Advertisement

Intraperitoneal Application of Fibrinogen Gluing in the Rat for Adhesions Prophylaxis

  • J. L. Koltai
  • A. Gerhard
Part of the Progress in Pediatric Surgery book series (PEDIATRIC, volume 25)

Summary

The suitability of fibrinogen gluing for prophylaxis of intraperitoneal adhesions was investigated experimentally. Small bowel slings, traumatized previously, were covered by a layer of fibrinogen 2–3 mm thick to see whether formation of adhesions could be prevented. In the experiments 50 rats of both sexes were observed over 21 days. Following mechanical traumatization of the terminal ileum the visceral peritoneum was coated with fibronogen, whereas animals of the control group did not receive fibrinogen coating.

Macroscopic and microscopic findings after 1, 3, 7, 14 and 21 days yielded the following results:
  1. 1.

    Fibrinogen dissolution and resorption occurred for 3–14 days following operation.

     
  2. 2.

    On autopsy, all animals of the control group showed massive, extended adhesions; two of the controls died on the 6th postoperative day from peritonitis.

     
  3. 3.

    None of the treated animals exhibited extended adhesions.

     
  4. 4.

    Histological examinations revealed regeneration of the injured serosa and healing of the bowel wall below the fibrinogen coating.

     
  5. 5.

    Fibrinogen applied to intact peritoneal serosa (without injury) is entirely resorbed without formation of adhesions.

     

Keywords

Terminal Ileum Adhesion Formation Fibrin Sealant Peritoneal Adhesion Adhesive Small Bowel Obstruction 
These keywords were added by machine and not by the authors. This process is experimental and the keywords may be updated as the learning algorithm improves.

Zusammenfassung

Die Eignung von Fibrinkleber zur Prophylaxe von intraperitonealen Adhäsionen wurde tier-experimentell überprüft. Dabei wurde versucht, die zuvor traumatisierten Dünndarmschlingen mit einer schützenden, 2–3 mm dicken Lage von Fibrin zu überziehen und damit eine Adhäsions-bildung zu verhindern. In den Experimenten wurden hierzu 50 Ratten beiderlei Geschlechts im Verlauf von 21 Tagen beobachtet. Nach mechanischer Traumatisierung des terminalen Ileums wurde Fibrinkleber auf das viszerale Peritoneum aufgebracht. In einer Kontrollgruppe erhielten die Tiere keine Behandlung mit Fibrinkleber.

Die makroskopischen und mikroskopischen Befunde nach 1, 3, 7, 14 und 21 Tagen zeigten, daß
  1. 1)

    die Auflösung und Resorption des Fibrins in einem Zeitraum von 3–14 Tagen nach der Operation stattfand;

     
  2. 2)

    von den Kontrolltieren 2 am 6. postoperativen Tag vorzeitig an einer massiven Peritonitis ver-starben und alle Kontrolltiere bei der Obduktion massive flächenhafte Verwachsungen zeigten;

     
  3. 3)

    in keinem Fall der therapeutischen Gruppe flächenhafte Verwachsungen beobachtet werden konnten;

     
  4. 4)

    die histologischen Untersuchungen eine Regeneration der verletzten Darmserosa und eine Abheilung der verletzten Darmwandschichten unter dem Fibrinbelag aufwiesen;

     
  5. 5.

    Fibrinkleber auf intakter peritonealer Serosa (ohne Traumatisierung) restlos absorbiert wurde und eine Adhäsionsbildung nicht zustande kam.

     

Résumé

L’expérience animale a confirmé l’efficacité d’une colle à base de fibrine dans la prophylaxie des brides intrapéritonéales. A cet effet, on a essayé d’entourer de fibrine sur une épaisseur de 2 à 3 mm, des anses intestinales grêles traumatisées et ceci afin de limiter le phénomène de brides. Pour ce faire, 50 rats des deux sexes ont été mis en observation pendant 21 jours. Après leur avoir entraîné mécaniquement une irritation iléale, cette colle à la fibrine fut appliquée sur le péri-toine. Le groupe témoin, lui, ne reçut pas de colle.

Les lésions macroscopiques et microscopiques retrouvées aux 1er, 3ème, 7ème, 14ème et 21ème jours montraient:
  1. 1)

    la disparition et la résorption de la fibrine entre le 3ème et le 14ème jour après l’opération,

     
  2. 2)

    deux des animaux témoins étaient morts au 6ème jour et tous les autres avaient montré, à la vérification, d’importantes adhérences étendues;

     
  3. 3)

    qu’e aucun cas, un tel phénomène n’avait été observé chez les animaux traités;

     
  4. 4)

    que l’étude histologique montrait une régénération de la séreuse lésée et une récupération de la muqueuse recouverte par la fibrine et le fait que

     
  5. 5)

    la colle à la fibrine déposée sur une séreuse intacte avait été totalement résorbée sans laisser aucune trace d’adhésion

     

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

References

  1. 1.
    Alameddine A (1979) Peritoneal adhesions: where do we stand? Md Med J 28:48–49Google Scholar
  2. 2.
    Ascherl R, Wriedt-Lübbe I, Rothe M, Birk M, Wendt P, Petrowitz O, Stemberger A, Blümel G (1983) Prophylaxis of intraperitoneal adhesions with a fibrinolytic agent. Experimental studies of the efficacy and the possible effect on wound healing. Med Welt 34:410–415PubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Blocker SH, Ternberg JL (1986) Traumatic liver laceration in newborn. Repair with fibrin glue. J Pediatr Surg 21:369–371PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Braenstedt S, Olson PS (1980) Effect of defibrinogenation on wound strength and collagen formation. A study in rabbits. Acta Chir Scand 146:483–486Google Scholar
  5. 5.
    Brands W, Beck M, Raute-Kreinsen U (1981) Gewebeklebung der rupturierten Milz mit hochkonzentriertem Fibrinogen. Z Kinderchir 32:1–8Google Scholar
  6. 6.
    Brands W, Joppich I, Lochbühler H (1982) Use of highly concentrated human fibrinogen in pediatric surgery. A new therapeutic principle. Z Kinderchir 35:159–162PubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Childs W, Philipps (1960) Experience with intestinal plication and a proposed modification. Ann Surg 152:258–265PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Dargenio R (1986) Pharmacological prevention of postoperative adhesions experimentally induced in the rat. Acta Eur Fertil 17:267–272PubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Dinges HP, Redl H, Kuderna H, Matras H (1979) Histologie nach Fibrinklebung. Dtsch Z Mund Kiefer Gesichts Chir 3:29–31Google Scholar
  10. 10.
    Ellis H (1980) Internal overhealing: the problem of peritoneal adhesions. World J Surg 4: 303–306PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Ellis H (1982) The causes and prevention of intestinal adhesions. Br J Surg 69:241–243PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Fedor E, Miko I, Nagy T (1983) The role of ischemia in the formation of postoperative intraabdominal adhesions. Acta Chir Hung 24:3–8PubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Festen H (1982) Postoperative small bowel obstruction in infants and children. Ann Surg 196:580–583PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Granat M (1983) Reduction of peritoneal adhesion by colchicine. A comparative study in the rat. Fertil Steril 40:369–372PubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Hedelin H, Johansson S, Peterson HI, Teger-Nilsson A-C, Pettersson S (1982) Influence of fibrin clots on development of granulation tissue in preformed cavities. Surg Gynaecol Obstet 154:521–525Google Scholar
  16. 16.
    Hjortrup A, Nordkild PJ, Kiaergaard J, Sjontroft E, Olesen HP (1986) Fibrin adhesives ver-sus sutured anastomosis. A comparative intraindividual study in the small intestine of pigs. Br J Surg 73:760–761PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Janik JS (1981) An assessment of the surgical treatment of adhesive small bowel obstruction in infants and children. J Pediat Surg 16:225–235PubMedCrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Kapur BML, Kumar R, Chopra P (1984) Pathogenesis of reformation of intraperitoneal adhesions in albino rats. Indian J Med Res 79:244–249PubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Lindenberg S, Lauritsen JG (1984) Prevention of peritoneal adhesion formation by fibrin sealant. An experimental study in rats. Ann Chir Gynaecol (Helsinki) 73:11–13Google Scholar
  20. 20.
    Lindenberg S, Steentoft P, Sorensen SS, Olesen HP (1985) Studies on prevention of intra-abdominal adhesion formation by fibrin sealant. An experimental study in rats. Acta Chir Scand 151:525–527PubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Marais C, Sasse V, McComb P, Gomel V (1985) A comparative study on the suppression of peritoneal adhesion formation in the rat. Acta Eur Fertil 16:267–271PubMedGoogle Scholar
  22. 22.
    Marczeil A, Efferdinger F, Spoula H, Stierer M (1979) Anwendungsbereiche des Fibrin-klebers in der Abdominalchirurgie. Acta Chir Austr 11:137–141CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Meier H, Dietl KH, Willital GH (1985) Erste klinische Ergebnisse der intraoperativen Ad-häsionsprophylaxe bei Kindern. Langenbecks Arch Chir 366:191–193PubMedCrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Milligan GW, Raftery AT (1974) Observation on the pathogenesis of peritoneal adhesions. A light and electron microscopical study. Br J Surg 61:274–280PubMedCrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Pflugler H, Redl H (1982) Abbau von Fibrinkleber in vivo und in vitro (Versuche an der Ratte). Z Urol Nephrol 75:25–30Google Scholar
  26. 26.
    Raftery AT (1979) Noxythiolin (Noxyflex), aprotinin (Trasylol) and peritoneal adhesion for-mation. An experimental study in the rat. Br J Surg 66:654–656PubMedCrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Roth H, Daum R, Bolkenius M (1982) Partielle Milzresektion mit Fibrinklebung — Eine Al-ternative zur Splenektomie und Autotransplantation. Z Kinderchir 35:153–156PubMedGoogle Scholar
  28. 28.
    Scheele J (1984) Fibrinklebung. Springer, Berlin Heidelberg New York TokyoCrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Vemer HM, Rolland R (1984) Prevention of adhesion formation in the abdomen and micro-surgical methods for the treatment of infertility due to adhesions. Ned. Tijdschr Geneeskd 128:2180–2183PubMedGoogle Scholar
  30. 30.
    Westen A (1987) Erste Erfahrungen über Anwendung des Fibrinklebers bei Peritonealdefek-ten im kleinen Becken. In: Kubli F, Schmidt W, Gauwerky J (eds) Fibrinklebung in der Frauenheilkunde und Geburtshilfe. Springer, Berlin Heidelberg New York, pp 135–139CrossRefGoogle Scholar
  31. 31.
    Wilkins B, Spitz L (1986) Incidence of postoperative adhesion obstruction following neonatal laparotomy. Br J Surg 73:762–764PubMedCrossRefGoogle Scholar
  32. 32.
    Young HL, Wheeler MH, Morse D (1981) The effect of intravenous aprotinin (Trasylol) on intraperitoneal adhesion formation in the rat. Br J Surg 68:59–60PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1990

Authors and Affiliations

  • J. L. Koltai
    • 1
  • A. Gerhard
    • 1
  1. 1.Paediatric Surgical ClinicJohannes Gutenberg UniversityMainzFederal Republic of Germany

Personalised recommendations