Zusammenfassung
Etwa ein Drittel der medikamentös behandelten depressiven Patienten spricht auf das erstverordnete Antidepressivum nicht an. Noch ungünstiger sieht es bei hospitalisierten depressiven Patienten aus: Von diesen zeigt nur etwa die Hälfte eine Besserung (Woggon 1979). Spricht ein Patient auf die erste antidepressive Behandlung nicht an, so sollte dies nicht als Therapieresistenz bezeichnet werden. Es ist zwar bisher nicht gelungen eine einheitliche Definition des Begriffes „Therapieresistenz“ herauszuarbeiten, am häufigsten wird aber folgende verwendet: Nichtansprechen auf zwei verschiedene Antidepressiva in adäquater Dosierung (entsprechend ≥150 mg Imipramin/Tag) und von adäquater Behandlungsdauer (≥4 Wochen).
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
Amsterdam JD, Berwish NJ (1989) High dose Tanylcypromine therapy for refractory depression. Pharmacopsychiatry 22:21–25
Angst J, Beck P, Boyer P, Bruinvels J, Engel H, Heimchen H, Hippius H, Lingjaerde O, Racagni G, Saletu B, Sedvall G, Silverstone JT, Stefanis CN, Stoll K, Woggon B (1989) Consensus conference on the methodology of clinical trials of antidepressants, Zurich, March 1988: Report of the Consensus Committee. Pharmacopsychiatry 22:3–7
Bridges PK (1983) ”... And a small dose of an antidepressant might help”. Br J Psychiatry 142:626–628
Ceroni GB, Neri C, Pezzoli A (1984) Chronicity in major depression - a naturalistic prospective study. J Affect Dis 7:123–132
Chan CH, Janicak PG, Davis JM, Altman E, Andriukaitis S, Hedeker D (1987) Response of psychotic and nonpsychotic depressed patients to tricyclic antidepressants. J Clin Psychiatry 48:197–200
Fähndrich E, Haug HJ (1987) Die wahnhafte Depression - ein eigenständiges Krankheitsbild? In: 15. AGNP-Symposium Nürnberg, Abstracts, p 81ff
Fairchild CJ, Rush AJ, Vasavada N, Giles DE, Khatami M (1986) Which depressions respond to placebo. Psychiatry Res 18:217–226
Garvey MJ, Tollefson GD, Tuason VB (1986) Is chronic primary major depression a distinct depression subtype? Compr Psychiatry 27:446–448
Guze BH, Baxter LR, Rego J (1987) Refractory depression treated with high doses of a monoamine oxidase inhibitor. J Clin Psychiatry 48:31–32
Haskel DS, DiMascio A, Prusoff B (1975) Rapidity of symptom reduction in depressions treated with Amitriptyline. J Nerv Ment Dis 160:24–33
Hordern A, Holt NF, Burt CG, Gordon WF (1963) Amitriptyline in depressive states. Phenomenology and prognostic considerations. Br J Psychiatry 109:815–825
Johnson DAW (1981) Depression: treatment compliance in general practice. Acta Psychiatr Scand [Suppl 290] 63:447–453
Katz MM, Koslow SH, Maas JW, Frazer A, Bowden CL, Casper R, Croughan J, Kocsis J, Redmond JRE (1987) The toming, specificity and clinical prediction of tricyclic drug effects in depression. Psychol Med 17:297–309
Keller MB, Klerman GL, Lavori PW, Fawcett JA, Coryell W, Endicott J (1982) Treatment received by depressed patients. JAMA 248:1848–1855
Keller MB, Lavori PW, Rice J, Coryell W, Hirschfeld RMA (1986) The persistent risk of chronicity in recurrent episodes of nonbipolar major depressive disorder: A prospective follow-up. Am J Psychiatry 143:24–28
Kotin J, Post RM, Goodwin FK (1973) Drug treatment of depressed patients referred for hospitalization. Am J Psychiatry 130:1139–1141
Kuhn R (1957) Über die Behandlung depressiver Zustände mit einem Iminodibenzylderivat (G 22355). Schweiz Med Wochenschr 87:1135–1140
Kupfer DJ, Frank E, Perel JM (1989) The advantage of early treatment intervention in recurrent depression. Arch Gen Psychiatry 46:771–775
Lesse S (1960) The evaluation of imipramine hydrochloride in the ambulatory treatment of depressed patients. J Neuropsychiatr 1:246–252
Liebowitz MR, Quitkin FM, Stewart JW, McGrath PJ, Harrison WM, Markowitz JS, Rabkin JG, Tricamo E, Goetz DM, Klein DF (1988) Antidepressant specificity in atypical depression. Arch Gen Psychiatry 45:129–137
Michel K (1986) Suizide und Suizideversuche: Könnte der Arzt mehr tun? Schweiz Med Wochenschr 116:770–774
Modestin J (1985) Antidepressive therapy in depressed clinical suicides. Acta Psychiatr Scand 71:111–116
Möller HJ, Fischer G, Zerssen D v (1987) Prediction of therapeutic response in acute treatment with antidepressants. Eur Arch Psychiatr Neurol Sci 236:349–357
Nelson JC, Mazure C, Quinlan DM, Jatlow PI (1984) Drug-responsive symptoms in melancholia. Arch Gen Psychiatry 41:663–668
Nies A (1984) Differential response patterns to MAO inhibitors and tricyclics. J Clin Psychiatry 45:70–77
Overholser JC, Miller IW, Norman WH (1987) The course of depressive symptoms in suicidal vs. non- suicidal depressed inpatients. J Nerv Ment Dis 175:450–456
Paykel ES, Hollyman JA, Freeling P, Sedgwick P (1988) Predictors of therapeutic benefit from amitriptyline in mild depression: a general practice placebo-controlled trial. J Affect Dis 14:83–95
Paykel S, Prusoff BA (1973) Response set and observer set in the assessment of depressed patients. Psychol Med 3:209–216
Quitkin FM (1985) The importance of dosage in prescribing antidepressants. Br J Psychiatry 147:593–597
Quitkin FM, Stewart JW, McGrath PJ, Liebowitz MR, Harrison WM, Tricamo E, Klein DF, Rabkin JG, Markowitz JS, Wagner SG (1988) Phenelzine versus Imipramine in the treatment of probable atypical depression: defining syndrome boundaries of selective MAOI responders. Am J Psychiatry 145:306–311
Quitkin FM, McGrath PJ, Stewart JW, Harrison W, Wagner SG, Nunes E, Rabkin JG, Tricamo E, Markowitz J, Klein DF (1989) Phenelzine and Imipramine in mood reactive depressives. Arch Gen Psychiatry 46:787–793
Remick RA (1989) Treatment resistant depression. Psychiatric J Univ Ottawa 14:394–396
Rose JT, Westhead TT (1967) Treatment of depression. A comparative trial of Imipramine and Desipramine. Br J Psychiatry 113:659–665
Rush AJ, Hiser W, Giles DE (1987) A comparison of self-reported versus clinician-rated symptoms in depression. J Clin Psychiatry 48:246–248
Schatzberg AF, Cole JO, Cohen BM, Altesman RI, Sniffin CM (1983) Survey of depressed patients who have failed to respond to treatment. In: Davis JM, Maas JW (eds) The affective disorders. Am Psychiatr Press Inc, Washington DC, pp 73–86
Schuckit MA, Feighner JP (1972) Safety of High-Dose Tricyclic Antidepressant Therapy. Am J Psychiatry 128:1456–1459
Small JG, Milstein V, Kellams JJ, Small IF (1981) Comparative onset of improvement in depressive symptomatology with drug treatment, electroconvulsive therapy, and placebo. J Clin Psychopharmacol 1/6 [Suppl]:62S-69S
Spear FG, Hall P, Stirland JD (1964) A comparison of subjective responses to Imipramine and Tranylcypromine. Br J Psychiatry 110:53–55
Waldron J, Bates TJN (1965) The management of depression in hospital. A comparative trial of Desi- pramine and Imipramine. Br J Psychiatry 111:511–516
Wittenborn JR, Kiremitci N (1975) A comparison of antidepressant medications in neurotic and psychotic patients. Arch Gen Psychiatry 32:1172–1176
Woggon B (1979) Klinische Psychopharmakologie. In: Psychiatrische Universitätsklinik Zürich, Forschungsdirektion. Zehnjahresbericht 1969–1979, Zürich, pp 67–105
Woggon B (1980) Veränderungen der psychopathologischen Symptomatik während 20-tägiger antidepressiver oder neuroleptischer Behandlung. Psychiatr Clin 13:150–164
Woggon B (1983) Prognose der Psychopharmakotherapie. Enke, Stuttgart
Woggon B, Angst J (1980) Psychopharmakotherapie. In: Kisker KP, Meyer JE, Müller C, Strömgren E (Hrsg) Psychiatrie der Gegenwart, Forschung und Praxis. Grundlagen und Methoden der Psychiatrie, Band I, 2 Aufl, Teil 2. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo, pp 243–314
Woggon B, Bosshart P, Meyer JW, Baumann P (1988) Mögliche Konsequenzen des Debrisoquin-Hy- droxylierungsdefektes für die Behandlung mit Psychopharmaka - Zusammenfassung mehrerer Schweizer Untersuchungen. In: Gross G, Huber G (Hrsg) Das ärztliche Gespräch, Band 44: Neuere pharmakopsychiatrische und neurochemische Ergebnisse der Psychosenforschung. 3. Hans Jörg Weitbrecht-Symposion, 20.02.1988, Bonn, Troponwerke, Köln, pp 79–86
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1990 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this paper
Cite this paper
Woggon, B. (1990). Frühansprechen auf Antidepressiva: die prognostische Bedeutung der Probetherapie. In: Möller, HJ. (eds) Therapieresistenz unter Antidepressiva-Behandlung. Tropon-Symposium, vol 5. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-84236-8_3
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-84236-8_3
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-52765-7
Online ISBN: 978-3-642-84236-8
eBook Packages: Springer Book Archive