Summary
There are three aspects to interdisciplinary collaboration of surgeon, anesthetist and internist. The first is the surgical optimalization of basic internal treatment. The second involves postoperative care by the internist in the case of such complications as cardiac insufficiency, renal failure, or hypoventilation; frequently several such disorders of vital functiona occur together. The third aspect is concerned with decision-making; collaboration is necessary for correct decisions as to whether conservative or surgical treatment is necessary, when any surgical intervention should be performed, and what diagnostic techniques should be used. It is suggested that standardized recommendations be developed and abstracted by statistical methods.
Zusammenfassung
Die interdisziplinäre Zusammenarbeit zwischen Chirurg, Anaesthesist und Internist hat drei Perspektiven. Die erste stellt die operative Optimierung interner Grundtherapie dar. Die zweite bezieht sich auf postoperative Inanspruchnahme des Internisten bei Komplikationen wie Herzinsuffizienz, Nierenversagen oder Hypoventilation, wobei häufig mehrere Störungen vitaler Grundfunktionen gleichzeitig bestehen. Die dritte beinhaltet die Indikation zu konservativem oder operativem Vorgehen, Zeitpunkt der Intervention und die diagnostische Strategie. Es liegt nahe, standardisierte Empfehlungen zu entwickeln, die unter Verwendung statistischer Methoden abstrahiert werden.
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Schölmerich, P. (1974). Interdisziplinäre Zusammenarbeit in der Intensivmedizin — Gemeinsamkeiten und Abgrenzungen aus der Sicht des Internisten. In: Junghanns, H. (eds) Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-38063-5_35
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