Advertisement

Kongreß pp 167-171 | Cite as

Der akute Insulinmangelzustand — Die diabetische Ketoazidose

  • K. D. Hepp
Conference paper
Part of the Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für Innere Medizin book series (VDGINNERE, volume 93)

Zusammenfassung

Die Vorzüge der Diabetologie liegen ganz erheblich in ihrer engen Verknüpfung mit der Biochemie. Wie in kaum einem anderen Gebiet der inneren Medizin bilden hier pathobiochemische Zusammenhänge die Grundlage für das ärztliche Handeln. Ein gutes Beispiel dafür ist die diabetische Ketoazidose, deren pathophysiologische Grundlagen seit Jahrzehnten eingehend untersucht werden. Im folgenden sollen vor allem Regulationsmechanismen beschrieben werden, deren wichtige Rolle bei der Entstehung der diabetischen Ketoazidose erst in den letzten Jahren deutlich geworden ist. Die drastischen Folgen des akuten Insulinmangels zeigen sich sowohl im Bereich der hormonellen Steuerung als auch im Intermediärstoffwechsel der Zielorgane.

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. 1.
    Schade DS, Eaton RP (1977) The controversy concerning counterregulatory hormone secretion: a hypothesis for the prevention of diabetic ketoacidosis? Diabetes 26: 596–599PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Foster DW, Mc Garry JD (1980) Regulation of hepatic fatty acid oxidation and ketone body production. Annu Rev Biochem 49: 395–320PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Houssay BA (1942) Advancement of knowledge of the role of the hypophysis in carbohydrate metabolism during the last twenty-five years. Endocrinology 30: 884CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Hepp KD (1977) Studies on the mechanism of insulin action: basic concepts and clinical implications. Diabetologia 13: 177–186PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Siess EA, Kientsch-Engel RI, Wieland OH (1984) Concentration of free oxaloacetate in the mitochondrial compartment of isolated liver cells. Biochem J 218: 171PubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Wieland OH (1968) Ketogenesis and its regulation. Adv Metab Disord 3: 1Google Scholar
  7. 7.
    Foster DW, Mc Garry JD (1986) The metabolic derangements and treatment of diabetic ketoacidosis. N Engl J Med 309: 159–169Google Scholar
  8. 8.
    Hers HG, Van Schaftingen E (1982) Fructose 2,6-biphosphate 2 years after its discovery. Biochem J 206: 1–12PubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Ginsberg HN (1977) Investigation of insulin resistance during diabetic ketoacidosis: role of couterregulatory substances and effect of insulin therapy. Metabolism 26: 1135–1146PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Barrett EJ, De Fronzo RA, Bevilacqua S, Ferranini E (1982) Insulin resistance in diabetic ketoacidosis. Diabetes 31: 923–928PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Karnieli E, Hissin PJ, Simpson IA, Salans LB, Cushman SW (1981) A possible Mechanism of insulin resistance in the rat adipose cell in streptozotocin induced diabetes mellitus: depletion of intracellular glucose transport systems. J Clin Invest 68: 811–814PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Olefsky JM (1981) Insulin resistance and insulin action: an in vitro and in vivo perspective. Diabetes 30: 148–162PubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Alberti KGMM, Hockaday TDR (1977) Diabetic coma: a prappraisal after five years. Clin Endocrinol Metab 6: 421–455PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© J. F. Bergmann Verlag, München 1987

Authors and Affiliations

  • K. D. Hepp
    • 1
  1. 1.Diabeteszentrum und 3. Medizinische AbteilungKrankenhaus München-BogenhausenDeutschland

Personalised recommendations