Summary
Anorectal malformation in the newborn is still a challenge for the pediatric surgeon. First of all an exact diagnosis has to be made. The disadvantages of the invertogram proposed by Wangensteen and Rice are well known. In our patients, we perform an ultrasound scan using a 5-MHz linear probe, with the child lying on its back. A midline longitudinal scan through the symphysis shows the rectal pouch directly, thus permitting measurement of its distance from the anal verge. Air-filled fistulae and anomalies of the genitourinary traction can be detected during the same examination.
Zusammenfassung
Das Neugeborene mit einer anorektalen Fehlbildung bedarf dringlich einer aussagekräftigen, möglichst nicht invasiven Diagnostik. Von wesentlicher Bedeutung sind die Höhenlokalisation des Rektumblindsackes, die Darstellung bestehender Fisteln sowie das Erkennen von Begleitfehlbildungen. Die Sonographie ist in idealer Weise geeignet, diese Fragen zu klären. Untersuchungstechnik. 5 MHz Linearschallkopf, Rückenlage, medianer Sagittalschnitt durch die Symphyse, Lokalisation des Anus durch Zeigefinger eines 2. Untersuchers. Durch diese Technik ist die Distanz Rektum/Haut direkt meßbar.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Author information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1992 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this paper
Cite this paper
Jablonski, M., Bürger, D., Hoyer, P.F. (1992). Diagnostik der Rektum- und Analatresie. In: Ungeheuer, E. (eds) Fortschritte in der Chirurgie im letzten Jahrzehnt. Kongreβband, vol 1992. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-07303-2_364
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-07303-2_364
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-55835-4
Online ISBN: 978-3-662-07303-2
eBook Packages: Springer Book Archive