Skip to main content

The Shaw Haemostatic Scalpel in Paediatric Surgery: Clinical Report on 3000 Operations

  • Conference paper
Operative Technique in Neonates and Infants

Part of the book series: Progress in Pediatric Surgery ((PEDIATRIC,volume 25))

Summary

This report presents the experience in a prospective series of 100 operative procedures in all fields of paediatric surgery with the Shaw haemostatic scalpel, which we have subsequently used in more than 3000 further operations. The Shaw scalpel proved to be advantageous in about 80% of major cases. The scalpel cuts tissue with a sharp steel edge, like a cold scalpel, and simultaneously seals blood vessels by heat thermally conducted to the tissue from heated blade which is electri¬cally insulated from the patient. The heat seals most small blood vessels (under 2 mm) as they are cut. Since no electric current passes through the patient, a grounding pad is not needed and the risk of accidental electrical current burns at grounding sites is eliminated. Muscle stimulation as¬sociated with the use of a normal cautery is avoided, improving surgical precision of cutting. The Shaw haemostatic scalpel minimizes damage to the tissue as compared with other ther-mocoagulating instruments. Since it seals small vessels as it cuts tissue, it largely eliminates the flow of blood into the incised area and allows better visibility of the surgical field. The use of the scalpel requires a different cutting technique which is however easy to learn. The Shaw haemosta¬tic scalpel reduces blood loss and overall operating time in major cases. It is relatively inexpensive and can be recommended for use in paediatric surgery.

Zusammenfassung

Es wird über Erfahrungen bei 100 kinderchirurgischen Operationen auf nahezu allen Gebieten der Kinderchirurgie mit dem Shaw Hemostatic Scalpel berichtet; nach dieser ersten Versuchs¬serie haben die Autoren das Instrument bis heute in mehr als 3000 weiteren Operationen verwen¬det. Das Shaw Hemostatic Scalpel erwies sich als günstig in mehr als 80% der größeren Eingriffe. Es schneidet das Gewebe mit einer scharfen Stahlklinge wie ein normales Skalpell und versiegelt gleichzeitig die Blutgefäße durch Hitzekoagulation. Die Klinge wird auf einer gewünschten Tem¬peratur zwischen 110 und 260°C konstant gehalten. Die drei in der Klinge enthaltenen elektrisch geregelten Temperaturelemente sind vom Patienten isoliert. Blutgefäße von 2 mm Durchmesser und weniger werden während des Schneidens verschlossen. Da kein elektrischer Strom durch den Patienten geht, ist eine Erdung nicht nötig, und das Risiko elektrischer Verbrennungen ist aus¬geschlossen. Dies ist in Anbetracht der zahlreichen modernen Überwachungsgeräte, die diese Gefahr vergrößern, von besonders großer Bedeutung. Auch kommt es nicht zu Muskelzuckun¬gen, die sich beim Schneiden mit dem üblichen elektrischen Messer ergeben. Das Shaw Hemo¬static Scalpel setzt einen geringeren Gewebeschaden als das handelsübliche elektrische Messer. Da die Gefäße bei der Gewebedurchtrennung verschlossen werden, wird das Einströmen von Blut in das Operationsfeld weitgehend vermieden. Dies erlaubt eine “bloodless surgery” mit ent-sprechend besserer Detailsicht im Operationsfeld. Der Gebrauch dieses Messers erfordert eine etwas andere Schnittechnik, die jedoch leicht zu erlernen ist. Das Shaw Hemostatic Scalpel re¬duziert den Blutverlust und die Operationszeit bei größeren chirurgischen Eingriffen. Es ist re¬lativ preisgünstig und kann für den Gebrauch in der Kinderchirurgie empfohlen werden.

Résumé

Nous rapportons 100 observations de chirurgie infantile pratiquée avec le bistouri hémostatique de Robert Shaw. Par la suite, nous avons pratiqué 3000 autres interventions par cette méthode. Ce système de bistouri hémostatique fut particulièrement bien adapté dans 80% des interven¬tions. La section pratiquée est aussi fine que celle d’un scalpel usuel et s’assortit d’une hémostase immédiate par coagulation. La lame doit être maintenue à une température oscillant entre 110 et 260°C. Les éléments chauffants électriques de la lame sont bien évidemment isolés du patient. Pour les vaisseaux sanguins d’un diamètre égal ou inférieur à 2 mm, une hémostase spontanée a lieu pendant la section même. Une prise de terre n’est pas nécessaire et tout risque de brûlure est écarté du fait qu’aucun courant électrique ne traverse le patient. Ceci est primordial, étant donné la multiplication des appareils de surveillance électriques.

Autre avantage: l’absence de conduction électrique à travers le patient évite toute contrac-tion musculaire, chose que l’on trouve à l’utilisation du bistouri électrique habituel. Les lésions du bistouri Shaw sont moindres que celles provoquées par les bistouris électriques habituels. Cette hémostase spontanée permet d’éviter une déperdition sanguine per-opératoire. De plus, la sécheresse de la plaie permet une meilleure vision du champ opératoire. Si l’utilisation de ce bistouri nécessite une nouvelle technique, celle-ci est particulièrement simple à acquérir.

Cet instrument permet à la fois une réduction des pertes sanguines et du temps opératoire au cours de la chirurgie lourde. Autre avantage: son prix modique.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 39.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

References

  1. Fee WE (1981) Use of the Shaw scalpel in head and neck surgery. Otolaryngol Head Neck Surg 89:515–519

    PubMed  Google Scholar 

  2. Fee WE (1984) Parotid gland surgery — using the Shaw hemostatic scalpel. Arch Otolaryngol 110:739–741

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Levenson SM, Kan-Gruber D, Gruber C, et al (1979) Effect of a new heated scalpel (Shaw) on the healing of skin incisions of rats. Paper presented at the annual meeting of the Halsted Society, Little Rock, AR, Oct 5

    Google Scholar 

  4. Levenson SM, Kan-Gruber D, Gruber C, Seifter E, Molnar J, Petro J (1982) A hemostatic scalpel for burn debridement. Arch Surg 117:213–220

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Moazed KT, Trokel SL (1983) Use of the Shaw scalpel in ophthalmic surgery. Ophthalmic Surg 14:432–434

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Pilnik S, Steichen F (1986) The use of the hemostatic scalpel in operations upon the breast. Surg Gynecol Obstet 162:589–591

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Salyer KE (1984) Use of a new hemostatic scalpel in plastic surgery. Ann Plast Surg 13:532–538

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Steichen FM, Levenson SM (1985) The Shaw hemostatic scalpel. Probl Gen Surg 2:11–17

    Google Scholar 

  9. Takagi R, Ohashi Y, Abe M (1985) Blood loss with use of the Shaw scalpel for the treatment of oral cancer. J Oral Maxillofac Surg 43:580–584

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Tromovitch TA, Glogau RG, Stegman SJ (1983) The Shaw scalpel. J Dermatol Surg Oncol 9:316–319

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1990 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Stauffer, U.G. (1990). The Shaw Haemostatic Scalpel in Paediatric Surgery: Clinical Report on 3000 Operations. In: Angerpointner, T.A. (eds) Operative Technique in Neonates and Infants. Progress in Pediatric Surgery, vol 25. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-87707-0_5

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-87707-0_5

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-87709-4

  • Online ISBN: 978-3-642-87707-0

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics