Operative Behandlung beim Magenfrühcarcinom

  • F. W. Schildberg
  • M. J. Stangl
Conference paper
Part of the Kongreβband book series (DTGESCHIR, volume 1992)

Zusammenfassung

Sowohl eigene klinische Daten als auch Übersichtsarbeiten aus Japan zeigen für das Magenfriihcarcinom 5-Jahres-Überlebensraten zwischen 80–100%. Voraussetzung ist jedoch eine stadiumgerechte Therapie, abhängig von Typ, Größe und Infiltration. Für Frühcarcinome vom Submucosatyp bedeutet dies wegen positiver LK in 10–25% eine Magenresektion oder Gastrektomie mit Lymphknotendissektion der Kompartimente I und II (R 2-Resektion). Bestimmte Typen des kleinflächigen Mucosacarcinoms sind jedoch, abhängig vom klinischen Zustand des Patienten, evtl. auch einer Lokaltherapie zugänglich.

Schlüsselwörter

Magenfrühcarcinom Lymphknotendissektion Chirurgische Therapie Lokaltherapie 

Surgical Therapy for Early Gastric Cancer

Summary

Data from our own clinical experience as well as overview articles from Japan show an 80%–100% 5-year survival rate for early gastric cancer. An indispensable prerequisite is a resection depending on the type, size and infiltration. For the sulbmucosal type, which shows lymphnode metastasis in 10%–25%, the appropriate surgical therapy is resection of the stomach or total gastrectomy with systemic lymphadenectomy of compartments I and II. Distinct types of mucosal carcinoma (small size) may be suitable for local therapy, particularly in high-risk patients.

Key words

Early gastric cancer Lymph node metastasis Surgical therapy Local therapy 

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1992

Authors and Affiliations

  • F. W. Schildberg
    • 1
  • M. J. Stangl
    • 1
  1. 1.Chirurgische Klinik und PoliklinikLMU München, Klinikum GroßhadernMünchen 70Deutschland

Personalised recommendations