Skip to main content

Pars-plana-Vitrektomie und hintere Kapsulotomie zur Therapie des iridoziliokapsulovitrealen Blocks bei Pseudophakie

  • Conference paper
9. Kongreß der Deutschsprachigen Gesellschaft für Intraokularlinsen Implantation

Zusammenfassung

Einleitung: Als postoperative Komplikation einer Kataraktoperation mit Hinterkammerlinsenimplantation (HKL-Implantation) wurde in den letzten Jahren ein ziliolentikulärer Blockmechanismus beschrieben, wie er nach fistulierenden Operationen bei Glaukompatienten bekannt ist. Kasuistiken: Die Entwicklung eines iridoziliokapsulovitrealen Blocks (IZKVB) wurde bei drei Patienten nach Kataraktoperation mit HKL-Implantation beobachtet. Bei zwei Patienten war 18 Jahre zuvor eine fistulierende Operation aufgrund eines primären Offenwinkelglaukoms mit im Zugang eingeengtem Kammerwinkel bei relativem Mikrophthalmus durchgeführt worden. Bei dem dritten Patienten waren mehrmalige Iridotomien aufgrund eines Sekundärglaukoms bei rezidivierenden Iridozyklitiden vorgenommen worden. Die Kataraktoperation verlief jeweils komplikationslos. Zwei, elf und zwölf Monate postoperativ kam es zur Vorderkammerabflachung und Tensionsanstieg. Pars-plana-Vitrektomie und hintere Kapsulotomie führten zur Vorderkammertiefung und Tensionsregulierung.

Schlußfolgerung: Bei sehr kleinem vorderen Augensegment und/oder entzündlichen Veränderungen sowie durch Voroperationen können sich Adhäsionen im Bereich der iridoziliokapsulovitrealen Gewebestrukturen ausbilden. Es kommt zur Umkehrung der Kammerwasserzirkulation nach glaskörperwärts mit Zunahme des Glaskörpervolumens, Abflachung der Vorderkammer und Tensionsanstieg. Unter Berücksichtigung der Pathogenese stellt die kombinierte Pars-plana-Vitrektomie und hintere Kapsulotomie ein wirksames operatives Verfahren dar.

Summary

Introduction: A recently occurring postoperative complication in cataract surgery with posterior chamber lens implantation is ciliary lenticular block, which is found after fistulating operations in glaucoma patients.

Case reports: After cataract surgery, three patients developed an irido-cilio-capsular vitreal block. Two patients had a history of bilateral narrow-angle glaucoma with relative microphthalmia and had undergone glaucoma surgery of the filtering type. In one patient with a history of recurrent iritis, iridotomies were performed due to secondary glaucoma. The cataract operation and the postoperative course were without complication. Some 2, 11, and 12 months after the operation, shallowing of the anterior chamber and elevation of the IOP occurred. After pars plana vitrectomy and capsulectomy, the anterior chamber deepened and the IOP normalized.

Conclusion: In small anterior eye segments and/or a history of inflammation or previous operations, adhesions may occur in irido-cilio-capsularvitreal structures and act as a barrier to the aqueous humor flow. The latter enters the vitreous with a subsequent increase of the vitreous volume. The result is a flattening of the anterior chamber and IOP elevation. In view of the pathogenesis, a pars plana vitrectomy and posterior capsulectomy seem to be reliable surgical methods. hinterfläche wird so blockiert. Auch die alleinige Vitrektomie halten wir nicht für ausreichend, da sich weiterhin Kammerwasser im Glaskörperraum sammelt. Durch eine Pars-plana-Vitrektomie in Kombination mit einer hinteren Kapsulotomie können normale Kammerwasserflußverhältnisse wiederhergestellt werden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 44.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Brown RH, Lynch MG, Tearse JE et al. (1986) Neodymium-YAG vitreous surgery for phakic and Pseudophakic malignant glaucoma. Arch Ophthalmol 104 : 1464–1466

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Epstein DL (1987) Pseudophakic glaucoma — is it really pseudo-malignant. Am J Ophthalmol 103 : 231–233

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Epstein DL, Steinert RF, Puliafito CA (1984) Neodym YAG laser capsulotomy to the anterior hyaloid in aphakic malignant (ciliovitreal block) glaucoma. Am J Ophthalmol 98 : 137–143

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Halkias A, Magauran DM, Joyce M (1992) Ciliary Block (malignant) glaucoma after cataract extraction with lens implant treated with YAG laser capsulotomy and anterior hyaloidotomy. Br J Ophthalmol 76 : 569–570

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Levene RZ (1984) Current concepts of malignant glaucoma. Ophthalmic Surg 17 : 515–520

    Google Scholar 

  6. Lynch MG, Brown RH, Michels RG et al. (1986) Surgical Vitrectomy for Pseudophakie malignant glaucoma. Am J Ophthalmol 102 :149–153

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Pham DT, Wollensak J (1987) Ciliary Block (Malignant) Glaucoma following posterior lens implantation. Ophthalmic Surg 18 : 741–744

    Google Scholar 

  8. Shaffer RN (1978) Ciliary Block (malignant) glaucoma. Ophthalmol 85 : 215–221

    CAS  Google Scholar 

  9. Tello GE, Chi T, Shepps G et al. (1993) Ultrasound biomicroscopy in Pseudophakie malignant glaukoma. Ophthalmology 100 :1330–1334

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Trope GE, Pavlin CJ, Bau A et al. (1994) Malignant Glaucoma Clinical and Ultrasound Biomicroscopic Features. Ophthalmology 101:1030–1035

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Wollensack J, Pham DT, Anders N (1994) Ziliolentikulärer Block als Spätkomplikation bei Pseudophakie. Ophthalmologe (Suppl)91 : 35

    Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1995 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Klein, U., Tetz, M.R., Alexandridis, E. (1995). Pars-plana-Vitrektomie und hintere Kapsulotomie zur Therapie des iridoziliokapsulovitrealen Blocks bei Pseudophakie. In: Rochels, R., Duncker, G., Hartmann, C. (eds) 9. Kongreß der Deutschsprachigen Gesellschaft für Intraokularlinsen Implantation. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-93570-1_11

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-93570-1_11

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-93571-8

  • Online ISBN: 978-3-642-93570-1

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics