Summary
Data from our own clinical experience as well as overview articles from Japan show an 80%–100% 5-year survival rate for early gastric cancer. An indispensable prerequisite is a resection depending on the type, size and infiltration. For the sulbmucosal type, which shows lymphnode metastasis in 10%–25%, the appropriate surgical therapy is resection of the stomach or total gastrectomy with systemic lymphadenectomy of compartments I and II. Distinct types of mucosal carcinoma (small size) may be suitable for local therapy, particularly in high-risk patients.
Zusammenfassung
Sowohl eigene klinische Daten als auch Übersichtsarbeiten aus Japan zeigen für das Magenfriihcarcinom 5-Jahres-Überlebensraten zwischen 80–100%. Voraussetzung ist jedoch eine stadiumgerechte Therapie, abhängig von Typ, Größe und Infiltration. Für Frühcarcinome vom Submucosatyp bedeutet dies wegen positiver LK in 10–25% eine Magenresektion oder Gastrektomie mit Lymphknotendissektion der Kompartimente I und II (R 2-Resektion). Bestimmte Typen des kleinflächigen Mucosacarcinoms sind jedoch, abhängig vom klinischen Zustand des Patienten, evtl. auch einer Lokaltherapie zugänglich.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Author information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1992 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this paper
Cite this paper
Schildberg, F.W., Stangl, M.J. (1992). Operative Behandlung beim Magenfrühcarcinom. In: Ungeheuer, E. (eds) Fortschritte in der Chirurgie im letzten Jahrzehnt. Kongreβband, vol 1992. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-07303-2_35
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-07303-2_35
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-55835-4
Online ISBN: 978-3-662-07303-2
eBook Packages: Springer Book Archive