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Die Qualität der notärztlichen Diagnosen

  • A. Lechleuthner
  • B. Bouillon
  • M. Vorweg
  • Th. Tiling
Conference paper
Part of the Deutsche Gesellschaft für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1991)

Zusammenfassung

An schwerverletzten Patienten (n = 319), die durch (TS < 15), GCS, ISS- und TRISS-Scoresysteme definiert wurden, sind die Diagnosen des Notarztes (NA) mit den Khniksdiagnosen verglichen worden. Im Mittel betrug die Sensitivität der NA-Diagnose 35%, der positive Vorhersagewert 50%. Bei Verletzten ohne Schädelhirntrauma (SHT) fiel die Sensitivität streng korrelliert mit der Bewußtseinslage (GCS) ab. Umgekehrt wurde ein SHT mit sinkendem GCS besser erkannt. Schlußfolgerung: Da Verletzungen am Unfallort schwer erkannt werden, soll der NA algorithmisch handeln.

Schlüsselwörter

Diagnosen Prähospital Notarzt Trauma 

Prehospital Diagnostic Accurancy in Sereve Tetrauma

Summary

In severe injured patients (n = 319) classified by score systems (TS > 15, ISS, TRISS), the prehospital diagnoses were compared with the intrahospital findings. The average sensitivity was 35%, the PPV 50%. With decreasing Glasgow Coma Scale (GCS), score the sensitivity for injuries in patients without head injury also decreased. On the contrary, with decreasing GCS, the sensitivity for head injuries increased. Conclusions: Since injuries are difficult to diagnose at the scene of the accident, the emergency physician should treat the injured patient with standardized techniques.

Key words

Diagnosis Prehospital Physician Trauma 

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1991

Authors and Affiliations

  • A. Lechleuthner
    • 1
  • B. Bouillon
    • 1
  • M. Vorweg
    • 1
  • Th. Tiling
    • 1
  1. 1.II Chirurgischer LehrstuhlUniversität zu Köln Klinikum MerheimKöln 91Bundesrepublik Deutschland

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