Skip to main content
  • 11 Accesses

Summary

  1. 1.

    The designation, “Beginning Dust (Pneumoconiotic) Lung”, comprises the early stages following massive dust exposure as well as the dust lung I and grades I and II following lengthy but insignificant exposure.

  2. 2.

    Dust lungs, especially the mixed dust pneumoconioses I and grades I–II, triggered by obstructive emphysema, lead to a loss of the respiratory reserves with concomitant increased susceptibility to infection and to overtaxing of the right ventricle. The presenting symptom is dyspnea upon effort.

  3. 3.

    There is no apparent illness with beginning pneumoconiosis. Nevertheless, each additional injury to the parenchyma and circulatory disturbance — especially emboli — does lead to cardio-respiratory insufficiency.

  4. 4.

    Further, beginning pneumoconiosis I and grades I–II enhance the development of a post-primary complex bacillary tuberculosis; progressive development of a late primary tubercular pulmonary infection is especially favored.

  5. 5.

    Reflecting the factual increase of pulmonary cancer, the number of cases of dust lungs associated with lung cancer have also increased. Silico-tuberculosis has been replaced by silico-carcinoma. The question of the carcinogenic activity of quartz-containing dust should be re-examined. The carcinogenic properties of asbestos particles have been demonstrated, the average latency period amounting to 20 years.

Zusammenfassung

  1. 1.

    Die Bezeichnung „beginnende Staublunge“ umfaßt sowohl die Frühstadien nach massiver Staubexposition, als auch die Staublungen I. und I.–II. Grades nach langfristiger, aber nur geringer Staubexposition.

  2. 2.

    Staublungen, insbesondere Mischstaub-Pneumokoniosen I. und I.–II. Grades führen über das obstruktive Emphysem zu einem Verlust der Atmungsreserven mit einer erhöhten Infektanfälligkeit und einer Mehrbelastung der rechten Herzkammer. Führendes Symptom ist die Atemnot bei Anstrengung.

  3. 3.

    Ein Krankheitswert kommt der unkomplizierten beginnenden Pneumokoniose nicht zu, doch führt jede zusätzliche Parenchymschädigung und Zirkulationsstörung, im besonderen die Lungenembolie, zur kardiorespiratorischen Insuffizienz.

  4. 4.

    Auch beginnende Pneumokoniosen I. und I.–II. Grades begünstigen die Entwicklung einer postprimären Zusatztuberkulose und fördern im besonderen die progrediente Entwicklung der pulmonalen tuberkulösen Späterstinfektion.

  5. 5.

    Im Rahmen der säkularen Zunahme der Lungencarcinome haben auch die Kombinationsfälle Staublunge/Lungencarcinom zugenommen. Die Silikotuberkulose ist heute durch das Silikocarcinom abgelöst worden. Die Frage der carcinogenen Wirkung quarzhaltiger Staube ist erneut zu überprüfen. Für Asbeststaub ist die carcinogene Wirkung erwiesen. Die mittlere Latenzzeit beträgt 20 Jahre.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 44.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Böhme, A.: Asbestose und Lungenkarzinom. Arch. Gewerbepath. Gewerbehyg. 17, 457 (1959).

    Google Scholar 

  • Bohlig, H., Jacob, G.: Neue Gesichtspunkte über den Lungenkrebs der Asbestarbeiter. Dtsch. med. Wschr. 1955, 231.

    Google Scholar 

  • Caplan, A.: Certain unusual radiological appearances in the chest of coal miners suffering from rheumatoid arthritis. Thorax 8, 29 (1953).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Caplan, A., Cowen, E. D. H., Cough, J.: Rheumatoid pneumoconiosis in a foundry worker. Thorax 13, 181 (1958).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Caplan, A., Payne, P. B., Withey, J. L.: A broader concept of Caplan’s syndrome related to rheumatoid arthritis. Thorax 17, 205 (1962).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Colinet, E.: Polyarthritis chronique évolutive et silicose pulmonaire. Acta physiother. rheum. belg. 8, 37 (1953).

    CAS  Google Scholar 

  • Cordova, J. F., Tesluk, H., Knudtson, K. P.: Asbestosis and carcinoma of the lung. Cancer (Philad.) 15, 1181 (1962).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Cough, J.: Les bronches dans la pneumoconiose. Bronches 14, 402 (1965).

    Google Scholar 

  • Cough, J., Rivers, D., Seal, R. M. E.: Pathological studies of modified pneumoconiosis in coal miners with rheumatoid arthritis (Caplan’s syndrome). Thorax 10, 9 (1955).

    Article  Google Scholar 

  • Doll, R.: Mortality from lung cancer in Asbestos workers. Brit. J. industr. Med. 12, 81 (1955).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Elmes, P. C., McCaughey, W. T. E., Wade, O. L.: Diffuse mesothelioma of the pleura and asbestosis. Brit. med. J. 1965 I, 350.

    Article  Google Scholar 

  • Fritze, E.: Die Diagnostik des Caplan-Syndroms und rheumatoider Pneumokonioseformen. Dtsch. med. Wschr. 1964, 2244.

    Google Scholar 

  • Fritze, E., Schroeder, W., Dickmanns, H.: Rheumatische Reaktionslage und Pneumokoniose. Rundherdpneumokoniose bei Rheumatismus nodosus. Z. Rheumaforsch. 21, 61 (1962).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Grailles, M., Collet, A.: Constitution et devenir des dépôts coniotiques précoces dans le territoire bronchiolo-alvéolaire. Bronches 14, 441 (1965).

    Google Scholar 

  • Jacob, G., Bohlig, H.: Über Häufigkeit und Besonderheit des Lungenkrebses bei Asbestose. Arch. Gewerbepath. Gewerbehyg. 14, 10 (1955).

    CAS  Google Scholar 

  • Isselbacher, K. J., Klaus, H., Hardy, H. L.: Asbestosis and bronchiogenic carcinoma. Amer. J. Med. 15, 721 (1952).

    Article  Google Scholar 

  • Linzbach, A. J., Wedler, H.: Beitrag zum Berufskrebs der Asbestarbeiter. Virchows Arch. path. Anat. 307, 387 (1941).

    CAS  Google Scholar 

  • Lynch, K. M., Smith, W. A.: Pulmonary asbestosis. III. Carcinoma of lung in asbesto-silicosis. Amer. J. Cancer 24, 56 (1935).

    Article  Google Scholar 

  • Nordmann, N.: Der Berufskrebs der Asbestosearbeiter. Z. Krebsforsch. 47, 288 (1938).

    CAS  Google Scholar 

  • Otto, H., Kann, J.: Zur Häufigkeit des Caplan-Syndromes in der keramischen Industrie. Praxis Pneumol. 20, 679 (1966).

    Google Scholar 

  • Petry, H.: Silikose und Polyarthritis. Arch. Gewerbepath. Gewerbehyg. 13, 221 (1954).

    Google Scholar 

  • Reichmann, V.: Kurzer Überblick über den Stand der Silikoseforschung nebst einem Beitrag über die röntgenologischen und klinischen Beziehungen der Silikose zur Tuberkulose. Beitr. Silikose-Forsch. Heft 1, 1–23 (1949).

    Google Scholar 

  • Schmid, H.: Die Klinik der Silikose. In: Handbuch der inneren Medizin. 4. Aufl. Bd. IV/III. Erkrankungen der Atmungsorgane. Spez. Teil IL S. 787ff. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1956.

    Google Scholar 

  • Schmid, H.: Beitrag zum Problem der Silikoarthritis, Helv. med. Acta 25, 289 (1958).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Schmidt, H.: Zur Kenntnis der rheumatischen interstitiellen Pneumonie. Dtsch. med. Wschr. 1951, 365.

    Google Scholar 

  • Selikoff, I. J., Churg, J., Hammond, E. C.: Relation between exposure to asbestos and mesothelioma. New Engl. J. Med. 272, 560 (1965).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Selikoff, I. J., Churg, J., Hammond, E. C.: Asbestos exposure and neoplasma. J. Amer. med. Ass. 188, 22 (1964) und 204, 106 (1968).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Sepke, G.: Die tumoröse Silikose bei Polyarthritis rheumatica. Tuberk.-A. 11, 154 (1957).

    CAS  Google Scholar 

  • Stoll, R., Bass, R., Angrist, A. A.: Asbestosis associated with bronchogenic carcinoma. Arch. intern. Med. 88, 831 (1951).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Turiaf, J., Basset, P., Partesi, J. P., Calvet, J.-M.: Le rôle de l’asbestose dans la provocation des tumeurs malignes diffuses de la plèvre «mésothéliome pleural». Presse méd. 1965, 2199.

    Google Scholar 

  • Uehlinger, E.: Über Mischstaubpneumokoniosen. Schweiz. Z. Path. Bakt. 9, 692 (1946).

    CAS  Google Scholar 

  • Uehlinger, E.: Die pathologische Anatomie der Staublunge und ihre kardiorespiratorischen Rückwirkungen. Aus: Aktuelle Probleme der Staublungenforschung, S. 7. Stuttgart: Thieme 1962.

    Google Scholar 

  • Uehlinger, E.: Die pathologische Anatomie der Bronchitis. Aus: Fortbildung in Thorax-krankheiten. Chronische Bronchitis, Tuberkulom und Karzinom. S. 11. Stuttgart: Hippokrates 1962.

    Google Scholar 

  • Uehlinger, E.: Die pathologische Anatomie der tuberkulösen Späterstinfektion. Ergebn. ges. Tuberk.-Forsch. 11, 110 (1962).

    Google Scholar 

  • Wagner, J. D., Slegge, C. A., Marchand, P.: Diffuse pleural mesothelioma and asbestos exposure in the north-western Cape Province. Brit. J. industr. Med. 17, 260 (1960).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Wedler, H.-W.: Asbestose und Lungenkrebs. Dtsch. med. Wschr. 1943, 575.

    Google Scholar 

  • Zollinger, R.: Silikose und hämatogene Tuberkulose. Schweiz. Z. Tuberk. 3, 205 (1946).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1970 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Uehlinger, E. (1970). Der Krankheitswert der beginnenden Silikose. In: Borbély, F., Eckhardt, R.E., Forssman, S., Goto, S., Holstein, E., Lederer, E. (eds) Internationales Archiv für Arbeitsmedizin / International Archives of Occupational Health. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-38021-5_1

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-38021-5_1

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-662-37289-0

  • Online ISBN: 978-3-662-38021-5

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics