Summary
From 1971 to 1988, 45 girls aged 1 week to 17 years were treated for a total of 46 solid and cystic tumors of the ovaries. Pathohistological examination revealed epithelial tumors in eight cases, a tumor originating from the ovarian stroma in one case, germinal tumors in 17 cases, 15 functional ovarian cysts, and five paraovarian cysts. The stroma tumor and four of the 17 germinal tumors were malignant. Surgical treatment for solid tumors consisted generally of a unilateral salpingo-oophorectomy, but in operations for cystic tumors as well, vital ovarian tissue could only rarely be preserved. Functional ovarian cysts were excised if they were larger than 5 cm. Subsequent to excision of malignant tumors, chemotherapy with cisplatin, vincristine and bleomycin was performed. On follow-up, all patients with benign lesions were well. One of the girls with malignancies died and another is undergoing chemotherapy for tumor recurrence in the contralateral ovary.
Zusammenfassung
Von 1971 bis 1988 wurden 45 Mädchen im Alter von 1 Woche bis 17 Jahren wegen 46 solider oder zystischer Ovarialtumoren behandelt. Es handelte sich um 8 epitheliale Tumoren, einen vom gonadalen Stroma ausgehenden Tumor, 17 Keimzelltumoren, 15 funktionelle Ovarialzysten und 5 Paraovarialzysten. Der Stromatumor und 4 der Keimzelltumoren waren maligne.
Die chirurgische Therapie der soliden Tumoren bestand in der Regel aus der unilateralen Salpingo-Oophorektomie. Aber auch bei der Operation zystischer Tumoren konnte nur selten vitales Ovargewebe erhalten werden. Funktionelle Ovarialzysten wurden operiert, wenn sie größer als 5 cm waren.
Nach der Resektion maligner Tumoren wurde eine Chemotherapie mit Cisplatin, Vincristin und Bleomycin angeschlossen. Die Patientinnen mit benignen Läsionen sind bei der Nachkontrolle alle beschwerdefrei. Von den Mädchen mit malignen Tumoren ist eines gestorben und ein zweites steht wegen eines Rezidivs im Gegenovar unter Chemotherapie.
Résumé
Entre 1971 et 1988 nous avons traité 45 fillettes âgées de 1 semaine à 17 ans pour 46 tumeurs ovariennes solides ou kystiques. Il s’agissait de 8 tumeurs épithéliales, d’une tumeur provenant d’un stroma gonadique, de 17 tumeurs des cellules germinatives, de 15 kystes ovariens fonctionnels et de 5 kystes parovariens. La tumeur du stroma et 4 des tumeurs des cellules germinatives étaient malignes.
Le traitement chirurgical des tumeurs solides consistait en règle générale en une salpingo-ovarectomie (oophorectomie). Lors de la résection de tumeurs kystiques, il n’était que rarement possible de conserver du tissu ovarien vital. Les kystes ovarien ont été opérés quand leur taille dépassait 5 cm.
Après la résection des tumeurs malignes, il y eut une chimiothérapie au cis-platinum, à la vincristine et à la bléomycine. Les patients n’ayant que des lésions bénignes ne présentaient plus aucun symptôme au contôle ultérieur. Une des fillettes ayant une tumeur maligne est décédée et une autre subit une chimiothérapie pour une récidive dans l’autre ovaire.
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© 1991 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
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Schwöbel, M.G., Stauffer, U.G. (1991). Surgical Treatment of Ovarian Tumors in Childhood. In: Gauderer, M.W.L., Angerpointner, T.A. (eds) Surgery for Endocrinological Diseases and Malformations in Childhood. Progress in Pediatric Surgery, vol 26. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-88324-8_14
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DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-88324-8_14
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