Summary
A total of 1026 patients of more than 65 years of age who underwent abdominal surgical treatment were retrospectively investigated with respect to preoperative risk factors and mortality. Mortality after emergency intervention was 16.54% about three times as high as after elective surgery (5.54%). A total of 25.4% of all patients had no coexisting diseases. Preexisting diseases were cardiovascular (45.9%), hypertension (28.7%), pulmonary diseases (19.4%) und diabetes mellitus (16.6%). A total of 37.32% of all patients showed one accompanying disease, by 23.98% two, 10.4% three and four or more were described by 3.31%. There was a significant increase of mortality with rising numbers of risk factors (p<0.01).
Zusammenfassung
In einer retrospektiven Analyse wurden die Daten von 1026 Patienten älter als 65 Jahre hinsichtlich Risikofaktoren, präoperativer Liegedauer und Mortalität untersucht. Eine Begleiterkrankung wiesen 37,32% der Patienten auf, zwei 23,98%, drei 10,4% und über 4 Risikofaktoren wurden bei 3,31% der Patienten ermittelt. Mit der Anzahl der Risikofaktoren stieg signifikant die Mortalität (p < 0,01). Die Letalität der Notfallpatienten war mit 16,54% weitaus höher als bei den Elektivpatienten mit 5,54%. Liegen keine Vorerkrankungen vor, sollte innerhalb der ersten drei Tage, bei Vorerkrankungen innerhalb von 8 Tagen operiert werden.
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Steinau, G., Haese, C., Steinau, B., Schumpelick, V. (1996). Bedeutung der präoperativen Liegezeit zur Behandlung von Risikofaktoren beim alten Menschen. In: Hartel, W. (eds) Wahrung des Bestandes, Wandel und Fortschritt der Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1996. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-80295-9_422
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