Skip to main content

Wie hoch soll der ACT-Level bei Anwendung der extrakorporalen Zirkulation sein, wenn keine Zusätze wie z. B. Aprotinin verwandt werden?

  • Chapter
Extrakorporale Zirkulation — wissenschaftlich begründet?
  • 56 Accesses

Zusammenfassung

Bull et al. [1] empfahl 1975 einen Zielwert der ACT von über 300 s bis 600 s, da unter diesem Wert gelegentlich Clots im extrakorporalen Kreislauf auftraten. Die Spanne resultiert aus einer 3- bis 6-fachen Unterschiedlichkeit im Heparineffekt und einer 4-fachen Varianz der Halbwertszeit [2]. Im Tierversuch ließen sich Indikatoren der Gerinnungsaktivierung bei ACT-Werten unter 400 s nachweisen [3]. Im Vergleich zweier Versuchstiergruppen mit ACT-Werten über 400 bzw. unter 300 s konnte keine erhöhte Konsumption von Gerinnungsfaktoren nachgewiesen werden [4]. Gelegentliche Unterschreitungen der Ziel-ACT von 400 s führen wahrscheinlich nicht zu einer stärkeren Clotbildung im Oxygenator [5].

Anhand der vorliegenden Literatur muss weiterhin davon ausgegangen werden, dass die ACT >400 s sein sollte.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 44.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

References

  1. Bull MH, Huse WM, Bull BS (1975) Evaluation of tests used to monitor heparin therapy during extracorporeal circulation. Anesthesiology 43 (3): 346–353

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Esposito RA, Culliford AT, Colvin SB, Thomas SJ, Lackner H, Spencer FC (1983) Heparin resistance during cardiopulmonary bypass. The role of heparin pretreatment. J Thorac Cardiovasc Surg 85 (3): 346–353

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Young JA, Kisker CT, Doty DB (1978) Adequate anticoagulation during cardiopulmonary bypass determined by activated clotting time and the appearance of fibrin monomer. Ann Thorac Surg 26 (3): 231–240

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Cardoso PF, Yamazaki F, Keshavjee S, Schaefers HJ, Hsieh CM, Wang LS, Glynn MF, Patterson GA, Cooper JD (1991) A reevaluation of heparin requirements for cardiopulmonary bypass. J Thorac Cardiovasc Surg 101 (1): 153–160

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Metz S, Keats AS (1990) Low activated coagulation time during cardiopulmonary bypass does not increase postoperative bleeding. Ann Thorac Surg 49 (3): 440–444

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2001 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Erasmi, A. (2001). Wie hoch soll der ACT-Level bei Anwendung der extrakorporalen Zirkulation sein, wenn keine Zusätze wie z. B. Aprotinin verwandt werden?. In: Bartels, C., et al. Extrakorporale Zirkulation — wissenschaftlich begründet?. Steinkopff, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-21896-9_19

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-21896-9_19

  • Publisher Name: Steinkopff, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-662-21897-6

  • Online ISBN: 978-3-662-21896-9

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics