Zusammenfassung
Chronische Unterbauchschmerzen, auch „Chronic pelvic pain syndrome“ (CPPS) sind ein sehr häufig beobachtetes Krankheitsbild in der Gynäkologie. Epidemiologische Untersuchungen aus den USA zeigen, dass etwa 15% der Frauen zwischen 18 und 50 Jahren unter chronischen Unterbauchschmerzen leiden. Damit stellt das chronische Unterbauchschmerzsyndrom ein Problem dar, das sowohl erhebliche medizinische Kosten verursacht als auch die Lebensqualität der betroffenen Patientinnen deutlich einschränkt. Zehn Prozent der ambulanten Patientinnen suchen ihren Frauenarzt wegen Unterbauchschmerzen auf, etwa 20% der Laparoskopien und 10% der Hysterektomien in den USA werden aufgrund chronischer Unterbauchschmerzen durchgeführt (Mathias et al.1996).
This is a preview of subscription content, log in via an institution.
Buying options
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Learn about institutional subscriptionsPreview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
AGOG criteria set (1998) Hysterectomy, abdominal or vaginal for chronic pelvic pain. Int J Gynecol Obstet 60: 316–317
AGOG technical bulletin (1996) Chronic pelvic pain. Int J Gynecol Obstet 54: 59–68
Batioglu S, Zeyneloglu HB (2000) Laparoscopic plication and suspension of the round ligament for chronic pelvic pain and dyspareunia. J Am Assoc Gynecol Laparosc 7: 547–551
Bodden-Heidrich R (2000) Chronisches Unterbauchschmerzsyndrom. In: Neises M, Ditz S (Hrsg) Psychosomatische Grundversorgung in der Frauenheilkunde. Stuttgart: Thieme: 55–65
Bodden-Heidrich R, Kuppers V, Beckmann MW, Rechenberger I, Bender HG (1999) Chronic pelvic pain syndromw (CPPS) and chronic vulvar pain syndromw (CVPS): evaluation of psychosomatic aspects. J Psychosom Obstet Gynaecol 20: 145–151
Candiani GB, Fedele L, Vercellini P, Bianchi S, Di Nola G (1992) Presacral neurectomy for the treatment of pelvic pain associated with endometriosis: a controlled study. Am J Obstet Gynecol 167: 100–103
Carter JE (1999) Carter-Thomason uterine suspension and positioning by ligament investment, fixation and truncation. J Reprod Med 44: 417–422
GargiuloT, Leo L, Gomel V (2000) Laparscopic uterine suspension using three-stitch technique. J Am Assoc Gynecol Laparosc 7: 233–236
Kontoravdis A, Chryssikopoulos A, Hassiakos D, Liapis A, Zourlas PA (1996) The diagnostic value of laparoscopy in 2365 women with acute and chronic pelvic pain. Int J Gynaecol Obstet 52: 243–248
Mathias SD, Kuppermann M, Liberman RF, Lipschutz RC, Steege JF (1996) Chronic pelvic pain: prevalence, health-related quality of life, and economic correlates. Obstet Gynecol 87: 321–327
Newham AP, van der Spuy ZM, Nugent F (1996) Laparoscopic findings in women with chronic pelvic pain. S Afr Med J 86: 1200–1203
Nezhat FR, Crystal RA, Nezhat CH, Nezhat CR (2000) Laparoscopic adhesiolysis and relief of chronic pelvic pain. JSLS 4: 281–285
Porpora MG, Gomel V (1997) The role of laparoscopy in the management of pelvic pain in women of reproductive age. Fertil Steril 68: 765–779
Richter HE, Holley RL, Chandraiah S, Varner RE (1998) Laparoscopic and psychologic evaluation of women with chronic pelvic pain. Int J Psychiatry Med 28: 243–253
Scialli AR (1999) Evaluating chronic pelvic pain. A consensus recommendation. J Reprod Med 44: 945–952
Tay SK, Bromwich N (1998) Outcome of hysterectomy for pelvic pain in premenopausal women. Aust N Z J Obstet GenaecoI 38: 72–76
Taylor HC (1949) Vascular congestion and hyerpemia. Physiologic basis and history of concept. Am J Obstet Gynecol 57: 211–230
Venbrux AC, Lambert DL (1999) Embolization of the ovarian veins as a treatment for patients with chronic pelvic pain caused by venous incompetence (pelvic congestion syndrome). Curr Opin Obstet Gynecol u: 395–399
Vercellini P, Cortesi I, Trespidi L, Parazzini F, De Giorgi O, Crosognani PG (1996) Endometriosis and pelvic pain: relation to disease stage and localization. Fertil Steril 65: 299–304
Walker EA, Gelfand AN, Gelfand MD, Green C, Katon WJ (1996) Chronic pelvic pain and gynecological symptoms in women with irritable bowel syndrome. J Psychosom Obstet Gynaecol 17: 39–46
Wilson ML, Farquhar CM, Sinclair OJ, Johnson NP (2000) Surgical interruption of pelvic nerve pathways for primary and secondary dysmenorrhoea. Cochrane Database Syst Rev: CD 001896
Wolter P, Riedel HH (2000) Eine retrospektive Studie zur Bedeutung der pelviskopischen Adhäsiolyse für die Behandlung chronischer Unterbauchbeschwerden (Januar 1996-Dezember 1997 ) 122: 368–373
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 2003 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this chapter
Cite this chapter
Gätje, R. (2003). Das chronische Unterbauchschmerzsyndrom. In: Kaufmann, M., Costa, S.D., Scharl, A. (eds) Die Gynäkologie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-11496-4_20
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-11496-4_20
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-662-11497-1
Online ISBN: 978-3-662-11496-4
eBook Packages: Springer Book Archive