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Reflexmechanismen als Ursache von lokalen und generalisierten Tendomyopathien (GTM)

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Generalisierte Tendomyopathie (Fibromyalgie)
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Summary

This paper presents an arthromusculoneurologic model which explains the appearance of tendomyopathies at sites distant from nociceptive stimuli. The model distinguishes the nociceptive input from central nervous processing and the tendomyopathic output. TM which result from stimuli active at a site distant from their own localization are classified as type II, in contrast to type I, in which pain occurs exactly at the site of nociception (e.g., secondary to local injury). As a result, the model enables to plan a therapeutic intervention following a causal perspective: TM-type I requires treatment at the site of pain, but TM-type II requires treatment at the site of nociceptive input.

Finally, two etiopathogenetically different classes of generalized TM are distinguished: one class with predominating biomechanical factors (“static-myalgic syndromes”) giving rise to an increased amount of nociceptive impulses emerging from the periphery. Another class refers to a rheumatic pain modulation disorder with abnormal processing of peripheral impulses in the central nervous system as part of a neurovegetative multi-organ involvement.

Zusammenfassung

Im vorliegenden Beitrag wird ein arthro-muskulo-neurologisches Modell vorgestellt, auf dessen Basis die Entstehung von Tendomyopathien als Folge eines anderenorts entstehenden nozizeptiven Impulseinstroms erklärt werden kann. Dabei wird unterschieden zwischen Reizzentrum, Afferenz, zentralnervöser Verarbeitung und Efferenz. Tendomyopathien (TM), die reaktiv als Folge eines anderenorts einsetzenden nozizeptiven Impulseinstroms entstehen, werden als TM-Typ II angesprochen und den TM-Typ I, einem Pendant des Nozizeptorenschmerzes, gegenüber gestellt. Das Modell ermöglicht die Therapie von TM in einer nach kausalen Gesichtspunkten geordneten Strategie: bei TM-Typ I wird am Schmerzort, bei TM-Typ II am Reizzentrum behandelt.

Abschließend werden ätiopathogenetisch zwei Hauptformen bei der GTM unterschieden, eine periphere Form, die durch Funktions- und Strukturstörungen der Haltungs- und Bewegungsorgane mit einem gesteigerten nozizeptiven Impulseinstrom gekennzeichnet ist, von einer systemischen Form mit Multiorganbeteiligung, bei der eine zentralnervöse Verarbeitungsstörung peripherer Impulse vorliegt.

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© 1991 Dr. Dietrich Steinkopff Verlag, GmbH & Co. KG, Darmstadt

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Menninger, H. (1991). Reflexmechanismen als Ursache von lokalen und generalisierten Tendomyopathien (GTM). In: Müller, W. (eds) Generalisierte Tendomyopathie (Fibromyalgie). Steinkopff. https://doi.org/10.1007/978-3-642-86812-2_23

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