Skip to main content

Trokare in der minimal invasiven Chirurgie — Kosten und Nutzen

Trocars in Minimally Invasive Surgery: Costs and Benefits

  • Conference paper
Wahrung des Bestandes, Wandel und Fortschritt der Chirurgie

Part of the book series: Langenbecks Archiv für Chirurgie ((KONGRESSBAND,volume 1996))

Summary

Nowadays, a variety of different trocar types are available, differing in diameter, material, reusability, and cost. The purpose of our study was to investigate the cost-benefit analysis of trocar types which are used in our hospital. A total of 2947 patients underwent laparoscopic surgery since January 1991. The study design was a retrospective data collection. Only paraumbilically inserted 10–12 mm trocary were included in this study. In group 1 (n = 1567) a resterilisable 10-mm trocar was used, in group 2 (n = 1365) a 10-mm or 12-mm single-use trocar. The rate of previously performed abdominal surgery was identical for both groups (4.8%). Trocar-related complications occurred in three patients of group 1 (0.2%, two bowel injuries). Although the costs of resterilisable trocars are four times higher than those of single-use trocars, the economy of resterilisable trocars clearly appears by frequent use. The forensic aspect of the “safety mechanism” in single-use trocars remains unknown. However, the “safety mechanism” may fail in the case of an extremely obese abdominal wall, or severe adhesions. Therefore, we perform a mini-laparotomy prior to trocar placement to minimize the risk of trocarrelated complications.

Zusammenfassung

Derzeit ist eine Vielzahl von Trokar-Modellen erhältlich, die sich hinsichtlich Durchmesser, Material, Wiederverwendbarkeit und Kosten unterscheiden. Ziel unserer Studie war eine Kosten/Nutzen-Analyse der in unserem Hause verwendeten Trokare. 2947 Patienten wurden seit 1/91 in unserem Hause laparoskopisch operiert. Die Datenerfassung erfolgte retrospektiv. In die Studie gingen ausschließlich paraumbilical eingeführte 10- oder 12-mm-Optik-Trokare ein. Dabei handelte es sich entweder um re-sterilisierbare 10-mm-Trokare (Gruppe 1, n= 1567) oder um 10-mm/12-mm-Einmal-Trokare (Gruppe 2, n= 1365). Bei einer mit 4,8% identischen Rate abdomineller Voroperationen fand sich für Gruppe 1 eine Komplikationsrate von 0,2% (n = 3, 2 Darmverletzungen, 1 Blutung). In Gruppe 2 betrug die Komplikationsrate 0,1% (DünndarmVerletzung). Bei DM 430,- für resterilisierbare sowie DM 125,- für Einmal-Trokare wird die Wirtschaftlichkeit für resterilisierbare Trokare bei häufigem Einsatz deutlich. Die forensische Bedeutung des „Sicherheitsmechanismus“der Einmaltrokare ist noch ungeklärt. Wir bevorzugen die Mini-Laparotomie vor Plazierung des ersten (resterilisierbaren) Trokars.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 49.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1996 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Klee, F.E., Osswald, B.R., Wysocki, S. (1996). Trokare in der minimal invasiven Chirurgie — Kosten und Nutzen. In: Hartel, W. (eds) Wahrung des Bestandes, Wandel und Fortschritt der Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1996. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-80295-9_423

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-80295-9_423

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-61617-7

  • Online ISBN: 978-3-642-80295-9

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics