Summary
The German Gastric Cancer TNM Study included 1335 patients, of whom 657 (49.2%) underwent palliative surgery. The rate of resection was 50.6%. Postoperative complications occurred twice as often after palliative resectional surgery than after non-resectional procedures. In contrast, operative mortality rates did not differ. The median time of survival was 3 months after nonresectional procedures and 11 months after palliative resections. A considerable restriction of the quality of life occurred 2–3 months before death in both patient groups. Therefore, patients with nonresectional surgery hardly profit from the operation.
Zusammenfassung
Von 1335 Patienten in der Deutschen Magenkarzinom TNM-Studie wurden 657 (49,2%) palliativ operiert. Die Resektionsrate betrug 50,6%. Die Komplikationsrate nach palliativen Resektionen war doppelt so hoch wie nach nichtresezierenden Verfahren. Die Letalitätsraten unterschieden sich dagegen nicht. Die mediane Überlebenszeit betrug nach nichtresezierenden Verfahren 3 Monate und nach palliativen Resektionen 11 Monate. Eine erhebliche Einschränkung der Lebensqualität setzte in beiden Patientengruppen 2–3 Monate vor dem Tod ein, so daß die nichtresezierten Patienten kaum von der Operation profitierten.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
Becker HD, Börger H, Lepsien G (1984) Die primär palliative Gastrektomie. In: Häring R (ed) Therapie des Magenkarzinoms, VIII. Symposium „Aktuelle Chirurgie“, Berlin 1983. Edition Medizin, Weinheim, S 293–299
Haugstvedt T, Viste A, Eide GE, Söreide 0 (1989) Members of the Norwegian Stomach Cancer Trial. The survival benefit of resection in patients with advanced stomach cancer: The Norwegian Multicenter Experience. World J Surg 13: 617–622
Hermanek P, Scheibe O, Spiessl B, Wagner G (1987) TNM Klassifikation maligner Tumoren (UICC), 4. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York London Paris Tokyo, S 45–48
Karnofsky DA, Abelmann WH, Craver LF, Burchenal JH (1948) The use of nitrogen mustards in the palliative treatment of carcinoma. Cancer 1: 634–656
Moertel CG (1968) The natural history of advanced gastric cancer. Surg Gynec Obstet 126:1071 — 1074
Rohde H, Gebbensleben B, Bauer P, Stützer H, Zieschang J (1989) Has there been any improvement in the staging of gastric cancer? Findings from the German Gastric Cancer TNM Study Group. Cancer 12: 2465–2481
Spitzer WO, Dobson AJ, Hall J, Chesterman E, Levi J, Shephard R, Battista RN, Catchlove BR (1981) Measuring the quality of life of cancer patients: a concise QL-Index for use by physicians. J Chron Dis 34: 585–597
Stutzer H (1992) Die Analyse von Verlaufsdaten zur Lebensqualität am Beispiel der TNM-Validierungsstudie für das Magenkarzinom. Dissertation Köln 1992
Author information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1992 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this paper
Cite this paper
Kirchner, R., Stützer, H., Farthmann, E.H. (1992). Palliative Eingriffe. In: Ungeheuer, E. (eds) Fortschritte in der Chirurgie im letzten Jahrzehnt. Kongreβband, vol 1992. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-07303-2_41
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-07303-2_41
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-55835-4
Online ISBN: 978-3-662-07303-2
eBook Packages: Springer Book Archive