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Cardiomyotomie mit selektiver proximaler Vagotomie und Pyloroplastik bei Achalasie der Cardia

  • F. Holle
  • H. Bauer
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (LAC)

Zusammenfassung

Die Achalasie der Kardia, klinisch meist „Kardiospasmus” genannt, beruht auf a) neuraler, b) hormonaler Störung. Erstere ist eine Ganglio-Cytopenie (Stochdorph, 1968), letztere durch einen Wirkungsverlust des endogenen Gastrins bedingt, der den Druck im Oesophagussphincter reguliert. Bei 18 Fällen wurde deshalb folgende Kombinationsoperation angewandt:
  1. a)

    Kardiomyotomie ähnlich Gottstein-Heller;

     
  2. b)

    SPV, dosiert entsprechend dem basalen pH, dadurch Erhöhung des basalen + postprandialen Gastrins, wodurch der geschwächte Kardiaverschluß suffizient wird;

     
  3. c)

    Gastropexie, speziell in Fällen von Stadium III + IV zur Streckung der Kardia schräg nach links-vorne-unten.

     
  4. d)

    Submuköse Pyloroplastik zur Entleerungsverbesserung nach SPV und Gastropexie. In 16 Fällen Beschwerdefreiheit, in 2 Fällen mäßige Refluxbeschwerden, kein Rezidiv.

     

Schlüsselwörter

Kardiospasmus-Kardiomyotomie SPV Pyloroplastik Gastropexie 

Cardiomyotomy with Selective Proximal Vagotomy and Pyloroplasty in Cases of Achalasia of the Cardia

Summary

Achalasia of the cardia, usually known in clinical practice as “cardiospasm”, is a consequence of (a) neural and (b) hormonal inefficiency. The neural condition is ganglio-cytopenia (Stochdorph, 1968) and the hormonal condition a deficiency of the effect of endogenous gastrin, which normally regulates the pressure at the esophageal sphincter. Eighteen cases were treated by the combined operation described below.

(a) Cardiomyotomy similar Gottstein-Heller; (b) Selective Proximal Vagotomy (SPV) in extension according to basal pH value ; SPV raises basal and postprandial gastrin. This restores the weakened closure of the cardia; (c) Gastropexy, especially in cases of IIIrd and IVth degree; this measure restores the stretching mechanism of the upper stomach; (d) Submucous pyloroplasty to facilitate emptying after SPV and gastropexy.

Of these cases, 16 were completely free of symptoms after surgery and 2 had moderate symptoms of reflux. There were no recurrences.

Key words

Cardiospasm Cardiomyotomy SPV Pyloroplasty Gastropexy 

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1974

Authors and Affiliations

  • F. Holle
    • 1
  • H. Bauer
    • 1
  1. 1.Chirurgische PoliklinikUniversität MünchenDeutschland

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