Skip to main content

Anastomosenheilung bei verschiedenen Nahtverfahren im Gastrointestinaltrakt — Physiologie, experimentelle und klinische Ergebnisse

  • Conference paper
  • 20 Accesses

Zusammenfassung

Die Aktualität der Problematik um die Wundheilung der Anastomosen im Gastrointestinaltrakt besteht uneingeschränkt fort. Durch die Neueinführung von mechanischen Nahtverfahren und nahtlosen Anastomosenverfahren im Magen-Darm-Trakt erfahren die Untersuchungen zur Anastomosenheilung neuen Aufwind. Im Vergleich mit den herkömmlichen Handnahtverfahren gilt es, die Anastomosenverfahren weiter zu verbessern unter Berücksichtigung der bekannten biochemischen und biomechanischen Vorgänge bei der Anastomosenheilung. Experimentelle Ergebnisse und klinische Studien geben Hinweise auf die gezielte Indikation der Anastomosenverfahren im Gastrointestinaltrakt. Die physiologischen Wundheilungsvorgänge im Gastrointestinaltrakt bilden die Grundlage für die Heilung der Anastomose, egal welches Nahtverfahren angewendet wird.

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Buying options

Chapter
USD   29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD   54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD   69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Learn about institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Daly JM, Vars HM, Dudrick SJ (1972) Effects of protein depletion on strength of colonic anastomoses. Surg Gynecol Obstet 134: 15–21

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Everett NG (1975) A comparison of one layer and two layer techniques for colorectal anastomosis. Br J Surg 62: 135–140

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Getzen LC, Roe RD, Holloway CK (1966) Comparative study if intestinal anastomotic healing in inverted and everted closures. Surg Gynecol Obstet 123: 1219–1227

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Gilmour DG, Aitkenhead AR, Hothersall AP et al. (1980) The effect of hypovolaemia on colonic blood flow in the dog. Br J Surg 67: 82–84

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Goligher JC, Irvin TT (1973) Aetiology of disruption of intestinal anastomoses. Br J Surg 60: 461–464

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Goligher JC, Lee P, Simphkins K, Lintott D (1977) A controlled comparison of one- and two- layer techniques for high and low colorectal anastomoses. Br J Surg 64: 609–612

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Haukipuro KA, Hulkko OA, Alavaikko MJ, Laitinen ST (1988) Sutureless colon anastomosis with fibrin glue in the rat. Dis Colon Rectum 31 /8: 601–604

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Hawley PR, Faulk WP, Hunt TK, Dunphy JE (1970) Collagenase activity in the gastrointestinal tract. Br J Surg 57: 896–900

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Herzog B (1974) Die Darmnaht. Eine tierexperimentelle Studie und Erfahrung mit einer eigenen Nahttechnik. Huber, Bern Stuttgart Wien (Akt Probl Chirurgie 20)

    Google Scholar 

  10. Hesterberg R, Schmidt WU, Müller F, Röher HD (1990) Anastomosenheilung und Komplikationen bei Darmresektion wegen Morbus Crohn. Vergleich zwischen perforierender und nichtperforierender Erkrankung. In: Eigler FW, Gross E, Vogt E (Hrsg) Die Anastomose am Gastrointestinaltrakt, 1. Aufl. TM-Verlag, Hameln, S 135–137

    Google Scholar 

  11. Irvin TT, Goligher JC (1973) Aetiology of disruption of intestinal anastomoses. Br J Surg 60: 461–464

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Irvin TT (1978) Effects of malnutrition and hyperalimentation on wound healing. Surg Gynecol Obstet 146: 33–37

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Jansson OK, Zilling ThL, Walther BS (1991) Healing of colonic anastomoses. Comparative experimental study of glued, manually sutured, and stapled anastomoses. Dis Colon Rectum 34 /7: 557–562

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Kapadia CR, Mann JB, McGeehan D et al. (1983) Behaviour of synthetic absorbable sutures with and without synergistic enteric infection. Eur Surg Res 15: 67–72

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Katz S, Izhar M, Mirelman D (1981) Bacterial adherence to surgical sutures. A possible factor in suture induced infection. Ann Surg 194: 35–41

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Kerscher P, Wünsch HP, Steidl H (1979) Naht der Submukosa bei der Dickdarmanastomose. Chirurg 50: 770–774

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Kerscher P, Wünsch HP, Lehmann L, Eich J (1982) Ist die alleinige Naht der Submukosa eine Alternative zu den bisherigen Nahttechniken? In: Thiede A, Hamelmann H (Hrsg) Moderne Nahtmaterialien und Nahttechniken in der Chirurgie, 1. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 135–144

    Google Scholar 

  18. Kreischer HP, Henne-Bruns D, Schmiegelow P, Kremer B (1990) Sicherung von Kolonanastomosen durch Umhüllung mit einem Polyglykolsäure-Filament-Netz. Langenbecks Arch Chir 375: 200–204

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Lange R, Lütgens S (1990) Komplikationen der Anastomosenheilung nach Resektion wegen Morbus Crohn — eine retrospektive Studie. In: Eigler FW, Gross E, Vogt E (Hrsg) Die Anastomose am Gastrointestinaltrakt, 1. Aufl. TM-Verlag, Hameln, S 145–147

    Google Scholar 

  20. Leder LD (1982) Wundheilung und Fremdkörperreaktion. In: Thiede A, Hamelmann H (Hrsg) Moderne Nahtmaterialien und Nahttechniken in der Chirurgie, 1. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 226–228

    Google Scholar 

  21. Lünstedt B (1988) Experimentelle Untersuchungen zur Wundheilung der Kolonanastomose unter besonderer Berücksichtigung der Nahtmaterialien und des gewebebeständigen Kollagenstoffwechsels. Habilitationsschrift, Universität Kiel

    Google Scholar 

  22. Lünstedt B, Thiede A (1983) Polydioxanon ( PDS) — ein neues monofiles, synethetisches, absorbierbares Nahtmaterial. Chirurg 54: 103–107

    Google Scholar 

  23. Lünstedt B, Debus S (in press) The healing process of BAR anastomoses: An experimental study in pigs. 1st European Workshop on Compression anastomoses by BAR. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo

    Google Scholar 

  24. McAdams A, Meikle A, Taylor J (1970) One layer or two layer colonic anastomoses? Am J Surg 120: 546–549

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Nayman J, McDermott FT, Gurr FW (1969) Wound dehiscencs in acute renal failure. Med J Aust 1: 799–803

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  26. Nöthiger F (1982) Vergleichende Untersuchungen zur Wertigkeit des Nahtmaterials bei der Dickdarmanastomose. In: Thiede A, Hamelmann H (Hrsg) Moderne Nahtmaterialien und Nahttechniken in der Chirurgie, 1. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 122–127

    Google Scholar 

  27. Orr N (1969) A single layer intestinal anastomosis. Br J Surg 56: 771–773

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Otten G, Heymann H, Menne HJ, Birkenfeld U (1981) Zur Nahttechnik in der Chirurgie des Rektums. Med Welt 32: 1839–1843

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Polglase AL, Hughes ES, McDermott FT, Pihl E, Burke FR (1981) A comparison of end-to-end staple and suture colorectal anastomosis in the dog. Surg Gynecol Obstet 152: 792–796

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  30. Post St, Ditfurth B v, Betzier M, Herfarth Chr (1990) Komplikationen von intestinalen Anastomosen bei Morbus Crohn. In: Eigler FW, Gross E, Vogt E (Hrsg) Die Anastomose am Gastrointestinaltrakt, 1. Aufl. TM-Verlag, Hameln, S 139–143

    Google Scholar 

  31. Preshaw RM, Attisha RP, Hollingworth WJ et al. (1979) Randomized sequential trial of parenteral nutrition in healing of colonic anastomoses in man. Can J Surg 22: 437–439

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  32. Raab M, Junginger T, Schücken H, Pichlmaier H (1980) Auswirkungen verschiedener Nahtmaterialien und Nahttechniken auf die Belastbarkeit von Gastrotomien. Therapiewoche 30: 1705–1708

    Google Scholar 

  33. Ravitch MM, Cannlis F, Weinshelnaum A et al. (1967) Studies in intestinal healing: III. Observations on everting intestinal anastomoses. Ann Surg 166: 670–680

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  34. Salm R, Wullich B (1990) Anastomosenheilung unter perioperativer Zytostatika-Gabe. Tierexperimentelle Untersuchungen an Wistar-Ratten. In: Eigler FW, Gross E, Vogt E (Hrsg) Die Anastomose am Gastrointestinaltrakt, 1. Aufl. TM-Verlag, Hameln, S 73–76

    Google Scholar 

  35. Scheele J, Hesemann B, Pesch HJ (1978) Kolonanastomosen im Tierexperiment. Mechanische und morphologische Befunde. Z Exp Chir 11: 110–120

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  36. Schröck TR, Deveney CW, Dunphy JE (1973) Factors contributing to leakage of colonic anastomoses. Ann Surg 177: 513–518

    Article  PubMed  Google Scholar 

  37. Thiede A, Jostarndt L, Lünstedt B, Sonntag HG (1980) Kontrollierte experimentelle histologische und mikrobiologische Untersuchungen zur Hemmwirkung von Polyglykolsäurefäden bei Infektionen. Chirurg 51: 35–38

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  38. Thiede A, Schubert G, Klima J, Schmidt L (1991) Enterale Anastomosen mit dem biofragmentierbarenValtrac-Ring. Chirurg 62: 819–824

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  39. Waninger J, Kauffmann GW, Shah IA, Farthmann EH (1992) Influence of the distance between interrupted sutures and the tension of sutures on the healing of experimental colonic anastomoses. Am J Surg 163: 319–323

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  40. Waninger J, Buchmeister C (1982) Der Einfluß der Nahtspannung auf die Wundfestigkeit der Dickdarmanastomose. In: Thiede A, Hamelmann H (Hrsg) Moderne Nahtmaterialien und Nahttechniken in der Chirurgie, 1. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 128–134

    Google Scholar 

  41. Wilker D, Sklarek J, Waldner H, Posel P (1988) Nahtfreie Anastomosen an der Ratte, am Kaninchen und am Schwein. Langenbecks Arch Chir 373: 91–96

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  42. Winkeltau G, Treutner K-H, Bertram P, Lerch MM, Schumpelick V (1989) Die intraluminäre Schienung problematischer intestinaler Anastomosen mit Biomaterialrohren. Langenbecks Arch Chir 374: 32–38

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  43. Zederfeldt B, Jiborn H, Blomquist P (1982) Effects of different suture techniques on healing of experimental colonic anastomoses. In: Thiede A, Hamelmann H (Hrsg) Moderne Nahtmaterialien und Nahttechniken in der Chirurgie, 1. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 110–121

    Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1994 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Lünstedt, B., Debus, S., Thiede, A. (1994). Anastomosenheilung bei verschiedenen Nahtverfahren im Gastrointestinaltrakt — Physiologie, experimentelle und klinische Ergebnisse. In: Thiede, A., Lünstedt, B. (eds) Standards in der Viszerosynthese. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-79044-7_1

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-79044-7_1

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-58065-2

  • Online ISBN: 978-3-642-79044-7

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics