Skip to main content

Multiviszerale Resektion beim kolorektalen Karzinom — Erfahrungen der SGKRK-Studie

Extended Multivisceral Resection for Colorectal Carcinoma: Experiences of the SGCRC Study Group

  • Conference paper
Fortschritte in der Chirurgie im letzten Jahrzehnt

Part of the book series: Kongreβband ((KONGRESSBAND,volume 1992))

Summary

Between 1984 and 1986, 2341 patients with colorectal carcinoma from 7 German institutions entered the colorectal carcinoma study group (SGCRC). In 197 of 2053 patients with radical resections, the operation was extended by multivisceral resection. The two groups of patients were comparable in age, preoperative risk factors, postoperative morbidity, and mortality. Long-term results showed no statistically significant difference in survival according to the 5-year survival rates, calculated by the actuarial method when curative resections in UICC stage II and III were compared. After curative resection (R0), the presence or absence of intraoperative tumor-cell dissemination could be identified as a significant prognostic factor. The analysis of T4 tumors without distant metastases or serosal penetration showed a significant correlation between the percentage of patients treated by R0 resection and long-term survival in the different participating institutions.

Zusammenfassung

Zwischen 1984 und 1986 wurden im Rahmen der Studiengruppe Kolorektales Karzinom (SGKRK) 2341 Patienten auslesefrei prospektiv erfaßt. Bei den 2053 Patienten mit radikaler Resektion erfolgte bei 197 Patienten eine Operationserweiterung wegen Infiltration von Nachbarorganen im Sinne einer multiviszeralen Resektion. Beide Gruppen waren in bezug auf das Lebensalter der Patienten, das Vorhandensein gravierender präoperativer Risikofaktoren, sowie der postoperativen Morbidität und Letalität vergleichbar. Nach R0-Resektion war die stadienabhängige Prognose beider Gruppen nicht unterschiedlich, in der Gruppe der multiviszeralen Resektionen zeigte sich die intraoperative Tumorzelldissemination trotz Erreichens einer R0-Situation als signifikanter Faktor im Sinne einer Prognoseverschlechterung. Die Bedeutung eines aggressiven chirurgischen Vorgehens bei T4-Tumoren ohne Fernmetastasierung oder Seroserinfiltration verdeutlicht die positive Korrelation zwischen der Rate an R0-Resektionen, die nur durch multiviszerale Resektion ermöglicht werden und der Überlebensrate bei getrennter Analyse der beteiligten Kliniken

Mit Unterstützung durch das Bundesministerium für Forschung und Technologie (Kennzeichen 0701910-9 und A9)

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 44.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Egghart G, Schuster A, Hautmann R (1990) Urologische Aspekte nichturologischer Tumoren im kleinen Becken. Urologe A 29: 265–271

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Eisenberg SB, Kraybill WG, Lopez MJ (1990) Long-term result of surgical resection of locally advanced colorectal carcinoma. Surgery 108: 779–786

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Fielding LP, Arsenault PA, Chaupuis PH, Dent O, Gathright B, Hardcastle JD, Hermanek P, Jass JR, Newland RC (1991) Clinicopathological staging for colorectal cancer: An international system (IDS) and an international comprehensive anatomical terminology ( ICAT ). J Gastroenterol Hepatol 6: 325–344

    Google Scholar 

  4. Gall FP, Tonak J, Altendorf A, Kuruz U (1985) Operationstaktik und Ergebnisse bei erweiterten Operationen colorectaler Carcinome. Langenbecks Arch Chir (KongreBbericht) 366: 445–450

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Heslov SF, Frost DB (1988) Extended resection for primary colorectal carcinoma involving adjacent organs or structures. Cancer 62: 1637–1640

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Skinner DG, Sherrod A (1990) Total pelvic exenteration with simultaneous bowel and urinary reconstruction. J Urol 144: 1433–1439

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1992 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Hermanek, P. (1992). Multiviszerale Resektion beim kolorektalen Karzinom — Erfahrungen der SGKRK-Studie. In: Ungeheuer, E. (eds) Fortschritte in der Chirurgie im letzten Jahrzehnt. Kongreβband, vol 1992. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-07303-2_14

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-07303-2_14

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-55835-4

  • Online ISBN: 978-3-662-07303-2

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics