Summary
A cholecystectomy via a minilaparotomy is not lethality assigned to a specialized team exclusively. With 929 patients, a retrospective analysis from 1980–1990 revealed our rate of morbidity: 0.2% retained stones; 0.9% bleeding with readmission; 0.08% lethality. On average, it took 35 min for a skilled surgeon to perform a cholecystectomy, the patients being kept in hospital for 7.2 days, with mean hospital charges of DM 1800. The standardized minilaparotomy is applicable everywhere, for nearly everybody, offering a safe and quick therapy with minor trauma.
Zusammenfassung
Die Cholezystektomie über eine transrektale Minilaparotomie ist nicht an ein spezielles Team gebunden. In einer retrospektiven Analyse unseres Patientenguts von 1980–1990 wurden bei 929 Patienten u.a. folgende Parameter ausgewertet: Morbidität (z.B. 0,2% Residualsteine; 0,9% Blutungen mit Relap.; 0,08% Letalität). Der erfahrene Operateur benötigte durchschnittlich 35 Minuten für die Cholezystektomie bei einer p.o. stationären Aufenthaltsdauer von 7,2 Tagen und stationären Behandlungskosten von 1800 DM. Die überall anwendbare Standard-Minilaparotomie bietet prinzipiell für jeden Habitus und Situs eine sichere Therapie bei minimalem Trauma.
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Weidringer, J.W., Becker, H.P., Radomsky, J., Hartel, W. (1991). Cholecystectomy via a Standardized Minilaparotomy. In: Die Chirurgie und ihre Spezialgebiete Eine Symbiose. Deutsche Gesellschaft für Chirurgie, vol 1991. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-95662-1_28
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