Skip to main content

W-Inzision für die Routinekataraktoperation und kombinierte Katarakt-Glaukom-Operation

  • Conference paper
9. Kongreß der Deutschsprachigen Gesellschaft für Intraokularlinsen Implantation
  • 27 Accesses

Zusammenfassung

Um die Stabilität größerer Frown-Inzisionen zur Implantation von PMMA-Linsen mit großer Optik zu verbessern, wird eine Modifikation vorgeschlagen: dabei wird die Sklera nicht in Form eines umgekehrten U, sondern eines W vorinzidiert. Dann folgt die Tunnelpräparation in der üblichen Weise. Diese Inzision hat alle Eigenschaften einer konventionellen Frown-Inzision, aber zusätzlich noch einen zentralen skieralen Lappen. Dies erlaubt einen Einzelnahtverschluß weit weg vom Limbus. Über 400 Augen wurden so operiert. Die Vorteile der W-Inzision sind: weitere Verbesserung des Astigmatismus, verbesserte selbstschließende Funktion und geringere postoperative Leckage, Anspruchslosigkeit des W-Verschlusses, hohe mechanische Stabilität und leichte Kombinierbarkeit mit einer Trabekulektomie.

Bei der kombinierten Katarakt-Glaukom-Operation wird lediglich zusätzlich unter dem Läppchen eine Trabekulektomie und periphere Iridektomie angelegt.

Summary

Larger frown-type incisions used for implantation of rigid posterior chamber lenses still bear certain disadvantages as far as stability and astigmatism are concerned. A suture in the center of the incision is thereby not able to optimally solve these problems. Therefore we suggest a modification. A scleral groove is made away from the limbus which resembles an inverted W and the anterior chamber is entered by a conventional tunnel technique. This tunnel bears all the characteristics of a frown incision but has an additional trangular central scleral flap. On closure of the incision, a single stitch can be placed through this flap away from the limbus.

The advantages are as follows: further reduction and control of astigmatism, improved selfsealing characteristics, reduced postoperative leakage, no special requirement for suture material, high mechanical stability, easily extendible for trabeculectomy. For combined cataractglaucoma intervention, the trabeculectomy and peripheral iridectomy can easily be done underneath the flap.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 44.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Jaffe NS (1984) Cataract surgery and its complications: Postoperative corneal astigmatism. C. V. Mosby, St. Louis Toronto Princeton, pp 111–127

    Google Scholar 

  2. Koch PS (1991) Structural analysis of cataract incision construction. J Cataract Refract Surg 17 : 661–667

    PubMed  Google Scholar 

  3. Lambrou N, Fronimopoulos J (1978) Die Bedeutung des Skleralappens für die Chirurgie des Glaukoms. Klin Monatsbl Augenheilkd 173 : 599–606

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Masket S (1989) Keratorefractive aspects of the scleral pocket incision and closure method for cataract surgery. J Cataract Refract Surg 15 : 70–77

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Masket S (1991) Horizontal anchor suture closure method for small incision cataract surgery. J Cataract Refract Surg 17 : 689–695

    PubMed  Google Scholar 

  6. Pacificio RL, Morrison C (1991) Astigmatically neutral sutured small incision. J Cataract Refract Surg 17 : 710–712

    Google Scholar 

  7. Pham DT, Wollensak J (1992) „No-stitch“-Kataraktchirurgie als Routineverfahren. Klin Monatsbl Augenheilkd 200 : 639–643

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Shepherd JR (1989) Induced astigmatism in small incision cataract surgery. J Cataract Refract Surg 15 : 85–88

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Singer JA (1991) Frown incision for minimizing induced astigmatism after small incision cataract surgery with rigid optic intraocular lens implantation. J Cataract Refract Surg 17 : 677–688

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1995 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Hennekes, R. (1995). W-Inzision für die Routinekataraktoperation und kombinierte Katarakt-Glaukom-Operation. In: Rochels, R., Duncker, G., Hartmann, C. (eds) 9. Kongreß der Deutschsprachigen Gesellschaft für Intraokularlinsen Implantation. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-93570-1_14

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-93570-1_14

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-93571-8

  • Online ISBN: 978-3-642-93570-1

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics