Skip to main content

Die Lungenatelektase

  • Chapter

Part of the book series: Handbuch der Inneren Medizin ((INNEREN 4,volume 4 / 0))

Zusammenfassung

In seiner Leipziger Dissertation „De morbo pulmonum organico ex respiratione neonatorum imperfecta orto“ (1832) braucht JOERG erstmals die Bezeichnung Atelectasis pulmonis.

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Buying options

Chapter
USD   29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD   129.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD   169.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Learn about institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Aeby, Chr.: Die Gestalt des Bronchialbaumes und die Homologie der Lungenlappen beim Menschen. Méd. Zbl. 16, 290 (1878).

    Google Scholar 

  • Aeby, Chr.: Der Bronchialbaum. Stuttgart 1901.

    Google Scholar 

  • Agretti, G. C., L.del Lucchese e R.Gatti: Le atelettasi fugaci migranti nel corso della tubercolosi ganglio-polmonare primaria. Minerva méd. (Torino) 1954, 543.

    Google Scholar 

  • Alexander, H.: Lungenatelektase. Zbl. Tbk.forsch. 55, 313 (1942).

    Google Scholar 

  • Alexander, H.: Atelektasen der Lunge (Tuberkulosebücherei). Stuttgart: Georg Thieme 1951.

    Google Scholar 

  • Allen, C. M. van, and T. S.Jung: Postoperative atelectasis and collateral respiration. J. Thorac. Surg. 1, 3 (1931–1932).

    Google Scholar 

  • Allen, C. M. van, and G. E.Lindskog: Collateral respiration in the lung. J. Surg. etc. 53, 16 (1931).

    Google Scholar 

  • Allotjche: Bronchite segmentate et Atélectasie du lobe moyen. Revue de la Tbc. 18, 424 (1954).

    Google Scholar 

  • Altmann, K.: Experimentell-morphologische Untersuchungen über die Beziehungen zwischen der Lungencapillarweite und dem Lungendehnungsgrad. Z. exper. Méd. 122, 516 (1954).

    CAS  Google Scholar 

  • Ameuille, P. etLevesque: La bronche de drainage des cavernes tuberculeuses. Bull. Soc. méd. Hop. Paris 39, 612 (1923). Ref. Zbl. Tbk.forsch. 20, 466 (1923).

    Google Scholar 

  • Andral, G.: Clinique médicale, ou choix d’observation (13 observations), („maladies de poitrine”), I, 224. Paris: 1929.

    Google Scholar 

  • Andrus, W.D. W.: Observations on the cardiorespiratory physiology following the collapse of one lung by bronchial ligation. Arch. Surg. 10, 506 (1925).

    Article  Google Scholar 

  • Anglade, P. H.: De l‘Atélectasie pulmonaire. Thése, Paris 1935.

    Google Scholar 

  • Apfelbach, G. L., and J. B. C.Carter: Recurrent post-operative atelectasis: Radiology 37, 598 (1941).

    Google Scholar 

  • Aulagnier: Image juxta-hilaire de primo-invasion répondant à une Atélectasie parcellaire du lobe moyen. Pediatrie 1947, Nr 5, 445.

    Google Scholar 

  • Baarsma, P. R., and M. N. J.Dirken: Collateral Ventilation. J. Thorac. Surg, 17, 238 (1948).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Baker, J. M., L. C.Roettig and G. M.Curtis: The prevention and treatment of atelectasis by the control of bronchial secretion. Ann. Surg. 134, 641 (1951).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Baltisberger, W.: Über die glatte Muskulatur der menschlichen Lunge. Z. Anat. 61, 249 (1921).

    Article  Google Scholar 

  • Barcroft, J.: The respiratory function of the blood part. 1. Cambridge University Press 1925.

    Google Scholar 

  • Baroni, L.: Due casi di rianimazione, ottenuti col massaggio diretto del cuore, inseguito a sincope nel corso di intervento chirurgico. Z.org. Chir. 102, 653 (1941).

    Google Scholar 

  • Beck, K.: Die Atelektase als Symptom der Bronchustuberkulose. Méd. Mschr. 5, 546 (1951).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Behrens, W.: Anatomischer Beitrag zur Frage der Atelektase. Schweiz, méd. Wschr. 1950, 69.

    Google Scholar 

  • Biancalana, L.:La sindrome atelectasica del lobo médio. Minerva méd. (Torino) 1952 I, 401.

    Google Scholar 

  • Biancalana, L., e C.Colombo: L’atelectasia polmonare negli interventi si exeresi del polmone. Atti 3. Congr. naz. Chir. torac. 1,97 (1952).

    Google Scholar 

  • Binet, Leon: Experiences sur l’Atélectasie pulmonaire. Ann. D’Anat, path. 15,323 (1938).

    Google Scholar 

  • Binet Leon,et Ch.Jaulmes: Une experience sur l‘Atélectasie pulmonaire. Bull. Soc. méd. Hop. Paris III. ser. 52, 1556 (II) (1936).

    Google Scholar 

  • Björk, V. O.: Circulation through an atelectatic lung in man J. Thorac. Surg. 26, 533 (1953).

    PubMed  Google Scholar 

  • Björk, V.O., and E. F.Sälen: Blood flow through an atelectatic lung: J. Thorac. Surg. 20, 933 (1950).

    PubMed  Google Scholar 

  • Bloomer, W. E., W.Harrison u. Mitarb.: Respiratory function and blood flow in the bronchial artery after legation of the pulmonary artery. Amer. J. Physiol. 157, 317 (1949).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Bolt, W., A.Stanischeff u. O.Zorn: Die selektive Angiographie der Lungengefäße. Münch, méd. Wschr. 1951, 306.

    Google Scholar 

  • Bonniot, A., Foix et Klaxylé: Abcés pulmonaire juxta-pédiculaire avec Atélectasie du lobe moyen. Traitement endoscopique. Revue de la Tbc. 5, 949 (1939).

    Google Scholar 

  • Born, H.: Über das zeitweilige Verschwinden plattenförmiger Atelektasen der Lunge. Méd. Klin. 1951, 277.

    Google Scholar 

  • Boucher, H., J. Delmals et R. Miera: Un syndrome radioclinique peu connue: l’Atélectasie en bände de Fleischner. Presse méd. 1952, 1437.

    Google Scholar 

  • Bousson, M.: Les bronchiectasies consecutives à la primo-infection tuberculeuse de l’enfant. Rôle des ruptures ganglionaires. Thèse Lyon 1949. Ref.: Revue de la Tbc. 14, 599 (1950).

    Google Scholar 

  • Brauer, L.: Die chirurgische Behandlung der Lungentuberkulose. Würzburg 1914.

    Google Scholar 

  • Brecht, H., u. H.Kaumanns: Die Reaktion der durchströmten Froschlunge auf kleinste Azetylcholinmenge. Experientia (Basel) 5,412 (1949).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Brecht, K.,u.H.Kaumanns: Über biologische Wirkungen extremer Acetylcholin Verdünnungen. Z. Biol. 103,69 (1949/50).

    Google Scholar 

  • Briscoe, J.Ch.: Massive collapse of the lungs. Lancet 1914 I,1502.

    Article  Google Scholar 

  • Brock, R.C.: Post-tuberculous broncho-stenosis and bronchiectasis of middle lobe. Thorax (Lond.) 5, 5 (1950).

    Article  Google Scholar 

  • Bronckhorst, W., u. C.Dijkstra: Das neuromuskuläre System der Lunge. Beitr. Klin. Tbk. 94,455 (1940).

    Google Scholar 

  • Brun, A.: La Pneumonie exsudative toxinique a regression lente et totale, manifestation de Stade hyperergique de la tuberculose. Epituberculose. Thése, Lausanne 1940.

    Google Scholar 

  • Brun, J., et R.Patin: Les infütrats de dissemination bronchogene au cours de la phtisie tertiaire. Poumon 9, 547 (1953).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Brunet, C.: Atélectasie parcellaire chez un enfant. Revue de la Tbc. 5, 468 (1939).

    Google Scholar 

  • Brunner, A.: Die chirurgische Behandlung der Lungentuberkulose. Tbk.bibl. 1924, Nr 13.

    Google Scholar 

  • Brunner, W., u. E.Tanner: Unsere ersten Erfahrungen mit der Pleuro-Pneumonektomie bei Tuberkulose. Schweiz. Z. Tbk. 8, 464 (1951).

    CAS  Google Scholar 

  • Buchmann, E.: Zur Lehre der fetalen Lungenatelektase und der fetalen Bronchiektase. Frank. Z. Path. 8, 263 (1911).

    Google Scholar 

  • Burgh Daly, I. de: Reactions of the pulmonary and bronchial blood vessels. Physiologic. Rev. 13, 149 (1933).

    Google Scholar 

  • Camerer, J. W.: Klinischer Beitrag zur Frage der Häufigkeit und Bedeutung der primären Ingestions tuberkulöse. Beitr. Klin. Tbk. 97, 594 (1942).

    Article  Google Scholar 

  • Cardis, F.: La réaction d’immobilisation et l’Atélectasie du poumon, leur role dans la tuberculose pulmonaire et particulierement dans le mecanisme du pneumothorax. J. méd. Leysin 13, 787 (1934).

    Google Scholar 

  • Cardis, F.:.L’Atélectasie peutelle resulter de la contraction du poumon ? Bull. Soc. méd. Hop. Paris 52, 259 (1936).

    Google Scholar 

  • Cebulla, F.: Klinik und Therapie des traumatischen Resorptions- und Kompressionskollapses der Lunge. Diss. Breslau 1942.

    Google Scholar 

  • Chadourne, P., L.DuchetSuchaux, A.Pinelli et I. Ioannou: Atélectasies massives sous pneumothorax au cours d’interventions thoraciques hétérolatérales. Revue de la Tbc. 14, 9–10, 875 (1950).

    Google Scholar 

  • Churchill, E. D.: Pulmonary atelectasis, with especial reference to massive collapse of the lung. Arch. Surg. 11, 489 (1925).

    Article  Google Scholar 

  • Churchill, E. D., and R.Belsey: Segmental pneumonectomy in bronchiectasis. The lingula segment of the left upper lobe. Ann. Surg. 109, 481 (1939).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Clarke, J.-A.: Pulmonary atelectasis as a complication of bronchial asthma. Arch. Int. Méd. 45, 624, 630 (1930).

    Google Scholar 

  • Clegg, C. G.: Postoperative atelectasis. U. S. Nav. Méd. Bull. 38, 531 (1940).

    Google Scholar 

  • Cocchi, U.: Der Wert der transversalen Tomographie für die Diagnose der Lungentumoren. Oncologia 6, 2 (1953). (Vallebona 1947).

    Google Scholar 

  • Coello, A. J. et M.M.Nagley: Observations on Atelectasis. Tubercle 10, 231 (1948).

    Article  Google Scholar 

  • Coello, A. J.: Observations in division of adhesions in opaque lobes. J. Thorac. Surg. 21, 135 (1951).

    CAS  Google Scholar 

  • Cohen, A. G.: Atelectasis of the right middle lobe resulting from perforation of tuberculous lymph nodes into bronchi in adults. Ann. Int. Méd. 35, 820 (1951).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Cohnheim, J.: Vorlesungen über allgemeine Pathologie, Bd. II, Pathologie der Atmung, S. 158. 1880.

    Google Scholar 

  • Collis, J. L.: Fate of lower apical segment in resections for bronchiectasis. Thorax (Lond.) 8, 323 (1953).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Copin, R. etBruel: Atélectasie ä eclipses au cours d’une primo-infection tuberculeuse de l’enfance. Rev. Méd. navale 1947, Nr 4, 351.

    Google Scholar 

  • Copperstock, M.: Atelectasis complicating acute poliomyelitis with involvement of respiratory muscles. Amer. J. Dis. Childr. 67, 457 (1944 I).

    Google Scholar 

  • Cord, M.: Atélectasie aigue par coudure bronchique après phrenicectomie. Revue de la Tbc. 5, 227 (1939).

    Google Scholar 

  • Coryllos, N. (P.): Postoperative apneumatosis (Atelectasis) and postoperative pneumonia. J. Amer. Méd. Assoc. 93, 98 (1929).

    Article  Google Scholar 

  • Coryllos, N. (P.): Alveolar gases exchanges and atelectasis. The mechanism of gas absorption in bronchial obstruction. Arch. Surg. 21, 1214 (1930).

    Article  Google Scholar 

  • Coryllos, N. (P.), and G. L.Birnbaum: Obstructive massive atelectasis of the lung. Arch. Surg. 16, 501 (1928). Ref. Zbl. Tbk.forsch. 30, 910 (1929).

    Google Scholar 

  • Coryllos, N. (P.), and G. L.Birnbaum: The circulation in the compressed atelactatic and pneumonic lung. Arch. Surg. 19, 1346 (1929).

    Article  Google Scholar 

  • Coryllos, N. (P.), and G. L.Birnbaum: Syndrome of pneumococcal bronchial obstruction. Arch. Int. Méd. 51, 290 (1933).

    Article  Google Scholar 

  • Cudkowicz, L.: Observation on the normal anatomy of the bronchial arteries. Thorax (Lond.) 6, 343 (1951).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Cudkowicz, L., and J. B.Armstrong: The bronchial arteries in pulmonary emphysema. Thorax (Lond.) 8, 46 (1953).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Curtillet, E.etdendale: Atélectasie pulmonaire postoperative, pathogenie allergique du syndrome. Arch. franҫ. Pédiatr. 3, 314 (1947).

    Google Scholar 

  • Cuthbert, J., et M.M.Nagley: „Atelectasis” during collapse therapy for pulmonary tuberculosis. Tubercle 7, 154 (1948).

    Article  Google Scholar 

  • Cutler, E.C., and A. M.Hunt: Postoperative pulmonary complications. Arch. Int. Méd. 29, 449 (1922).

    Article  Google Scholar 

  • Dänzer, R.: Die Darstellung der Segmentbronchien mit Joduron B. Acta davosiana 11, 1 (1951/52).

    Google Scholar 

  • Dale, W. A., and H.Rahn: Rate of gas absorption during atelectasis. Amer. J. Physiol. 170, 3 (1952).

    Google Scholar 

  • Damshé Sinninghe, P. J.: Atelectase (Physiologie en Kliniek). Assen: Van Gorcum & Cp. 1951.

    Google Scholar 

  • Daremberg, G.: Traitement de la Phtisie pulmonaire. I und II. Paris 1893.

    Google Scholar 

  • Davidson, M.: A practical manual of diseasis of the chest, 4. Aufl. London 1954.

    Google Scholar 

  • Dévé, F.: Les lobes surnummeraires du poumon; le lobe posterieure, le lobe cardiaque. Bull. méd. Soc. anat. 75, 341 (1900).

    Google Scholar 

  • Dirken, M. R. J., and A.Heemstra: Alveolar oxygen tension and lung circulation. Quart. J. Exper. Physiol. 34, 193 (1948).

    CAS  Google Scholar 

  • Dölker, B.: Segmentdiagnostik bei Lungentuberkulose und ihre Beziehungen zur Kollapsinduration. Schweiz. Z. Tbk. 11, 47 (1954).

    Google Scholar 

  • Douady etLardanchet: Atelactasie a bascule revelant une tuberculose bronchique. Revue de la Tbc. 9, 5 (1944).

    Google Scholar 

  • Drastich, L., W. E.Adams, A. B.Hastings and C. L.Compore: The effect of exercise on the acid-base balance and 02 of the blood following atelectasis and pneumectomy. J. Thorac. Surg. 3, 341 (1934).

    Google Scholar 

  • Düggeli, O.: Beitrag zur Lungenatelektase unter besonderer Berücksichtigung der Atelektase als Begleiterscheinung des tuberkulösen Primärkomplexes. Beitr. Klin. Tbk. 97, 219 (1942).

    Article  Google Scholar 

  • Düggeli, O.: Das Schicksal des Offentuberkulösen. Helvet. méd. Acta, Suppl. 11 (1943).

    Google Scholar 

  • Dufourt, A.: Primo-infections tuberculoses et sindromes radiocliniques de perforation ganglionnaire dans les bronchies. Arch. Tisiol. 4, 389 (1949).

    Google Scholar 

  • Dufourt, A.: Traite de phtisiologie clinique. Paris: Vigot freres 1953.

    Google Scholar 

  • Dufourt, A., Despierres et Emery: Atélectasies de cause pleurals. J. Méd. Lyon 1946, 867. Ref. Revue de la Tbc. 1946, 852.

    Google Scholar 

  • Dufourt, A., H.Despeignes, C.Ollagnier et R.Touraine: Atélectasie suivies de dissemination bronchogene par fistule ganglionnaire au cours de la primo-infection. Revue de la Tbc. 14, 551 (1950).

    CAS  Google Scholar 

  • Dumarest, F., H.Mollard, P.Lefevre et J.Germain: La pratique du pneumothorax therapeutique, 5. Aufl. Paris: Masson & Cie. 1945.

    Google Scholar 

  • Eisenreich, Fr. X.: Untersuchungen über die Entstehung von Lungen-Atelaktasen bei Ausschaltung der Lungennerven und unter anderen Bedingungen. Thoraxchirurgie 1, 262 (1953).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Eliasberg, H., u. W.Neuland: Die epituberkulöse Infütration der Lunge bei tuberkulösen Säuglingen und Kindern. Jb. Kinderheilk. 93, 88 (1920).

    Google Scholar 

  • Eliasberg, H., u. W.Neuland: Zur Klinik der epituberkulösen und gelatinösen Infiltration der kindlichen Lunge. Jb. Kinderheilk. 94, 102 (1921).

    Google Scholar 

  • Emery: Atélectasie après section de brides. At. de cause pleurale. These Lyon 1946.

    Google Scholar 

  • Esser, C.: Die Lungensegmente bei den lobären Pneumonien. Dtsch. méd. Wschr. 1948, 631.

    Google Scholar 

  • Esser, C.: Lungensegmente. Fortschr. Röntgenstr. 71, 395 (1949).

    Article  Google Scholar 

  • Esser, C.: Zur Frage des unterschiedlichen Verhaltens bestimmter Lungenabschnitte. Klin. Wschr. 1950, 81.

    Google Scholar 

  • Esser, C.: Atypische Pneumonien und Infiltrate. Beitr. Klin. Tbk. 104, 182 (1950).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Fehr, A.: Atelektase und postoperative Bronchopneumonie. Helvet. méd. Acta 9, 183 (1942).

    Google Scholar 

  • Felix, W.: Die Anatomie der Lungen und Brustfelle, in F.Sauerbruch, Die Chirurgie der Brustorgane, Bd. 1. Berlin: Springer 1920 u. 1928.

    Google Scholar 

  • Fici, V.: Le ombre ad immagini fugaci polmonari. Fed. Ital. Lotta contro la Tbc., Roma 1950.

    Google Scholar 

  • Fischer, F. K.: Die Darstellung des Bronchialbaumes mit wasserlöslichem Kontrastmittel. Schweiz, méd. Wschr. 1948, 1025.

    Google Scholar 

  • Fischer, F. K.: Bronchialerkrankungen. In Schinz, Baensch, Friedl, Uehlinger: Lehrbuch der Röntgendiagnostik. Stuttgart: Georg Thieme 1952.

    Google Scholar 

  • Fischer, F. K., u. K. Mülly: Beitrag zur Technik der Bronchographie mit wasserlöslichem Kontrastmittel Joudron B. Schweiz, méd. Wschr. 1948, 1033.

    Google Scholar 

  • Fleischner, F.: Die Röntgendiagnose der Lungentuberkulose. In W.Neumann, Die Klinik der Tuberkulose Erwachsener, 2. Aufl. Wien: Springer 1930.

    Google Scholar 

  • Fleischner, F.: Die Grenzen des Normalen und Pathologischen im Lungenröntgenbilde. Röntgenprax. 3, 913 (1931).

    Google Scholar 

  • Fleischner, F.: Atelektase und Lungentuberkulose. Beitr. Klin. Tbk. 85, 313 (1934).

    Article  Google Scholar 

  • Fleischner, F.: Atelektase und gerichteter Kollaps der Lunge. Fortsch. Röntgenstr. 53, 607 (1936 I).

    Google Scholar 

  • Fontaine, R.: Les complications pulmonaires post-operatoires á la lumière des récents travaux américains, avec une contribution ála pathogénie du collapsus massif post-operatoire des poumons. Lyon chir. 25, 391–448 (1928).

    Google Scholar 

  • Fontaine, R. et L.Hermann: Recherches experimentales sur rinnervation pulmonaire. Lyon chir. 25, 29 (1928).

    Google Scholar 

  • Foster-Carter, A. F., and CliffordHoyle: The segmentes of the lung. Dis. Chest 11, 5511 (1945).

    Article  Google Scholar 

  • Friedman,Robert L.: Atelectasis in upper respiratory infections in posttraumatic paralyzed patients. Ann. Int. Méd. 40, 924 (1954).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Fries, E., y F.Fernandez: Postoperative plane atelektasen. Rev. méd. Chile 66, 821 (1938).

    Google Scholar 

  • Fröhlich, Kurt: Mei- NiCKEsche Tuberkulosereaktion und die Tuberkuloseformen nach Neumann. Wien. klin. Wschr. 1937, 931.

    Google Scholar 

  • Galy, F., et A.Duprez: Le substratum anatomique des images radiologiques dites d’atélectasie par obstruction. L’evolution anatomique des lesions. Bull. Acad. Méd. Paris, s. 131, 410 (1947).

    Google Scholar 

  • Garcia, C. J.: Die postoperative Lungenatelektase. Rev. clin. espan. 2, 513 (1941).

    Google Scholar 

  • Gehlen, H. van: Der Acinus der menschlichen Lunge. Morph. Jb. 85, 186 (1940).

    Google Scholar 

  • Gerbeaux, J.: L’Atélectasie pulmonaire de l’enfant. Etude clinique et experimentale. These Paris 1941 (Foulon edit.).

    Google Scholar 

  • Gerhardt, C.: Beitrag zu der Lehre von der erworbenen Lungenatelektasie. Virchows Arch. 11, 240 (1857).

    Article  Google Scholar 

  • Ghon, A.: Über den Primäraffekt bei Kindertuberkulose. Verh. Dtsch. Path. Ges.,19. Tagg 1923. Zit. nach de Velasco, L., Untersuchungen über die bronchogene Tuberkulose in der ersten Kindheit. Beitr. Klin. Tbk. 81, 675 (1932).

    Article  Google Scholar 

  • Gilroy, J. C., V. H.Wilson and F.Marchand: Observations on the haemodynamics of pulmonary and lobar atelectasis. Thorax (Lond.) 6, 137 (1951).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Giobbi, A., G.Luzzatti e A.Vago: La fistolizzazione endobronchiale da adenopathie ilari nel corso della tbc. polm. primaria. Arch. Tisiol. 5, 949 (1950).

    Google Scholar 

  • Giudotti, P. L.: Infiltrati polmonari fugaci senza eosinofilia di probabile natura tubercolare. Policlinico, Sez. prat. 1948, Nr 21, 640.

    Google Scholar 

  • Gius, J. A.: Postoperative atelectasis and related pulmonary complications. Collective review. Surgery 71, 65 (1940).

    Google Scholar 

  • Gius, J. A.: Paravertebral procaine block in the treatment of postoperative atelectasis. Z.org. Chir. 102, 231 (1941).

    Google Scholar 

  • Görgényi-Göttche, O.: Über Epituberkulose. Ann. paediatr. (Basel) 173, 356 (1949).

    Google Scholar 

  • Görgenyi-Göttche, O., u. D.Kassay: Die Bedeutung der Bronchoperforation in der Tuberkulose der endothorakalen Lymphknoten. Ann. paediatr. (Basel) 168, 311 (1947).

    Google Scholar 

  • Görgenyi-Göttche, O., u. D. Kassay: Zur Bedeutung der Bronchialperforation bei der Tuberkulose der endothorakalen Lymphknoten. Schweiz, méd. Wschr. 1950, 1213.

    Google Scholar 

  • Goldberg, B., and B. M.Gasul: Epituberculosis. Amer. Rev. Tbc. 24, 285 (1931).

    Google Scholar 

  • Golden, Th.: Postoperative simultaneous bilateral spontaneous pneumothorax. Case report. Surgery 71, 401 (1940).

    Google Scholar 

  • Graham, S., and J. H. Hutchinson: Collapsus au cours de la primo-infection de l’enfant. Arch. Dis. Childh. 1947, 162. Zit. nach Dufourt, A. (1953).

    Google Scholar 

  • Graham, E. A., T. H.Burford u. J. H.Mayer: Middle lobe syndrome. Postgraduate Méd. 4, 29 (1948).

    CAS  Google Scholar 

  • Grandgerard, R., et P.Weber: Les secteurs bronchiques de ventilation pulmonaire et leur projection radiologique. Arch, filectr. méd. 45, 176 (1936).

    Google Scholar 

  • Gray, J. R.: Atelectasis as a complication of pulmonary lobectomy. Thorax (Lond.) 1, 263 (1946).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Grethmann, W.: The architecture of the terminal sections of the bronchi of the human lung. Amer. Rev. Tbc. 31, 261 (1935).

    Google Scholar 

  • Guglielmo, L. di: Le zone polmonarie. Ed. scient. Italiana, Napoli 1949.

    Google Scholar 

  • Habelmann, G.: Die postoperativen Lungenkomplikationen im Lichte der Therapie. Dtsch. méd. Wschr. 1943, 58.

    Google Scholar 

  • Haefliger, E., u. G.Mark: Die Bedeutung der Lungensegmente für die klinische Pathologie der Tuberkulose. Schweiz. Z. Tbk. 11, 247 (1954).

    CAS  Google Scholar 

  • Haefliger, E., u. G. Mark: Segment und Lungentuberkulose. Berlin: Springer 1955.

    Google Scholar 

  • Hagen, R.: Über Lungenatelektase mit besonderer Berücksichtigung der Atelektase bei Pneumothorax. Radiol. clin. (Basel) 12, 217 (1943).

    Google Scholar 

  • Hantschmann, L.: Resorptionsatelektase und Pneumothorax. Z. Tbk. 80, 350 (1938).

    Google Scholar 

  • Hayek, van H.: Über die Beziehung der Alveolarepithelien zu den Capillaren. Klin. Wschr. 1948, 723.

    Google Scholar 

  • Hayek, van H.: Zur Frage der Lungenmuskulatur. Klin. Wschr. 1950, 268.

    Google Scholar 

  • Hayek, van H.: Die menschliche Lunge, S. 75. Berlin: Springer 1953.

    Book  Google Scholar 

  • Hedvall, E.: Tuberculosis incipiens. Acta méd. scand. (Stockh.) Suppl. 181 (1946).

    Google Scholar 

  • Height, C.: Intratracheal suction in the management of postoperative pulmonary. Compl. Ann. Surg. 107, 218 (1936).

    Article  Google Scholar 

  • Hein, J., u. K.-G.Stepf: Zum Problem des sog. neuro-vegetiven Lungentonus. Schweiz. Z. Tbk. 9, 1 (1952).

    CAS  Google Scholar 

  • Henderson, Y.: The physiology of atelectasis. J. Amer. Méd. Assoc. 93, 96 (1929).

    Article  Google Scholar 

  • Henderson, Y., and H. W.Haggard: The treatment of carbon monoxid asphyxia by means of oxygen & C02 inhalation. J. Amer. Méd. Assoc. 79, II, 1137(1922).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Henke, F.,u.O.Lubarsch: Handbuch der speziellen pathologischen Anatomie und Histologie. Berlin 1930.

    Google Scholar 

  • Herrnheiser, G.: Zur Strukturanalyse der Lunge. Fortschr. Röntgenstr. 49, 294 (1934).

    Google Scholar 

  • Herzog, H.: Der Lungenkollaps. Ein Beitrag zur Ätiologie postoperativer und posttraumatischer Atelektasen. Zbl. Chir. 76, 47 (1951).

    Google Scholar 

  • Heuck, F. u. A. Flach: Tierexperimentelle und klinische Studien zur Entstehung von platten - förmigen Lungenatelektasen. Z. exper. Méd. 122, 76 (1953).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Hezel, E.: Massiver Lungenkollaps nach stumpfem Bauchtrauma. Dtsch. méd. Rdsch. 1950, 177–178.

    Google Scholar 

  • His, W.: Zur Bildungsgeschichte der Lungen beim menschlichen Embryo. Arch. f. Anat. 89 (1887).

    Google Scholar 

  • Hoigne, R. u. A. F. Essellier: Störungen im Kaliumstoffwechsel. Verh. dtsch. Ges. inn. Méd. 61 (1955).

    Google Scholar 

  • Hoppe, R., u. W.Maassen: Die gezielte Bronchographie mit Metras- Kathetern und einem wasserlöslichen Kontrastmittel bei Lungentuberkulose. Tuberkulosearzt 4, 808 (1950).

    Google Scholar 

  • Hoppe, W.: Klinik der segmentalen Verlaufsform der Lungentuberkulose. Z. Tbk. 103, 331 (1953).

    Google Scholar 

  • Huebschmann, P.: Miliartuberkulose und Gefäßband. Beitr. Klin. Tbk. 88, 773 (1936).

    Article  Google Scholar 

  • Huizinga, E.: La Bronchostenose. Bronches 1, 71 (1951).

    Google Scholar 

  • Huizinga, E., u. E.Behr: On the division of the lungsegments. Acta radiol. (Stockh.) 21, 314 (1940).

    Article  Google Scholar 

  • Huizinga, E., u. G. J.Smelt: Bronchography. Assen, Netherlands: v. Gorkum 1949.

    Google Scholar 

  • Huizinga, E., et C. G.Smit: Collapsus du poumon. Bronches 1 281 (1951).

    Google Scholar 

  • Huizinga, E., u. C. G. S.Smit: Lungenkollaps und Bronchographie. Nederl. Tijdschr. Geneesk. 1951, 2949.

    Google Scholar 

  • Huizinga, E., u. C. G. S.Smit: Collaps of the lung and bronchography. Acta radiol. (Stockh.) 38, 389 (1953).

    Article  Google Scholar 

  • Husten, K.: Über den Lungenacinus und den Sitz der acinösen phthisischen Prozesse. Beitr. path. Anat. 68, 496 (1921).

    Google Scholar 

  • Huzly, A.: Bronchoscopie, Bronchographie und Bronchusspülung, unter besonderer Berücksichtigung der Tuberkulose. Tuberkulosearzt 7, 1 (1953).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Huzly, A.: Posttuberkulöses Syndrom, Mittellappensyndrom, Lappen- und Segmentsyndrom. Tuberkulosearzt 8, 70 (1954).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Jackson, Ch. L., and J. F.Huber: Correlated applied anatomy of the bronchial tree and lungs with a system of nomenclature. Dis. Chest. 9, 319 (1943).

    Article  Google Scholar 

  • Jackson, Ch. L., and L.Jackson: Disease of the nose, throat and ear: Philadelphia 1945.

    Google Scholar 

  • Jackson, Ch.L.,and W. E.Lee: Acute massive collapse of the Lungs. Ann. Surg. 82, 364 (1925) II.

    Google Scholar 

  • Jacobaeus, H. C.: Über Lungenkollaps. Verh. dtsch. Ges. inn. Méd. 1932, 161. Ref. Zbl. Tbk.forsch. 38, 600 (1933).

    Google Scholar 

  • Jacobaeus, H. C., u. N.Westermark: A further study of massive collapse of the lung. Acta radiol. (Stockh.) 11, 547 (1930).

    Article  Google Scholar 

  • Jeanneret, R., F.Rovats et F.Nicod: Un procede utüe dans l’exploration tomographique des bronchies. J. franҫ Méd. et Chir. thorac. 3, Nr 2 (1949).

    Google Scholar 

  • Je annin, M.: Les donnes endoscopiques dans les stenoses bronchiques. Au cours de la periode primosecondaire de la tuberculose infantüe. These Lyon 1944.

    Google Scholar 

  • Jeune, M., et P.Mounier-Kuhn: La fistulation ganglionnaire au cours de la primo-infection. Semaine Hôp. 1951, 1428.

    Google Scholar 

  • Jeune, M., P.Mounier-Kuhn et M.Bethénod: Constance des lesions bronchiques hautes et stenoses d’origine ganglionnaire dans les condensations lobaires et segmentates au cours de la primo-infection tuberculeuse de l’enfant. Pediatrie 1951, Nr 1, 192.

    Google Scholar 

  • Jeune, M., P. Mounier-Kuhn, M. Bethenod et F. Potton: Les condensations lobaires et segmentates de l‘enfant. Donnees bronchoscopiques, essai d’interpretations radiologiques et pathogeniques. Semaine Hôp. 1951, Nr 3, 1414.

    Google Scholar 

  • Kalbfleisch, H. H.: Hemmung hämatogener und bronchogener Tuberkuloseausbreitung in den menschlichen Lungen bei pleurogener Kontraktionsatelektase. Z. inn. Méd. 138 (1947).

    Google Scholar 

  • Kalbfleisch, H. H.: Über die funktionalen Lungensegmente und andere Zeichen nervaler Einwirkungen bei der chronischen Lungentuberkulose und anderen Lungenkrankheiten, erschlossen aus pathologisch-anatomischen Befunden. Beitr. Klin. Tbk. 102, 258 (1949/50).

    Article  Google Scholar 

  • Kanony, M.: Un cas d’Atélectasie aigüe par masse caseeuse chez un tuberculeux pulmonate. Arch, méd.-cht. Appar. resptat. 9, 526 (1934).

    Google Scholar 

  • Kartagener, M.: Lungenatelektase bei Epistaxis. Schweiz, méd. Wschr. 1945, 62.

    Google Scholar 

  • Kartagener, M., u. H.Weber: Pflichtmäßige Röntgenreihendurchleuchtungen. Erfahrungen des ersten Semesters an den neu immatrikulierten Studierenden der ETH., Zürich. Schweiz, méd Wschr. 1934, 460.

    Google Scholar 

  • Kehler, E.: Schützt die paravertebral Sympathektomie im obersten Seitenhorngebiet vor postoperativen Reflexatelektasen ? Zbl. Chir. 76, 648 (1951).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Kilcher, R.: Zur Frage der Retraktionskräfte der Lunge. Klin. Wschr. 1940 II, 695.

    Article  Google Scholar 

  • Klein Melvin: The Guillain- Barre-Syndrome in infectious mononucleosis. Diss. Zürich 1954.

    Google Scholar 

  • Kleinschmidt, H.: Klinik und Diagnose der perifokalen Entzündung. Beitr. Klin. Tbk. 65, 369 (1927).

    Google Scholar 

  • Koester, F.: Beobachtungen über Vorkommen und Erscheinungsbüd der tuberkulösen Erstinfektion im Jugendlichen und frühen Erwachsenenalter. Z. Tbk. 84, 147 (1939/40).

    Google Scholar 

  • Kofman, S., M. H.Lepper, G. G.Jackson and H. F.Dowling: The use of trypsin or streptokinase-Streptodornase for the therapy and prevention of atelectasis. Amer. J. Méd. Sci. 228, 426 (1954).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Korol, E.: The aetiology and mechanics of massive atelectasis. Amer. Rev. Tbc. 24, 276 (1931).

    Google Scholar 

  • Kovacs, J. B.: L’Atélectasie reflexe et la perforation des cavernes. J. méd. chir. thorac. 2, 524 (1948).

    CAS  Google Scholar 

  • Kraan, J. K., u. S.Müller: Perforation of tuberculous glands into a bronchus. Acta tbc. scand. (Kobenh.) 24, 88 (1950).

    CAS  Google Scholar 

  • Kramer, R., and A.Glass: The bronchoscopic localisation of lung abscess. Ann. of Otol. 41,1210 (1932).

    Google Scholar 

  • Küttner, Dr.: Beitrag zur Kenntnis der Kreislauf Verhältnisse der Säugetierlunge. Vtchows Arch. 73, 476 (1878).

    Article  Google Scholar 

  • Laënnec, R. T. H.: Traite de l’auscultation médicale et des maladies des poumons et du coeur, I, S. 206, 325, 345. Paris 1826.

    Google Scholar 

  • Laurell, H.: Der Manometer, ein Hilfsmittel zur Erzielung scharfer Röntgenbilder respiratorisch beweglicher Organe. Acta radiol. (Stockh.) 9, 478 (1928).

    Article  Google Scholar 

  • Lazarou, P.: Atélectasie reflexe après injection locale d’hemostatiques sur une hemorrhagie au cours d’une section de brides avec desinsertion extrapleurale. Revue de la Tbc. 18, 56, 517 (1949).

    Google Scholar 

  • Le Bozec: Atélectasie au cours d‘un etat toxique du grand enfant. Arch, franc. Pediatr. 1946, Nr 3, 285.

    Google Scholar 

  • Legendre: Klinische und anatomisch-pathologische Untersuchungen über die wichtigsten Krankheiten des Kindesalters. Deutsch v. Oftermann, S. 152. Berlin 1847.

    Google Scholar 

  • Legendre etBailly: Nouvelles recherches sur quelques maladies du poumon chez les enfants. Arch. gen. méd. 4, 55, 184, 286 (1844).

    Google Scholar 

  • Lemoine, J. M.: Obstruction bronchique gauche au cours d’une anestesie generale pour thoracoplastic droite. Anest. et Anaig. 8, 526 (1951).

    CAS  Google Scholar 

  • Lemoine, J. M.: Le pronostic des stenoses bronchiques non cancereuses. I bronchi 1952, Nr 1, 43.

    Google Scholar 

  • Leopold, S.: Postoperative massive pulmonary collapse and drowned lung. Amer. J. Méd. Sci. 167, 421 (1924).

    Article  Google Scholar 

  • Levitin, Joseph, and HaroldBrunn: A study of the lower lobe of the lung. An explanation of roentgenologic shadows. Arch. Int. Méd. 57, 649 (I) (1936).

    Article  Google Scholar 

  • Liavaag, K.: Über das sogenannte Mittellappensyndrom. Tidsskr. Norsk. Laegefor. 72, 465 (1952) (norwegisch). Zit.nach Kongreßzbl. 145, 124 (1953).

    Google Scholar 

  • Lichtheim: Versuche über Lungenatelektase. Arch, exper. Path. u. Pharmakol. 10,54 (1879).

    Google Scholar 

  • Löffler, W.: Über Atelektase. Bibl.Tbc. 4,13 (1950).

    Google Scholar 

  • Löffler, W., E.Haefliger u. G.Mark: Massive Atelektase und Kavernenheüung. Beitr.Klin.Tbk. 109,227 (1953).

    Article  Google Scholar 

  • Loeschcke, H.: Die Morphologie des normalen und emphysematösen Acinus der Lunge. Beitr. path. Anat. 68,213 (1921).

    Google Scholar 

  • Loeschcke, H.: Störungen des Luftgehaltes der Lunge. In Henke-Lubarsch, Handbuch der speziellen pathologischen Anatomie und Histologie, Bd. III/l. Berlin: Springer 1928.

    Google Scholar 

  • Lorando, N., et Ph. Casamaounas: Atélectasie pulmonaire massive au cours d‘une hemoptysie. Bull. Soc. méd. Hôp. Paris 1939, Nr 8.

    Google Scholar 

  • Lubich, V.: Sistema neuro-vegetativo e tubercolosi polmonare. Riv. Pat. Appar. respirat. 1952, Nr 1, 377.

    Google Scholar 

  • Lucien, M., et P.Weber: Variations dans la segmentation pulmonaire. Poumon droit presentant trois lobes surnumeraires lobe apical, lobe posterieur, lobe axillaire ou parabronchique externe. Ann. D’Anat. path. 11, 850 (1934).

    Google Scholar 

  • Lüdeke, H.: Bronchial- carcinom und Obstruktionspneumonitis. Langenbecks Arch. u. Dtsch. Z. Chir. 277, 36 (1953).

    Article  Google Scholar 

  • Lukas, W.: Kavernendistale und perikavernöse Schattenbezirke von Segmentcharakter und ihre Darstellung mit Hüfe der Kavernoskopie. Beitr. Klin. Tbk. 106, 123 (1951/52).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Lutz, P.: Erfahrungen mit der kombinierten Therapie beim Bronchuskrebs. Méd. Klin. 1952 II, 1188.

    Google Scholar 

  • Macklin, Ch. C.: X-ray studies on bronchial movement. Amer. J. Anat. 35, 303 (1925).

    Article  Google Scholar 

  • Macklin, Ch. C.: The musculature of the bronchi and lungs. Physiologic. Rev. 9, 1 (1929).

    Google Scholar 

  • M. (E. A.), Sp. (F. A.) McNamee (E. P.): Postoperative pulmonary atelectasis. Arch. Surg. 15, 155 (1927).

    Article  Google Scholar 

  • Malmros, H., u. E. Hedvall: Studien über die Entstehung und Entwicklung der Lungentuberkulose. Tbk.bibl. 1938, Nr 68.

    Google Scholar 

  • Marchand, P., J. C.Gilroy and V. H.Wilson: An anatomical study of the bronchial vascular system and its variations in disease. Thorax (Lond.) 5, 207 (1950).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Marfan, A.-B.: Affections secondaires des voies digestives dans la premiere enfance. Paris méd. 73, 294 (2) (1929).

    Google Scholar 

  • Mark, G.: Die Methode der schrägen Tomographie und ihre Bedeutung für die Lagebestimmung von Lungenprozessen. Fortschr. Röntgenstr. 79, 567 (1953).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Marinet, J.: Atélectasie massive totale post- hemoptoique. Revue de la Tbc. 5, 1257 (1939).

    Google Scholar 

  • Matsushige, T.: Experimentelle Untersuchungen über Einfluß bei Ausschaltung der einseitigen Lunge aus der Respiration durch die Bronchialligatur auf Blutgase. Mitt. méd. Akad. Kyoto 20, 833 (1937).

    Google Scholar 

  • McDonald, J. R., St. W.Harrington and O. Th.Clagett: Obstructive pneumonitis of neoplastic origin. An interpretation of one form so-called atelectasis and its correlation according to presence or absence of sputum. J. Thorac. Surg. 18, 97 (1949).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Melnikoff, A.: Die chirurgische Anatomie der intrapulmonalen Gefäße und der Respirationswege. Arch. klin. Chir. 124,460 (1923).

    Google Scholar 

  • Meng, Georg: Zur Diagnose der Residuen von tuberkulösen Bronchial- Lymphknotenperforationen im Bronchialbaum. Diss.Zürich 1955.

    Google Scholar 

  • Miller, William Snow: The lung, 2nd ed. Springfield (111.): Charles C. Thomas.

    Google Scholar 

  • Molo, C.: Der massive Lungenkollaps als postoperative Reaktion. Helvet méd. Acta 9,185 (1942).

    Google Scholar 

  • Moore, R.L.,and H.W.Cochran: The effects of closed pneumothorax, partial occlusion of one primary bronchus, phre- nicectomy and the respiration of nitrogen by one lung on pulmonary expansion and the minute volume of blood flowing through the lungs. J. Thorac. Surg. 2,468 (1933).

    Google Scholar 

  • Moraldi, M.: Profüassi delle complicazioni polmonari postoperatorie con un preparato clinico-calcico. Arch. Soc. ital.Chir. 1939, 829.

    Google Scholar 

  • Müller, R. W.: Über die „Epituberkulose”. Beitr. Klin. Tbk. 99, 195 (1943).

    Article  Google Scholar 

  • Müller, R. W.: Lungensegmente und kindliche Tuberkulose. Tuberkulosearzt 5, 209 (1951).

    PubMed  Google Scholar 

  • Müller, W.: Zur Entstehung der Lungenatelektase. Dtsch. méd. Wschr. 1947, 668.

    Google Scholar 

  • Mülly, K.: Prophylaxe und Therapie der postoperativen Lungenatelektase. Schweiz, méd. Wschr. 1950, Nr 34, 883.

    Google Scholar 

  • Naveau, P., et M.Pesque: Aspects cliniques et radiologiques de l’Atélectasie pulmonaire massive au cours de la tuberculose. Arch. méd.-chir. Appar. respirat. 9, 239 (1934).

    Google Scholar 

  • Neergard, K.v: Neue Auffassungen über einen Grundbegriff der Atemmechanik. Z. exper. Méd. 66, 373 (1929).

    Article  Google Scholar 

  • Neergard, K. v.: Eine neue Auffassung der Retraktionskraft der Lunge und ihre Bedeutung für den Kollapszustand. Verh. dtsch. Ges. inn. Méd. 1929, 249. Ref. Zbl. Tbk.forsch. 32, 10 (1930).

    Google Scholar 

  • Niedneb, F. F.: Beiträge zur Kenntnis von neurovegetativen Lungenreaktionen. Beobachtungen an der Lunge bei intrathorakalen Operationen. Acta neurovegetativa (Wien) 1, 353 (1950).

    Article  Google Scholar 

  • Odelberg-Johnson, G.: Drei Fälle von Bronchialdrüsentuberkulose mit Kompressionssymptomen. Acta radiol. (Stockh.) 7, 229 (1926).

    Article  Google Scholar 

  • Pasteur, W.: Respiratory paralysis after diphtheria as a cause of pulmonary complications, with suggestions as to treatment. Amer. J. Méd. Sci. 100, 242 (1890).

    Article  Google Scholar 

  • Pasteur, W.: Massive collapse of the lung. Lancet 1908 II, 1351.

    Google Scholar 

  • Pasteur, W.: Active lobar collapse of the lung after abdominal operations. Lancet 1910 II, 1080.

    Article  Google Scholar 

  • Pasteur, W.: Post-operative lung complications. Lancet 1911 I, 1329.

    Google Scholar 

  • Pasteur, W.: Brit. J. Surg. 1914 I, 87.

    Google Scholar 

  • Paulsen, D. L., and R. R.Shaw: Chronic atelectasis and pneumonitis of the middle lobe: 28. Ann. Meet. Amer. Assoc. Thorac. Surg. Quebec (Canada), 31. Mai, 1./2. Juni 1949. J. Thorac. Surg. 18, 747 (1949).

    Google Scholar 

  • Peck, M. E., and St.Levin: Atelectasis: physiology and treatment. J. Thorac. Surg. 24, 619 (1952).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Perrone, J. A.: Bronchoscopy as a treatment of postoperative atelectasis. Ann. of Otol. 49, 525 (1940).

    Google Scholar 

  • Peshkin M.M. and A.H.Fineman: Massive acute atelectasis and asthma. Amer. J. Dis. Childr. 42,590 (1931).

    Google Scholar 

  • Peters, R. M., and A.Ross: The effect of atelectasis on pulmonary blcod flow in the dog. J. Thorac. Surg. 24,389 (1952).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Pfeiffer, H.: Massiver Lungenkollaps bei Pleuraadhäsion. Zbl. Chir. 1940,1777.

    Google Scholar 

  • Pierret, R. P., A.Coulouma, A. Breton et L. Devos: Les zones pulmonaires. Brüx. méd. 1938.

    Google Scholar 

  • Pierret, R. P., A.Coulouma, A. Breton et L. Devos: Les zonites tuberculeuses. A propos du probleme topographique de la tuberculose pulmonaire: images radiologiques triangulares, observes au cours de plusieurs cas de tuberculose pulmonaire. Revue de la Tbc. 4, 657 (1938).

    Google Scholar 

  • Pierret, R. P., A.Coulouma, A.Breton et L.Devos: Etude anatomique de la zone dorsale moyenne du poumon (Lobe moyenne posterieure de Deve, sommet de Fowler). Ann. D’Anat. path. 15, 23 (1938).

    Google Scholar 

  • Polgar, F.: 1st das Zwerchfell ein Respirationsmuskel?. Acta radiol. clin. (Basel) 15, 110 (1946).

    Google Scholar 

  • Policard, A.: Le poumon. Paris: Masson & Cie. 1955.

    Google Scholar 

  • Policard, A., et P.Galy: Les bronches. Paris: Masson & Cie. 1945.

    Google Scholar 

  • Poulalion, S. A. M.: Les pierres du poumon de la plevre et des bronches. These de Paris 1890/1891.

    Google Scholar 

  • Priest, R. E.: Unusual conditions simulating atelectasis. With case reports of agenesis and hypoplasia of the lung and of fracture of the bronchus, together with report of a case of massive atelectasis in bronchial asthma included for comparison. Ann. of Otol. 59, 889 (1950).

    CAS  Google Scholar 

  • Prima, C.: Zur Frage der postoperativen Lungenstörungen. Z.org. Chir. 98, 529 (1940).

    Google Scholar 

  • Raugel: L’Atélectasie. Etude critique. These Paris 1948.

    Google Scholar 

  • Redeker, F.: Über die exsudativen Lungeninfiltrierungen der primären und sekundären Tuberkulose. Beitr. Klin. Tbk. 59, 588 (1924).

    Article  Google Scholar 

  • Redeker, F.: Zur Einordnung atelektatischer Vorgänge im Ablauf des Tuberkuloseschubes. Z. Tbk. 84, 170 (1940).

    Google Scholar 

  • Rössle, R.: Die pathologisch-anatomischen Grundlagen der Epituberkulose. Virchows Arch. 296, 1 (1936).

    Article  Google Scholar 

  • Rohrer, F.: Volumenverhältnisse der Atemorgane: Dynamische Dehnungslagen, Bewegungslagen des Atem- systems. In A. Bethes Handbuch der normalen und pathologischen Physiologie, Bd. 2, S. 80. 1925.

    Google Scholar 

  • Rothlin, E., u. E. Undritz: Über die elektive Lokalisation der spezifischen Herde in der postprimären Tuberkulose innerhalb einzelner Organe. Verh. Schweiz, naturforsch. Ges., Sils 1944, 169–173.

    Google Scholar 

  • Rothlin, E., u. E.Undritz: Beitrag zur Lokalisationsregel der Tuberkulose. Schweiz. Z. Path. u. Bakter. 15,690 (1952).

    CAS  Google Scholar 

  • Rubin, E. H., and M.Rtjbin: Der geschrumpfte rechte Mittellappen, mit Berücksichtigimg des sog. Mittellappensyndromes. Dis. Chest 18, 127 (1950).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Rüttimann, A., u. F. Suter: Das Tuberkulom der Lunge. Schweiz, méd. Wschr. 1953, 591.

    Google Scholar 

  • Sante, L. R.: Massive (atelectatic) collapse of the lung, with a special reference to treatment. J. Amer. Méd. Assoc. 88, 1539 (1927).

    Article  Google Scholar 

  • Sante, L. R.:Massive (atelectatic) collapse of the lung, with report of a case showing associated spontaneous pneumothorax. Amer. J. Roentgenol. 20,213 (II) (1928).

    Google Scholar 

  • Schendzielorz, F.: Zur Kenntnis des postoperativen massiven Lungenkollapses. Bruns’ Beitr. 171, 297 (1940).

    Google Scholar 

  • Schinz, H. R.: Moderne Bronchographie. Schweiz. Z. Tbk., Suppl. 4, 91 (1950).

    Google Scholar 

  • Schinz, H. R., W. E.Baensch, E.Friedl u. E.Uehlinger: Lehrbuch der Röntgendiagnostik, 5. Aufl. Stuttgart: Georg Thieme 1952.

    Google Scholar 

  • Schmid, P. Ch.: Lungenver- schattungen, die das Büd einer Pleuritis médiastinalis oder interlobaris vortäuschen können. Dtsch. méd. Wschr. 1952,772.

    Google Scholar 

  • Schneider, L.V.: Bronchial occlusion due to tuberculous lymphadenitis. Amer. Rev. Tbc. 38, 320 (1938).

    Google Scholar 

  • Schönlein, J. L.: Chronischer Katarrh der Respirations-Organe. Blenorrhoe der Respirationsschleimhaut. In Allgemeine und spezieller Therapie der Pathologie (Vorlesungen), II, S. 171. 1832.

    Google Scholar 

  • Schrötter, H. v.: Klinik der Bronchoskopie. Jena 1906.

    Google Scholar 

  • Schubert, G.,u. A. Grüner: Die Entstehung freier Gasein Blut und Geweben bei rascher Dekompression. Klin. Wschr. 1939, 988.

    Google Scholar 

  • Schwartz, Ph.: Die automatische, endogene, lymphadenobronchogene Reinfektion in der Anfangsperiode der Lungenphthise und ihre typischen Folgen. Schweiz, méd. Wschr. 1949, 454.

    Google Scholar 

  • Schwartz, Ph.: Einbrüche tuberkulöser Lymphknoten in das Bronchialsystem und ihre pathogenetische Bedeutung. Beitr. Klin. Tbk. 103, 192 (1950).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Schwartz, Ph.: Die intrathorakale Lymphknotentuberkulose und ihre Bedeutung für die Entstehung der Lungenschwindsucht. Fortschr. Tbk.forsch. 5, 255 (1952).

    Google Scholar 

  • Schwartz, Ph.: Die lymphadenogenen Bronchialschädigungen und ihre Bedeutung für die Entwicklung der Lungenschwindsucht. Beitr. Klin. Tbk. 110, 106 (1953).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Scott, W. J. M.: Postoperative massive collapse of the lung. Arch. Surg. 10, 73 (1925).

    Article  Google Scholar 

  • Scott, W. J. M., and E. C.Cutler: Postoperative massive atelectasis. J. Amer. Méd. Assoc. 90, 1759 (1928).

    Article  Google Scholar 

  • Scrimger, F. A. C.: Postoperative massive collaps of the lung. Amer. J. Surg. Anest., Suppl. 36, 53 (1922).

    Google Scholar 

  • Sewall,Henry, A: Pulmonary atelectasis as a source of confusion in physical examination of the chest. Amer. Rev. Tbc. 4, 2, 820 (1920).

    Google Scholar 

  • Sicard, J.A. etForestier, A: Methode generale d’exploration radiologique par l’huüe iodee (lipiodol). Bull. Soc. méd. Hop. Paris 38,463 (1922).

    Google Scholar 

  • Siebeck,Richard, A: Über den Gasaustausch zwischen der Außenluft und den Alveolen. III. Mitt. Die Lungenventilation beim Emphysem. Dtsch. Arch. klin. Méd. 102, 390 (1911).

    Google Scholar 

  • Simon, G., u. F.Redeker: Praktisches Lehrbuch der Kindertuberkulose, 2. Aufl. Leipzig: C. Kabitzsch 1930.

    Google Scholar 

  • Simon, O.: Tuberkulose und Atelektase (vom klinischen und röntgenologischen Standpunkt). Erg. Tbk.forsch. 10, 333 (1941).

    Google Scholar 

  • Snow, W., and Ch. S. B.Cassasa: Obstructive emphysema and atelectasis in influenza. J. Amer. Méd. Assoc. 109, 1886 (1937).

    Article  Google Scholar 

  • Sors, C.: Les bronchopneumopathies segmentaires. Paris: Foucher 1952.

    Google Scholar 

  • Soulas, A.: Topographie bronchique et pulmonaire. J. frang. Méd. et Chir. thorac. 2, 123 (1948).

    CAS  Google Scholar 

  • Soulas, A., et P.Mounier Kuhn: Bronchologie. Paris: Masson & Cie. 1949.

    Google Scholar 

  • Southworth, J. L.: Experimental pulmonary collaps. Ann. Surg. 129, 85 (1949).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Spain, D. M.: Acute non-aeration of lung pulmonary edema versus atelectasis. Dis. Chest 25, 550 (1954).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Stahl, R.: Die Behandlung des akuten Pleuraempyems. Wien. méd. Wschr. 1939 II, 1013.

    Google Scholar 

  • Steiner, P. M.: Les stenoses tuberculeuses des grosses bronches. Schweiz. Z. Tbk. 3, Suppl. 1 (1936).

    Google Scholar 

  • Steiner, P. M.: La tuberculose trachéo-bronchique. Fortschr. Tbk.forsch. 2, 430 (1948).

    Google Scholar 

  • Steiner, P. M.: Le rôle des adenites tuberculeuses primaires dans la tuberculose tracheo-bronchiques. Rass. Pat. app. resp. fasc. 1951 II, 189.

    Google Scholar 

  • Steiner, P. M.: A propos des fistules intrabronchiques des adenites hilaires tuberculeuses. Schweiz, méd. Wschr. 1949, 116.

    Google Scholar 

  • Steiner, P. M.: Adenites hilaires tuberculeuses et pathologie des bronches. Bronches 1, 39 (1951).

    Google Scholar 

  • Stivelmann, B. P.: The role of atelectasis in pulmonary tuberculosis. Amer. Rev. Tbc. 30, 60 (1934). Ref.: Zbl. Zbk.forsch. 41, 358 (1935).

    Google Scholar 

  • Stotz, W.: Lungenatelek- tasen als Unfallfolgen. Z. Unfallheilk. 1951, H. 42, 109.

    Google Scholar 

  • Sturm, A.: Klinische Pathologie der Lunge in bezug zum vegetativen Nervensystem., Stuttgart 1948.

    Google Scholar 

  • Sturm, A.: Lunge und vegetatives Nervensystem. Méd. Welt 1951 II, 969, 1030.

    Google Scholar 

  • Sturm, A.: Ist die Lunge kontraktil ? Schweiz, méd. Wschr. 1951, 859.

    Google Scholar 

  • Stutz, E.: Bronchographische Untersuchungen zur normalen und pathologischen Physiologie der menschlichen Lunge. Z. Tbk. 99, 35 (1951).

    Google Scholar 

  • Stutz, E.: Über die Funktion der Lungenmuskulatur. Beitr. Klin. Tbk. 105, 221 (1951).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Suter, F., u. H. Iselin: Hat die tuberkulöse Hiluslymphknotenperforation beim Erwachsenen praktische Bedeutung? Schweiz, méd. Wschr. 1952, 273.

    Google Scholar 

  • Tannenberg, J., M.Pinner and B.Hills: Atelectasis and Bronchiectasis. An experimental study concerning their relationship. J. Thorac. Surg. 11, 571 (1941).

    Google Scholar 

  • Tanner, E.: Die klinische Bedeutung der Resistenzbildung der Tuberkelbacillen. Schweiz. Z. Tbk. 10, 296 (1953).

    CAS  Google Scholar 

  • Tanner, E.: Die Tracheobronchialtuberkulose. Habil.schrift 1955.

    Google Scholar 

  • Tanzi, P. L.: La partecipazione delle vie bronchiali nei quadri della tubercolosi di primainfezione. Arch. Tisiol. 7, 72 Nr 1 (1952).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Tapie, J., J. Laporte, Escande et Pinel: Atélectasie par compression et envahissement de la bronche souche au cours de la lymphogranulomatose maligne. Semaine Hôp. 1950, 3272.

    Google Scholar 

  • Töndury, G.: Segmentanatomie der Lungen. Vortrag auf der 34. wiss. Tagg der Schweiz. Ver.igg gegen die Tuberkulose und Ges. Schweiz. Tuberkuloseärzte, 3./4. April 1954 in Basel (im Druck).

    Google Scholar 

  • Toury F., et J.Vicaire: Primo-infection, Atélectasie, bronchiectasie. Revue de la Tbc. 9, 11/12, 372 (1944/1945).

    CAS  Google Scholar 

  • Troisier, J., et P.Nico: Atélectasie lobaire transitoire, terrain asthmatique. Revue de la Tbc. 5, 472 (1939).

    Google Scholar 

  • Udvardy, L.: „Durch Wanderungsexsudate” der Pleura und Herdpneumonien bei Bauchhöhlenprozessen. Röntgenprax. 6, 785 (1934).

    Google Scholar 

  • Uehlinger, E.: Die pathologische Anatomie der tuberkulösen Späterstinfektion. Erg. Tbk.forsch. 11, 1 (1953).

    Google Scholar 

  • Uehlinger, E.: Die Epidemiologie des Bronchialdurchbruches tuberkulöser Lymphknoten. Beitr. klin. Tbk. 110, 128 (1953).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Wallgren, A.: Sur l’infiltration epituberculeuse d’origine ganglionnaire. Acta radiol. (Stockh.) 7, 595 (1926).

    Article  Google Scholar 

  • Wearn, S. T. u.Mitarb.: The normal behavior of the pulmonary blood vessels with observations on the intermittence of the flow of blood in the arterioles and capillaries. Amer. J. Physiol. 109, 236 (1934).

    Google Scholar 

  • Weber, E.: Aktive Änderungen der arteriellen Blutfülle der Lungen. Arch. f. Anat. I Suppl. 1910, 377–428.

    Google Scholar 

  • Weber, E.: Arch. f. Physiol. 1912, 383–414.

    Google Scholar 

  • Weber, H. W.: Zur Frage der Segmenteinteüung der Lungen. Verh. der Dtsch. Path. Ges. 33. Tagg, S. 207, 211. 1949.

    Google Scholar 

  • Weber, H. W.: Über die anatomischen Grundlagen und die Bedeutung der Lungensegmente. Tuberkulosearzt 4, 254 (1950).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Weber, H. W.: Über Kontrak- tionsatelektasen. Verh. der Dtsch. Path. Ges., 34. Tagg, S. 311. 1950.

    Google Scholar 

  • Weber, H. W.: Untersuchungen über die Bedeutung der Lungensegmente. Frankf. Z. Path. 62, 499 (1951).

    CAS  Google Scholar 

  • Welkind, A., and M.Hermann: Rapid reexpansion of lungs. Pleural lavage with oxygen. Quart. Bull. 6, 208 (1941).

    Google Scholar 

  • Westenhöfer, M.: Über amyzische Atelektase der Lungen. Méd. Klin. 1928 I, 539.

    Google Scholar 

  • Westenhöfer, M.: Über den hämorrhagischen Infarkt und die Atelektase der Lungen. Verh. der Dtsch. Path. Ges., 28. Tagg., S. 310. 1935.

    Google Scholar 

  • Westermark, N.: Entwicklung und Vorkommen von Atelektase bei Lungentuberkulose. Verh. 4. Internat. Kongr. Radiol., Bd. 2, S. 42.1934.

    Google Scholar 

  • Westermark, N.: The motility of the bronchial wall. Bronches 2,12 (1952).

    Google Scholar 

  • Whipple, A. O.: A study of postoperative collapse of the lung. Surg. etc. 26, 29 (1918).

    Google Scholar 

  • Willson, H. G.: The terminals of the human bronchiale. Amer. J. Anat. 30, 267 (1922).

    Article  Google Scholar 

  • Wissler, H.: Totalatelektase einer Lunge mit Bronchiektasen als Folge einer Hüusdrüsentuberkulose. Schweiz. Z. Tbk. 5,1 (1948).

    CAS  Google Scholar 

  • Wissler, H.: Die Bedeutung der durch tuberkulöse Bronchialdrüsen hervorgerufenen Bronchusveränderungen für den Ablauf der Tuberkulose im Kindesalter. Schweiz, méd. Wschr. 1950, 831.

    Google Scholar 

  • Woolley, P. B.: Massive Atelectasis due to fibrinious bronchitis. Thorax (Lond.) 8,301 (1953).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Wurm, H.: (1) Die pathologisch-anatomischen Grundlagen der Kollapsbehandlung der Lungentuberkulose. In Hein-Kremer-Schmidt, Kollapstherapie der Lungentuberkulose. Leipzig: Georg Thieme 1938.

    Google Scholar 

  • Wurm, H.: (2) Tuberkulose und Atelektase. Erg. Tbk.forsch. 12, 121 (1954).

    CAS  Google Scholar 

  • Xalabarder, C.: What is atelectasis ? Tubercle 12, 266 (1949).

    Article  Google Scholar 

  • Zdansky, E.: Lungenbefund beim Asthma bronchiale. Wien. méd. Wschr. 1931 II, 1535, 1538.

    Google Scholar 

  • Zdansky, E.: Der Mittellappen als Punctum minoris resistentiae der Lunge. Wien. klin. Wschr. 1946, 197.

    Google Scholar 

  • Zeyland, J.: Massive Atelektase und Bronchiektasie als Komplikation primärer Lungentuberkulose bei Kindern. Z. Tbk. 81, 209 (1938).

    Google Scholar 

  • Zuckschwerdt, L.: Der traumatische Lungenkollaps. Z. org. Chir. 98, 280 (1940).

    Google Scholar 

  • Zuckschwerdt, L., u. W.Pickel: Der traumatische Lungenkollaps. Chirurg 12, 258 (1940).

    Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

A. Brunner A. Bühlmann F. Escher W. Gloor-Meyer H. Grunze E. Hanhart R. Hoigné G. Hossli F. Koller H. Löffler P. H. Rossier G. Töndury E. Wiesmann R. Wolfer A. Zuppinger A. F. Essellier K. Graf R. Hegglin M. Kartagener K. Lottenbach R. Luchsinger B. Noelpp I. Noelpp-Eschenhagen E. Rossi L. Rüedi E. Tanner E. Uehlinger W. Behrens Jr. W. Bollag U. Cocchi H. Gessner E. Haefliger D. Högger G. Jaccard P. Jeanneret W. Löffler G. Mark A. Ott H. J. Schmid E. Schwarz T. Wegmann K. Mülly O. Spühler D. Staehelin

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1956 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Löffler, W. (1956). Die Lungenatelektase. In: Brunner, A., et al. Erkrankungen der Atmungsorgane. Handbuch der Inneren Medizin, vol 4 / 0. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-94674-5_34

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-94674-5_34

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-94675-2

  • Online ISBN: 978-3-642-94674-5

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics