Zusammenfassung
Bewegungsstörungen oder Dyskinesien können fünf Kategorien zugeordnet werden: Tremor, Chorea, Myoklonus, Torsionsstörungen oder Athetosen und Tics (Marsden und Parkes, 1973). Die ersten vier Symptomenkomplexe sind die üblichen Manifestationen medikamentös induzierter Dyskinesien bei alten Patienten. Tics beginnen meist schon in der Pubertät und haben wahrscheinlich keinen Krankheitswert im Alter. Medikamentös bedingte Bewegungsstörungen können akut auftreten, sie manifestieren sich jedoch häufiger im Zusammenhang mit chronischer Arzneimitteltherapie. Orofaziale Dyskinesien und Akathisie stellen gering modifizierte choreiforme Bewegungen dar, während der Blepharospasmus eine Form des Myoklonus ist.
This is a preview of subscription content, log in via an institution.
Buying options
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Learn about institutional subscriptionsPreview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
Carlsson A (1975) Receptor-mediated control of dopamine metabolism. In: Usdin and Burney (eds), Pre-and postsynaptic receptors. Marcel Dekker, Marcel Dekker, New York New York, p 49
Casey DE, Gerlach J, Simmelsgaard (1979) Sulphiride in tardive dyskinesia. Psychopharmaco-logy 66: 73–77
Cools AR, Hendriks G, Körten J (1975) The acetylcholine-dopamine balance in the basal ganglia of rhesus monkeys and its role in dynamic, dystonic, dyskinetic and epileptoid motor activity. J Neurol Transm 36: 91–105
Cools AR, van Rossum JM (1976) Excitation mediation and inhibition mediation dopamine receptors. Psychopharmacologia 45: 243–254
Davidson DLW, Yates CM, Mawdsley et al. (1977) CSF studies on the relationship between dopamine and 5-hydroxytryptamine in Parkinsonism and other movement disorders. J Neural Neurosurg Psychiat 40: 1136–1141
Gerlach J, Reisby N, Randrup A (1974) Dopaminergic hypersensitivity and cholinergic hypofunc-tion in the pathophysiology of tardive dyskinesia. Psychopharmacoiogia 34: 21–35
Hoen MM, Crowley TJ, Rutledge CO (1977) The Parkinsonism syndrome and its dopamine correlates. Adv Exp Med Biol 90: 193–254
Kebanian JW, Calne DB (1979) Multiple receptors for dopamine. Nature 277: 93–96
Kramer J, Klawans HL (1979) Involuntary movement disorders — each has a meaning all its own. Geriatrics 34: 63–71
Kushner MJ (1982) Chorea and Cimetidine. Ann Intern Med 96: 126–127
Marsden CD, Parkes JD (1973) Abnormal movement disorders. Br J Hosp Med 10: 428–437
O’Malley K, Laher M, Cusack B, Kelly JG (1980) Clinical pharmacology and the elderly patients. In The Treatment of Medical Problems in the Elderly. Ed MJ Denham, MTP Press, Lancester, pp 1–34
Rosin AJ (1978) Treatment of dyskinetic and choreatic movement disorders in adults. Gerontology 28: 46–57
Tilzey A, Heptonstall J, Hamblein T (1981) Toxic confusional state and choreiform movement after treatment with anabolic steroids. Brit Med J 283: 349–350.
Author information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1984 Dr. Dietrich Steinkopff Verlag, GmbH & Co. KG, Darmstadt
About this paper
Cite this paper
Ghose, K. (1984). Bewegungsstörungen durch Medikamente bei alten Patienten. In: Bergener, M., Kark, B. (eds) Therapie im Alter. Steinkopff. https://doi.org/10.1007/978-3-642-85339-5_10
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-85339-5_10
Publisher Name: Steinkopff
Print ISBN: 978-3-7985-0642-8
Online ISBN: 978-3-642-85339-5
eBook Packages: Springer Book Archive