Zusammenfassung
Empfängnis, embryonale und fetale Entwicklung, Geburt und postnatale Entwicklung des Kindes sind ein kontinuierlicher Ablauf, in dem es außer der Geburt keine biologisch definierten Einschnitte gibt. Da die Hauptursachen für Säuglingssterblichkeit und perinatal erworbene Behinderung untergewichtige Neugeborene betreffen und da sich die Leistungsfähigkeit von Geburtshilfe und Neonatologie am besten bei diesen Kindern bewerten läßt, hat die Weltgesundheitsorganisation 1972 verbindliche Definitionen festgelegt [26–28]. Leider wurden einige Definitionen (z.B. Lebendgeburt, Totgeburt, Fehlgeburt, Definition der Reife) nicht von allen Ländern einheitlich akzeptiert, was den internationalen Vergleich mancher Statistiken immer noch erschwert [16].
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Literatur
Ballard JL, Novak KK, Driver M (1979) A simplified score for assessment of fetal maturation of newly born infants. J Pediatr 95: 769
Baumgart S (1984) Reduction of oxygen consumption, insensible water loss, and radiant heat demand with use of a plastic blanket for low birth-weight infants under radiant warmers. Pediatrics 74:1022–1028
Boyle MW, Torrance GW, Sinclair JC et al. (1983) Economic evaluation of neonatal intensive care of very low birthweight infants. N Engl J Med 308: 1330–1337
Brosius KK, Ritter DA, Kenny JK (1984) Postnatal growth curve of the infant with extremely low birthweight who was fed enterally. Pediatrics 74:778–782
Cross G, Becker M, Congdon P (1985) Prognosis for babies born with fused eyelids. Arch Dis Child 60: 479–480
Drew JH (1982) Immediate intubation at birth of the very-low-birth-weight infant. Am J Dis Child 136: 207
Dubowitz LMS, Dubowitz V (1981) The neurological assessment of the preterm and fullterm newborn infant. Spastics International Medical Publisher, London
Finnström O (1972) Studies on maturity in newborn infants. II. External characteristics. Acta Paediatr Scand 61: 24
Finnström O (1977) Studies on maturity in newborn infants. IX. Further observations on the use of external characteristics in estimating gestational age. Acta Paediatr Scand 66: 601
Gottfried AW, Gaiter JL (1985) Infant stress under intensive care. University Park Press, Baltimore
Graziani LJ, Korberly B (1977) Limitations of neurologic and behavioral assessments in the newborn infant. In: Gluck L (ed) Intrauterine asphyxia and the developing fetal brain. Year Book Medical Publishers, Chicago, pp 431–442
Harnack GA v (1971) Kennzeichen mangelnder Reife. In: Opitz H, Schmid F (Hrsg) Physiologie und Pathologie der Neugeborenenperiode. Springer, Berlin Heidelberg New York (Handbuch der Kinderheilkunde, Bd 1/2, S 333)
Hirata T, Epear JT, Walsh A et al (1983) Survival and outcome of infants weighing 501 to 700 gm: a six year experience. J Pediatr 102: 741–748
Hohenauer L (1980) Intrauterine Wachstumskurven für den deutschen Sprachraum. Z Geburtshilfe Perinatol 184: 167
Korones SB (1976) Disturbance and infant’s rest. In: Iatrogenic problems in neonatal intensive care, 69th Ross Conference. Ross Laboratories, Columbus, Ohio, pp 94–96
McFarlane A (1981) The derivation and uses of perinatal and neonatal mortality rates. J Pediatr 98: 61–62
Mieth DG (1982) Betreuung des Frühgeborenen > 1500 g im Gebärsaal. In: Huch A, Huch R, Duc G (Hrsg) Klinisches Management des „kleinen“ Frühgeborenen (>1500 g). Thieme, Stuttgart, S 146
Obladen M, Sachsenweger M, Stahnke M (1988) Blood sampling in very low birth weight infants receiving different levels of intensive care. Eur J Pediatr 147: 399–404
Robson E, Hey E (1982) Resuscitation of preterm babies at birth reduces the risk of death from hyaline membrane disease. Arch Dis Child 57: 184
Sauer PJJ, Dane HJ, Visser HKA (1984) New standards for the neutral thermal environment of healthy very low birthweight infants during the first week of life. Arch Dis Child 59:18–22
Sedin G, Hammarlund K, Nilsson GE, Strömberg B, Ake Öberg P (1985) Measurements of transepidermal water loss in newborn infants. Clin Perinatol 12: 79–99
Sell EJ (1986) Outcome of very very low birthweight infants. Clin Perinatol 3: 451–459
Stockman JA, Graeber JE, Clark DA et al (1984) Anemia of prematurity: determinants of the erythropoietic response. J Pediatr 105: 786–792
Usher R (1987) Extreme prematurity. In: Avery GB (ed) Neonatology, pathophysiology and management of the newborn, 3rd edn. Lippincott, Philadelphia, pp 264–298
Versmold HT, Linderkamp O (1984) Flüssigkeitsbedarf des sehr kleinen Frühgeborenen. In: Duc G (Hrsg) Frühgeborene unter 1500 g: Energiestoffwechsel am Krankenbett. Vieweg, Braunschweig, S 53–79
WHO (1972) The prevention of perinatal mortality. Public Health Paper Nr 42, WHO, Geneva, p 47
WHO (1978) Principaux résultats de l’étude comparative des effets des facteurs sociaux et biologiques sur la mortalité périnatale. Rapp Trim Statist Sanit Mond 31: 74–83
(1970) Working party to discuss nomenclature based on gestational age and birth weight. Proc 2nd Europ Congr Perinatal Medicine, London 1970. Karger, Basel, p 172
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Obladen, M. (1989). Das untergewichtige Neugeborene. In: Neugeborenenintensivpflege. Kliniktaschenbücher. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-08939-2_1
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