Summary
From October 1984 to December 1986, 25 continence-improving operations were performed at the Paediatric Surgical Clinic of the Children’s Hospital, Cologne. Smooth muscle inversion plas-ties were carried out during abdominosacroperineal pull-through procedures in eight neonates. Anterior sagittal anorectoplasties were employed in four female neonates. Secondary conti-nence-improving procedures had to be carried out in 13 patients, with secondary sagittal anterior rectoplasties in 5 instances and posterior sagittal anorectoplasties in another 7 instances. Gracilis transposition according to Pickrell was employed in one boy. Among the seven children who underwent posterior sagittal rectoplasty, there were four patients where remnants of earlier gracilis or gluteus maximus plasties could be additionally used for creation of a continent sphinc-ter apparatus. Among the 13 older patients with secondary continence-improving operations, 7 achieved complete continence and 6 markedly improved continence effecting continence for solid and pultaceous stools, but soiling under stress and diarrhoea. No child remained entirely in-continent.
Zusammenfassung
Von Oktober 1984 bis Ende 1986 wurden an der Kinderchirurgischen Klinik der Städtischen Kin-derklinik Köln 25 kontinenzverbessernde Operationen durchgeführt. Bei 8 Neugeborenen wurde eine glattmuskuläre Umstülpplastik im Rahmen eines abdominosakroperinealen Durchzugver-fahrens vorgenommen. Bei 4 weiblichen Neugeborenen wurde eine anteriore sagittale Anorekto-plastik vorgenommen. Sekundäre kontinenzverbessernde Eingriffe erfolgten bei 13 Patienten, wobei 5mal eine sekundäre sagittale anteriore Rektoplastik sowie 7mal eine posteriore sagittale Anorektoplastik durchgeführt wurde. Bei einem Knaben wurde eine Gracilistransposition nach Pickrell vorgenommen. Unter den 7 Kindern mit posteriorer sagittaler Anorektoplastik fanden sich 4 Patienten, bei denen zusätzlich Elemente einer früheren Gracilis- oder Glutaeus-maximus-Plastik mit zur Rekonstruktion eines suffizienten Sphinkterapparates verwandt wurden. Von den 13 älteren Patienten mit sekundären kontinenzverbessernden Eingriffen wurden 7 vollständig kontinent, bei 6 Patienten wurde die Kontinenzleistung deutlich verbessert, so daß diese Kinder nun für festen und breiigen Stuhl kontinent sind, jedoch bei Streßsituationen und Diarrhö sowie gelegentlich nachts noch einschmieren. Kein Kind verblieb vollständig inkontinent.
Résumé
D’octobre 1984 à décembre 1986, 25 interventions dans le but d’améliorer une continence rectale ont été pratiquées à l’hôpital des enfants de Cologne. Chez 8 nourrissons, une plastie d’inversion a été réalisée dans le but de reconstituer un muscle abdomino-sacro-périnéal. Chez 4 nouveauxnés de sexe féminin, il fut pratiqué une plastie ano-rectale sagittale. Il a fallu réintervenir chez 13 patients: 5 fois pour une plastie rectale sagittale antérieure secondaire et 7 fois pour une plastie ano-rectale postérieure sagittale. Chez un garçon, il a fallu pratiquer une transposition de Gracili d’après Pickrell. Sur les 7 enfants ayant subi une plastie ano-rectale postérieure sagittale, 4 cas ont permis la réutilisation d’une plastie antérieure de Gracili ou de Glutaens pour reconstruire un sphincter. Parmi les 17 patients plus âgés, opérés en vue d’amélioration de leur continence, 7 fu-rent un plein succès et 6 eurent une amélioration appréciable, à tel point que tous ces enfants sont dès lors continents, quel que soit le type de selles mais, quoi qu’en cas de stress et de diarrhée et parfois la nuit, ils présentent encore quelques fuites. Aucun enfant ne resta totalement inconti-nent.
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Holschneider, A.M. (1990). Secondary Sagittal Posterior Anorectoplasty. In: Angerpointner, T.A. (eds) Operative Technique in Neonates and Infants. Progress in Pediatric Surgery, vol 25. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-87707-0_13
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