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Abweichungen von Körpergröße und Körperform

  • M. Zachmann
  • A. Prader
  • G.-A. von Harnack

Zusammenfassung

Die Übergänge von normaler Körpergröße zu Kleinwuchs sind fließend, und jede Definition ist willkürlich. Im allgemeinen spricht man von Kleinwuchs, wenn die Körpergröße unter der 3. Perzentile liegt oder um mehr als 2 Standardabweichungen vom altersgemäßen Mittelwert nach unten abweicht. Als Zwergwuchs bezeichnet man eine Abweichung von mehr als 3 Standardabweichungen. Aus psychologischen Gründen sollte aber unbedingt vermieden werden, in Anwesenheit des Kindes von Zwergwuchs zu sprechen. Ätiologie und Pathogenese sind mannigfaltig (Tabelle 2.1).

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Literatur

  1. 1.
    American Academy of Pediatrics, Committee on Drugs: Counseling and synthetic steroids in short stature without organic Disease. Pediatrics 53, 285 (1974).Google Scholar
  2. 2.
    Bettmann, H. K., Goldman, H.S., Abramowicz, M., Sobel, E. H.: Oxandrolone treatment of short stature: Effect on predicted mature height. J. Pediat. 79, 1018 (1971).PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Rosenbloom, A.L., Frias, J.L.: Oxandrolone for growth promotion in Turner syndrome. Amer. J. Dis. Child. 125, 385 (1973).PubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Tanner, J.M., Whitehouse, R.H., Hughes, P.C.R., Vince, F.P.: Effect of human growth hormone treatment for 1 to 7 years on growth of 100 children with growth hormone deficiency, low birth weight, inherited smallness, Turner’s syndrome and other complaints. Arch. Dis. Childh. 46, 745 (1971).PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Visser, H. K. A., Doornboos, L., Croughs, W.: Evaluation of the effects of hormones and anabolic steroids on height, growth and skeletal maturation: growth velocity plotted against chronological and skeletal age. Helv. paediat. Acta 21, 631 (1966).Google Scholar
  6. 1.
    Bayley, N., Pinneau, S.: Tables for predicting adult height from skeletal age. J. Pediat. 40, 432 (1952).CrossRefGoogle Scholar
  7. 2.
    Crawford, J.D.: Excessively tall stature in adolescent girls. In: Current pediatric therapy (S. S. Gellis, B. M. Kagan, Eds.), 6th ed., p. 306. Philadelphia: W.B. Saunders 1973.Google Scholar
  8. 3.
    Greulich, W.W., Pyle, S.I.: Radiographic atlas of skeletal development of the hand and wrist. 2nd ed. Stanford Calif.: Stanford Univ. Press 1959.Google Scholar
  9. 4.
    Podiumsgespräch: Behandlung des Großwuchses. Mschr. Kinderheilk. 123, 324 (1975).Google Scholar
  10. 5.
    Schoen, E. J., Solomon, I.L., Warner, O., Wingerd, J.: Estrogen treatment of tall girls. Amer. J. Dis. Child. 125, 71 (1973).PubMedGoogle Scholar
  11. 6.
    Wettenhall, H.N.B., Cahill, C., Roche, A.F.: Tall girls: A survey of 15 years management and treatment. J. Pediat. 86, 602 (1975).PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 7.
    Zachmann, M., Ferrandez, A., Miirset, G., Prader, A.: Estrogen treatment of excessively tall girls. Helv. Paediat. Acta 30, 11 (1975).PubMedGoogle Scholar
  13. 1.
    McCance, R.A., Widdowson, E.M. (Eds.): Caloric deficiencies and protein deficiencies. London: J. a. A. Churchill 1968.Google Scholar
  14. 1.
    Basler, H.-D., Schwoon, D.R.: Methoden der Verhaltenstherapie bei Adipösen. Med. Klin. 68, 1722 (1973).PubMedGoogle Scholar
  15. 2.
    Bruch, Hilde: Treatment of obesity (overnutrition). In: Pediatric therapy (H.C. Shirkey, Ed.), 4th Ed. S. Louis: C.V. Mosby 1972.Google Scholar
  16. 3.
    Hammar, S.L., Cambell, V., Woolley, J.: Treating adolescent obesity, long range evaluation of previous therapy. Clin. Pediat. 10, 46 (1971).PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 4.
    Knick, B.: Therapie der Adipositas. Dtsch. med. Wschr. 98, 568 (1973).PubMedCrossRefGoogle Scholar
  18. 5.
    Oster, K.: Persönliche Mitteilung.Google Scholar
  19. 6.
    Subcommittee on Nutrition, Committee on Public Health, New York: New height-weight tables. J. Amer. med. Ass. 173, 1576 (1960).CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1976

Authors and Affiliations

  • M. Zachmann
  • A. Prader
  • G.-A. von Harnack

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