Summary
Of 93 patients, who were operated in the University Surgical Clinic at Marburg for primary hyper-parathyroidism, 7 had roentgenologically proven duodenal ulcers and 8 other gastric complaints in their case-histories. In two further patients, it was only recurring duodenal ulcer resp., which led to a diagnosis of hyper-parathyroidism.
In the first case (56 year-old patient) with a 15 year history of gastric complaints and 3 previous stomach operations, we discovered primary main-cell hyperplasia and in the second case (61 year-old patient), an adenoma weighing 1.7 g as causes of the recurrent ulcers. Both patients became completely symptom-free after the operation; there was retrogression of the duodenal ulcer and the patients gained weight. This demonstrates the causal relationship between hyper-parathyroidism and ulcer-formation.
We would recommend that, in cases of ulcer, hyper-parathyroidism as possible cause be eliminated, before operative intervention.
Zusammenfassung
Von 93 Pat., die in der Chir. Univ.-Klinik Marburg wegen eines primären Hyperparathyreoidismus (HPT) operiert wurden, hatten 7 röntgenologisch gesicherte Ulcera duodeni und 8 gastritische Beschwerden in der Anamnese. Bei 2 weiteren Kranken führten erst rezidivierende Ulcera duodeni bzw. peptica jejuni zur Diagnose des HPT.
Im ersten Fall (56 jähriger Pat.) mit 15 jähriger Magenanamnese und dreimaligen Magenoperationen wurde eine primäre Hauptzellhyperplasie, im zweiten Fall (61 jähriger Pat.) ein 1,7 g schweres Adenom als Ursache der rezidivierenden Ulcera gefunden. Bei beiden Kranken kam es postoperativ zur völligen Beschwerdefreiheit, Rückbildung der gastro-duodenalen Ulcera und Gewichtszunahme..Dadurch ist der causale Zusammenhang von HPT und Geschwürsbildung erwiesen.
Es wird die Forderung gestellt, vor der operativen Behandlung eines Ulcusleidens immer den Hyperparathyreoidismus als mögliche Ursache auszuschließen.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
Black, B. M.: En: Treatment of urinary lithiasis, (ed. Butt, A. J.). Springfield, 11I: Ch. C. Thomas 1960.
Cope, O.: Amer. Surg. 99, 394 (1960).
Ellis, C., and D. M. Nicoloff: Arch. Surg. 96, 114 (1968).
Elkeles, A.: Lancet 1953 I, 770.
Frame, B., and W. S. Haubrich: Arch. intern. Med. 105, 536 (1960).
Hartei, W., G. Schuster and J. Lenz: Fortsehr. Med. 87, 27 (1969).
Hellström, J.: Acta chir. scand. 116, 207 (1959).
Horn, H. D.: Pathophysiologie der Nebenschilddrüse. Aus: Lehrbuch der Allgemeinen Chirurgie, (M. Schwaiger, G. Rodeck, 1. Staib, Hrsg.). Stuttgart: G. Thieme 1969.
Moser, A. M.: J. Mt Sinai Hosp. 25, 339 (1958).
Murphy, R., L. M. Hurxthall, and G. O. Bell: Arch. intern. Med. 89, 783 (1952).
Pyrah, L. N., A. Hodgkinson, and C. K. Anderson: Brit. J. Surg. 153, 245 (1966).
Reifenstein, E. C., Jr.: In: Testbook of Endokrinology, (ed. Williams, R. H. ). Philadelphia: Saunders 1955.
Rogers, H. M., F. R. Keating, G. G. Morlock, and N. W. Barker: Arch. intern. Med. 79, 307 (1947).
St. Goar, W. T.: Ann. intern. Med. 46, 102 (1957).
Ward, J. T., A. O. Adesola, and R. B. Welbourn: Gut 5, 173 (1964).
Werner, P.: Amer. J. Med. 16, 363 (1954).
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1969 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this chapter
Cite this chapter
Rodeck, G., Van Lessen, H. (1969). Gastroduodenale Ulcera and Hyperparathyreoidismus. In: Langenbecks Archiv für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-41130-8_91
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-41130-8_91
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-662-40650-2
Online ISBN: 978-3-662-41130-8
eBook Packages: Springer Book Archive