Summary
In an epidemiological study conducted between the years 1962 – 1968 8,162 men and women were investigated of which 3,670, 2,780 and 1,712 came from Duisburg, Bocholt and district Borken respectively.
The subjective symptoms of bronchitis such as coughing, sputum production, dyspnoea and other catarrhal related symptoms were compared.
When considering the age and smoking habits of these people, there is no support for the statement that air pollution in the Ruhr area is the cause of a group of non specific airways diseases.
With our method of studying lung mechanics we have been able to confirm the findings of van der Lende showing that obstructive airways disease has no known relationship to air pollution. The airways resistance in fact is lower in the industrial areas than in the rural areas.
The incidence of bronchitic symptoms in our study is exceptionally high at 25–81%. The difference in incidence of bronchitic symptoms reported by other authors can be explained by the variation in definition of bronchitis and the differences in the methods of investigation.
The foregoing statements once again confirm the findings of earlier investigations showing the known strong influence of age and smoking habit, irrespective of sex, on the incidence of non-specific airways diseases.
Zusammenfassung
Bei einer epidemiologischen Feldstudie wurden in den Jahren 1962–1968 8162 Männer und Frauen untersucht, davon 3670 in Duisburg, 2780 in Bocholt und 1712 im Landkreis Borken. Der Vergleich subjektiver Bronchitissymptome wie Husten, Auswurf, Atemnot und katarrhalische Nebenbefunde ergibt unter Berücksichtigung des Alters und der Rauchergewohnheiten keinen Anhalt dafür, daß in den Industriezentren des Ruhrgebietes — verursacht durch die Luftverschmutzung — eine Häufung unspezifischer Atemwegserkrankungen vorhanden ist. Mit den von uns angewendeten atemmechanischen Methoden konnten darüber hinaus die von van der Lende erhobenen Befunde bestätigt werden, daß obstruktive Bronchialerkrankungen keine erkennbare Beziehung zur atmosphärischen Belastung des Wohnortes zeigen. Die intrabronchialen Strömungswiderstände lagen sogar im Industriegebiet niedriger als auf dem Lande.
Der Anteil der Häufigkeit bronchitischer Symptome liegt in unserer Studie mit 25–81 % auffallend hoch. Die Differenz zu den Ergebnissen anderer Autoren wird durch die voneinander abweichende Definition der Bronchitissymptome und die Art der Befunderhebung erklärt.
Die vorliegende Erhebung bestätigt wiederum den von früheren Untersuchungen her bekannten starken Einfluß des Lebensalters und der Rauchergewohnheiten sowie des Geschlechtes auf die Häufigkeit von unspezifischen Atemwegserkrankungen [56].
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Ulmer, W.T., Reichel, G., Czeike, A., Leuschner, A. (1970). Regionale Häufigkeit unspezifischer Atemwegserkrankungen. In: Borbély, F., Eckhardt, R.E., Forssman, S., Goto, S., Holstein, E., Lederer, E. (eds) Internationales Archiv für Arbeitsmedizin / International Archives of Occupational Health. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-38021-5_33
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