Skip to main content

Versorgungsforschung als Methode der Problemdefinition und Evaluation

  • Chapter
  • First Online:
Zukunftsmotor Gesundheit
  • 4344 Accesses

Zusammenfassung

Versorgungsforschung stellt neben der Grundlagen-, der translationalen und der klinisch-evaluativen Forschung die vierte Stufe des Innovationstransfers in der Gesundheitsversorgung dar. Gleichzeitig bildet die Versorgungsforschung in vielen Fällen die erste Stufe einer Problemdefinition, indem sie in der Versorgung relevante Fragestellungen definiert, beschreibt, operationalisierbar macht, untersucht und eventuell für die anderen Forschungsebenen aufbereitet. Die Versorgungsforschung ist durch Ergebnisorientierung, Multidisziplinarität und –professionalität sowie durch Patientenorientierung charakterisiert. Ihr Gegenstand besteht in der Beschreibung und Analyse der Kontextfaktoren der Gesundheitsleistung, die zusammen die gesamte Versorgungsleistung ergeben.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 49.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literaturverzeichnis

  • Avorn J (2010), Fischer M: ‘Bench to Behavior’: Translating Comparative Effectiveness Research into Improved Clinical Practice. Health Aff. 29, 2010, 1891–1900

    Google Scholar 

  • Brook RH (1986), Chassin MR, Fink A, Solumon DH, Kosicoff J, Park RE. A massage of the detailed assessment of Appropriateness of medical technologies. Health Care 1986;2:53–63

    Google Scholar 

  • Bundesministerium für Gesundheit (Hrsg.) (2001): Angemessenheit medizinischer Leistungen. Appropriateness in Health Care Services. Report of a WHO-Workshop in Koblenz from 23.–25.3.2000. Bd. 136 Schriftenreihe des Bundesministerium für Gesundheit, Nomos Verlagsgesellschaft, Baden Baden, 2001

    Google Scholar 

  • Campbell M (2000), Fitzpatrick R, Haines A, Kinmonth AL, Sandercock P, Spiegelhalter D, Tyrer P. Framework for design and evaluation of complex interventions to improve health. Brit. Med. J. 321, 2000, 694–6

    Google Scholar 

  • Clancy CM (1998), Eisenberg JM. Outcomes Research: Measuring the End Results of Health Care. Science 1998; 282: 245–246

    Article  Google Scholar 

  • Cochrane Collaboration (2014), http://www.cochrane.org/about-us/evidence-based-health-care, access 06.4.2014

  • Cohn S (2013), Clinch M, Bunn C, Stronge P: Entangled Complexity: Why Complex Interventions Are Just Not Complicated Enough. JHSRP 18, 2013, 40–43

    Google Scholar 

  • Donabedian A (1990). The seven pillars of Quality, Arch. Path. Lab. 1990; 114: 1115–18

    Google Scholar 

  • Faden RR (2014), Beauchamp TL, Kass NE: Informed Consent, Comparative Effectiveness, and Learning Health Care. N. Engl. J. Med. 370, 2014, 766–8

    Article  Google Scholar 

  • Fraser SW (2001), Greenhalgh T: Coping with Complexity: Educating for Capability. Brit. Med. J. 323, 2001, 799–803

    Google Scholar 

  • Greenhalgh T (2010), Plsek P, Wilson T, Fraser S, Holt T: Response to „Appropriation of Complexity Theory in Health Care. J. Health Serv. Res. Pol. 15, 2010, 115–7

    Google Scholar 

  • Hicks N (1997). Evidence Based Healthcare. Bandolier 39; 1997: 9

    Google Scholar 

  • Institute of Medicine (2001): Crossing the Quality Chasm: A New Health System for 21th Century. National Academy Press, Washington, 2001

    Google Scholar 

  • Kohn LT (1999), Corrigan JM, Donaldson MS (eds.): To Err Is Human. Building a Safer Health System. Committee on Quality of Health Care in America, Institute of Medicine, Washington 1999

    Google Scholar 

  • Lane J (2010), Schur C: Balancing Access to Health Data and Privacy: A Review of the Issues and Approaches for the Future. 45, 2010, 1456–67

    Google Scholar 

  • Leape LL (2002), Berwick DM, Bates DW: What practices will most improve safety? Evidence-based medicine meets patient safety. JAMA 288, 2002, 501–7

    Article  Google Scholar 

  • Lohr KN (2002), Steinwachs DM. Health Services Research: An Envolving Definition of the Field. Health Services Research, 2002; 37: 15–17

    Article  Google Scholar 

  • Medical Research Council (2000). A Framework for the Development and Evaluation of RCTs for Complex Interventions to Improve Health 2000

    Google Scholar 

  • Medical Research Council (2008). Developing and evaluating complex interventions: new guidance 2008.www.mrc.ac.uk/complexinterventionsguidance, 7.4.2014

  • Mühlhauser I (2011), Lenz M, Meyer G: Entwicklung, Bewertung und Synthese von komplexen Interventionen – eine methodische Herausforderung. Z. Evid. Forttbild. Qual. Gesundheth. wesen 105, 2011, 751–61

    Google Scholar 

  • Neugebauer EAM (2010), Icks A, Schrappe M. Memorandum III: Methoden für die Versorgungsforschung (Teil 2). Gesundheitswesen 2010; 72: 739–48

    Article  Google Scholar 

  • Paley J (2010): The Appropriation of Complexity Theory in Health Care. J. Health Serv. Res. Pol. 15, 2010, 59–61

    Google Scholar 

  • Paley J (2011): Complexity in Health Care: A Rejoinder. J. Health Serv. Res. Pol. 16, 2011, 44–45

    Google Scholar 

  • Perleth M (2008), Busse R, Gerhardus A, Gibis B, Lühmann D (Hrsg.). Health Technology Assessment. Konzepte, Methoden, Praxis für Wissenschaft und Entscheidungsfindung. Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, Berlin 2008

    Google Scholar 

  • Pfaff H (2003). Versorgungsforschung – Begriffsbestimmung, Gegenstand und Aufgaben. In: Pfaff H, Schrappe M, Lauterbach KW, Engelmann U, Halber M (Hrsg). Gesundheitsversorgung und Disease

    Google Scholar 

  • Management. Grundlagen und Anwendungen der Versorgungsforschung. Bern, Göttingen, Toronto, Seattle: Hans Huber, 2003: 13–23

    Google Scholar 

  • Pfaff H (2010), Glaeske G, Neugebauer EAM, Schrappe M. Memorandum III: Methoden für die Versorgungsforschung (Teil 1). Gesundheitswesen 2009, 71. 505–10

    Google Scholar 

  • Pfaff H (2011), Schrappe M: Einführung in die Versorgungsforschung. In: H. Pfaff, G.

    Google Scholar 

  • Glaeske, E., Neugebauer, M. Schrappe (eds.): Lehrbuch Versorgungsforschung. Schattauer Verlag, Stuttgart 2011, S. 2–41

    Google Scholar 

  • Plsek PE (2001A), Greenhalgh T: The Challenge of Complexity in Health Care. Brit. Med. J. 323, 2001, 625–8

    Google Scholar 

  • Plsek PE (2001B), Wilson T: Complexity, Leadership, and Management in Healthcare Organisations. Brit. Med. J. 323, 2001, 746–9

    Google Scholar 

  • Richardson KA (2008): Managing Complex Organizations: Complexity Thinking and the Science and Art of Management. E:Co 10, 2008, 13–26

    Google Scholar 

  • Schrappe M (2006), Scriba PC. Versorgungsforschung: Innovationstransfer in der Klinischen Forschung. Z ärztl Fortbild Qual Gesundh wes 100; 2006: 571–80

    Google Scholar 

  • Schrappe M (2014): P4P: Aktuelle Einschätzung, konzeptioneller Rahmen und Handlungsempfehlungen. www.matthias.schrappe.com/texte/p4p/index.htm

  • Sens B (2007), Fischer B, Bastek A, Eckardt J, Kaczmarek D, Paschen U, Pietsch B, Rath S, Ruprecht T, Thomeczek C, Veit C, Wenzlaff P. Begriffe und Konzepte des Qualitätsmanagements – 3. Auflage. GMS Med Inform Biom Epidemiol. 2007;3(1):Doc05

    Google Scholar 

  • Shojania KG (2002), Duncan BW, McDonald KM, Wachter RM: Safe But Sound. Patient Safety Meets Evidence-Based Medicine. JAMA 288, 2002, 508–13

    Article  Google Scholar 

  • Shojania KG (2013): Conventional Evaluations of Improvement Interventions: More Trials or Just More Tribulations? BMJ Qual. Saf. 22, 2013, 881–4

    Google Scholar 

  • Sox H (2012): The Patient-Centered Outcomes Research Institute Should Focus on High-Impact Problems

    Google Scholar 

  • That Can Be Solved Quickly. Health Aff. 31, 2012, 2176–82

    Article  Google Scholar 

  • SVR 2001: Sachverständigenrat für die Konzertierte Aktion im Gesundheitswesen.

    Google Scholar 

  • Bedarfsgerechtigkeit und Wirtschaftlichkeit. Gutachten 2000/2001. Band III: Über-, Unter- und Fehlversorgung. www.svr-gesundheits.de

  • SVR 2008: Sachverständigenrat für die Begutachtung der Entwicklung im Gesundheitswesen (2008):

    Google Scholar 

  • Kooperation und Verantwortung. Voraussetzungen für eine zielorientierte Gesundheitspolitik. Gutachten 2007, Band I und II, Nomos, Baden-Baden 2008

    Google Scholar 

  • Wilson T (2001), Holt T: Complexity and Clinical Care. Brit. Med. J. 323, 2001, 685–8

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Matthias Schrappe .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2015 Springer Fachmedien Wiesbaden

About this chapter

Cite this chapter

Schrappe, M. (2015). Versorgungsforschung als Methode der Problemdefinition und Evaluation. In: Bauer, R., Wesenauer, A. (eds) Zukunftsmotor Gesundheit. Springer Gabler, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-10783-3_11

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-10783-3_11

  • Published:

  • Publisher Name: Springer Gabler, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-10782-6

  • Online ISBN: 978-3-658-10783-3

  • eBook Packages: Business and Economics (German Language)

Publish with us

Policies and ethics