herpes zoster. Neurology 62:1545–1551

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. WelierTH (1983) Varicella and herpes zoster. Changing concepts of the natural history, contro!, and importance ofa not-so-benign virus. NEngl J Med 309:1362–1368

    Google Scholar 

  5. Oaklander AL (2001) The density of remaining nerve endings in human skin with and without postherpetic neuralgia after shingles. Pain 92:139–145

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Fields HL, Rowbotham M, Baron R (1998) Postherpetic neuralgia: irritable nociceptors and deafferentation. Neurobiol Dis 5:209–227

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Liu J, Hao Y, Du Met al (2013) Quantitative cerebral blood flow mapping and functional connectivity of postherpetic neuralgia pain: a perfusion fMRI study. Pain 154:110–118

    PubMed  Google Scholar 

  8. Schott GD (1998) Triggering of delayed-onset postherpetic neuralgia. Lancet 351:419–420

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Gilden D (2011) Efficacy of live zoster vaccine in preventing zoster and postherpetic neuralgia. JIntern Med 269:496–506

    Google Scholar 

  10. Gagliardi AM, Gomes Silva BN, TorIoni MR, Soares BG (2012) Vaccines for preventing herpes zoster in older adults. Cochrane Database Syst Rev 10:CD00885–8

    Google Scholar 

  11. Li Q, Chen N, Yang Jet al (2009) Antiviral treatment for preventing postherpetic neuralgia. Cochrane Database Syst Rev 2:CD00686–6

    Google Scholar 

  12. Parruti G, Tontodonati M, Rebuzzi C etal (2010) Predictorsofpain intensity and persistence in a prospective Italian cohort of patients with herpes zoster: relevance of smoking, trauma and antiviral therapy. BMC Med 8:5–8

    Article  Google Scholar 

  13. Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF) Leitlinie"Pharmakologische nicht-interventionelle Therapie chronisch neuropathischer Schmerzen". Registernummer030/114

    Google Scholar 

  14. Edelsberg JS, Lord C, Oster G (2011) Systematic review and meta-analysis of efficacy, safety, and tolerability data from randomized controlled trials of drugs used to treat postherpetic neuralgia. Ann Pharmacother 45:1483–1490

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Kochar DK, Garg P, Bumb RA et al (2005) Divalproex sodium in the anagement of post-herpetic neuralgia: a randomized double-blind placebo-controlled study. QJM 98:293–4

    Google Scholar 

  16. Attal N, Cruccu G, Baron Ret al (2010) EFNS guidelines on the pharmacological treatment of neuropathie pain: 2010 revision. Eur JNeurol 17:1113–e88

    Google Scholar 

  17. Backonja M, Wallace MS, Blonsky ER et al (2008) NGX-4010, a high- concentration capsaicin patch, for the treatment of postherpetic neuralgia: a randomised, double-blind study. Lancet Neuro17:11 06–1112

    Google Scholar 

  18. Baron R, MayoralV, Leijon Get al (2009) 5% lidocaine medicated piaster versus pregabalin in post-herpetic neuralgia and diabetic polyneuropathy: an open-label, non-inferiority two-stage RCT study. Curr Med Res Opin 25:1663–1676

    PubMed  Google Scholar 

  19. MeierT, Wasner G, Faust Met al (2003) Efficacy of lidocaine patch 5% in the treatment of focal peripheral neuropathie pain syndromes: a randomized, double-blind, placebocontrolled study. Pain 106:151–158

    Google Scholar 

  20. Watson Cp' Tyler KL, Bickers DR et al (1993) A randomized vehicle-controlled trial of topical capsaicin in the treatment of postherpetic neuralgia. Clin Ther 15:510–526

    Google Scholar 

  21. Krumova EK, Zeller M, Westermann A, Maier C (2012) Lidocaine patch (5%) produces a selective, but incomplete block of AC and Cfibers. Pain 153:273–280

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Dworkin RH, O'Connor AB, Kent J et al (2013) Interventional management of neuropathie pain: NeuPSIG recommendations. Pain 154:2249226–1

    Google Scholar 

  23. Dubinsky RM, Miyasaki J (2010) Assessment: efficacy of transcutaneous electric nerve stimulation in the treatment of pain in neurologie disorders (an evidence-based review): report of the Therapeutics and Technology Assessment Subcommittee of the American Academy of Neurology. Neurology 74:173–176

    Google Scholar 

  24. Barbarisi M, Pace MC, Passavanti MB et al (2010) Pregabalin and transcutaneous electrical nerve stimulation for postherpetic neuralgia treatment. Clin JPain 26:567–572

    Google Scholar 

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© 2015 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

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Goßrau, G. (2015). Postzosterneuralgie. In: Weiterbildung Schmerzmedizin. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-46517-2_4

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-46517-2_4

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-662-46516-5

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