Skip to main content
  • 9 Accesses

Zusammenfassung

Alle wichtigen Nahrungsbestandteile außer Vitamin B12 und Gallensäuren werden überwiegend im proximalen Dünndarm resorbiert (Abb. 9.1). Von den wichtigsten Nahrungsstoffen werden Kohlenhydrate (Stärke, Rohrzucker, Milchzucker) nach hydrolytischer Spaltung der Stärke durch die α-Amylase des Pankreas an der Oberfläche der Dünndarmschleimhaut (Bürstensaummembran) durch dort lokalisierte Disaccharidasen zu den entsprechenden freien Mono sacchariden (Glucose, Galaktose, Fructose) endverdaut (Abb. 9.2) [4, 7, 12]. Transportproteine in unmittelbarer Nachbarschaft dieser Enzyme sorgen für den Durchtritt der freien Zucker durch die Membran der Darmepithelzelle [4, 12].

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Bond H, Levitt MD (1975) Investigation of small bowel transit time in man utilizing pulmonary hydrogen (H2) measurement. J Lab Clin Med 85:546

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Brandborg LL, Rubin CE, Quinton WB (1959) A multipurpose instrument for suction biopsy at the esophagus, stomach, small bowel and colon. Gastroenterology 37: 1

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Brandt LJ, Bernstein LH, Wagle A (1977) Production of vitamin B1 2 analogues in patients with smallbowel bacterial overgrowth. Ann Intern Med 87: 546–551

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Caspary WF (1975) Resorption von Kohlenhydraten und Proteinen im Dünndarm unter normalen und krankhaften Bedingungen. Bartelheimer H, Kühn HA, Becker V, Stelzner F (Hrsg) Reihe Gastroenterologie und Stoffwechsel, Bd 7. G. Thieme (Stuttg)

    Google Scholar 

  5. Caspary WF (1975) Erworbene Hyperoxalurie und Nephrolithiasis bei gastroenterologischen Erkrankungen (sog. ‚Enterale‘ Hyperoxalurie). Dtsch Med Wochenschr 100: 1509— 1513

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Caspary WF, Reimold WV (1976) Klinische Bedeutung des 14C-Glykocholat-Atemtestes in der gastroenterologischen Diagnostik bei Erkrankungen mit gesteigerter Dekonjugation von Gallensäuren. Dtsch Med Wochenschr 101:353–360

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Caspary WF (1977) Kohlenhydratresorption und Malabsorption. Leber Magen Darm 7: 150–159

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Caspary WF, Tönissen J (1978) Enterale Hyperoxalurie. I. Oxalsäureresorption bei gastroenterologischen Erkrankungen. Klin. Wochenschr. 56:607–615

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Caspary WF (1978) Breath tests. In: Russell RI (Hrsg) Clinics in gastroenterology. W.B. Saunders, London, Vol 7, pp 351–374

    Google Scholar 

  10. Dahlqvist A (1964) Method for assay of intestinal disaccharidases. Anal Biochem 7: 18–25

    Google Scholar 

  11. Donaldson RM (1974) Small bowel bacterial overgrowth. Adv Intern Med 67: 1250

    Google Scholar 

  12. Fromm H, Hofmann AF (1971) Breath test for altered bile acid metabolism. Lancet II:621–625

    Article  Google Scholar 

  13. Gray GM (1973) Maldigestion and malabsorption. Clinical manifestation and specific diagnosis. In: Sleisenger MH, Fordtran JS (Hrsg) Gastrointestinal disease. W.B. Saunders Comp., Philadelphia London Toronto, pp 259–279

    Google Scholar 

  14. Kim YS, Spritz N, Blum M, Terz J, Sherlock P (1966) The role of altered bile acid metabolism in the steatorrhea of experimental blind loop. J Clin Invest 45:956–962

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Newcomer AD, Thomas PJ, McGill DB, Hofmann A F (1975) Prospective comparison of indirect methods for detecting lactase deficiency. New Engl J Med 293: 1232–1236

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Schilling RF (1965) Intrinsic factor studies. II. The effect of gastric juice on the urinary excretion of radioactivity after the oral administration of radioactive vitamin B1 2. J Lab Clin Med 42:860

    Google Scholar 

  17. Sleisenger MH, Brandborg LL (1977) Malabsorption. W.B. Saunders Comp., Philadelphia London Toronto

    Google Scholar 

  18. Thaysen EH, Mullertz S (1962) The Dxylose tolerance test. Acta Med Scand 171:521

    Google Scholar 

  19. Thaysen EH (1977) Diagnostic value of the 14C-cholylglycine breath test. In: Clinics in gastroenterology, Vol 6, No 1. W.B. Saunders, London, pp 227–245

    Google Scholar 

  20. Kamer JH van de, Ten Bokkel Hiunnik H, Weijers HA (1949) Rapid method for the determination of fat in feces. J Biol Chem 177: 347

    Google Scholar 

  21. Waldmann TA (1961) Gastrointestinal protein loss demonstrated by 51Cr-labeled albumin. Lancet II: 121

    Article  Google Scholar 

  22. Wilson FA, Dietschy JM (1971) Differential diagnostic approach to clinical problems of malabsorption. Gastroenterology 61:911

    Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1981 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Caspary, W.F. (1981). Resorptionstests. In: Allgöwer, M., Harder, F., Hollender, L.F., Peiper, HJ., Siewert, J.R. (eds) Chirurgische Gastroenterologie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-00618-4_16

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-00618-4_16

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-662-00619-1

  • Online ISBN: 978-3-662-00618-4

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics