Zusammenfassung
Der Glottisverschlußreflex (Laryngospasmus)
-
1.
ist monosynaptisch
-
2.
verläuft afferent über den N. vagus
-
3.
verläuft efferent über den N. laryngeus recurrens
-
4.
ist unterdrückbar mit volatilen Anästhetika im 1-MAC-Bereich
-
5.
wird unter hypoxischen Bedingungen leichter ausgelöst
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Literatur
Bedford RF (1988) Circulatory responses to tracheal intubation. In: Bishop MJ (ed) Problems in Anesthesia, Vol 2: Physiology and Consequences of Tracheal Intubation. Lippincott, Philadelphia, pp 201–210
Bruder N, Ortega D, Granthil C (1992) Conséquences et moyens de prévention des modifications hémodynamiques lors de la laryngoscopie et de l’intubation endotrachéale. Ann Fr Anesth Réanim 11: 57–71
Kovac AL, Maye JP, Devane GG, Calkins JW (1995) Hemodynamic comparison of direct vision versus blind oral endotracheal intubation. J Clin Anesth 7: 411416
Sasaki CT, Isaacson G (1988) Dynamic anatomy of the larynx. In: Bishop MJ (ed) Problems in Anesthesia, Vol 2: Physiology and Consequences of Tracheal Intubation. Lippincott, Philadelphia, pp 163–174
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 2000 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this chapter
Cite this chapter
Petroianu, G., Osswald, P.M. (2000). Laryngospasmus. In: Anästhesie in Frage und Antwort. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-05715-5_119
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-05715-5_119
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-66276-1
Online ISBN: 978-3-662-05715-5
eBook Packages: Springer Book Archive