Gefäßchirurgische Probleme bei Tumorerkrankungen im Thoraxbereich

  • H. Denecke
Conference paper
Part of the Deutsche Gesellschaft für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1991)

Zusammenfassung

Angioplastische Eingriffe an den Pulmonalarterien sind kurativ in den Stadien I und II, bzw. T3 NO indiziert. Bei 25 Patienten wurden Zirkulär- und Tangentialresektionen durchgeführt, 2 Patienten verstarben postoperativ (6%). Palliative Indikation besteht bei hohem Pneumonektomie-Risiko. Zur Re Vaskularisation der V. cava wird am günstigsten PTFE-Material verwendet. Kurative V. cava-Resektionen ergeben sich ggf. für das damit komplett resezierte Thymom (Stadium III). Für das V. cava sup.-Syndrom zeigt der palliative V. cava-Ersatz (v. anonyma-cavaler/-atrialer Bypass) in einer Literaturauswertung eine Symptombesserung bei fast 80% der Patienten.

Schlüsselwörter

Thorakale Tumorchirurgie Revaskularisation 

Summary

In thoracic tumor surgery, revascularization of the great vessels is indicated in only few patients. It is indicated in stage I/II or T3N0 tumors, and as a palliative measure in patients with a high risk of pneumonectomy. In 25 patients treated between 1978 and 1990 for lung cancer by sleeve resections of the pulmonal artery, operative lethality was 6%. Curative resection of the upper vena cava may be necessary for complete removal for stage III thymomas. Long-term results are as good as those in stages I and II In acute vena cava sup. syndrome, palliative decompression provides symptomatic relief in more than 80% of patients. For anonymacaval or auricular bypass, PTFE is the material of choice.

Key words

Thoracic cancer surgery Revascularization 

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1991

Authors and Affiliations

  • H. Denecke
    • 1
  1. 1.Chirurgische KlinikLeopoldina-Krankenhaus SchweinfurtSchweinfurtBundesrepublik Deutschland

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