Ergebnisse der klassischen radikalen Resektion

  • G. G. Delaini
  • F. Nifosi
  • G. Pratti
  • A. Zanza
  • E. Facci
  • C. Benassutti
  • G. Serio
Conference paper

Zusammenfassung

Die Anwendung mechanischer Nahtgeräte hat die Durchführung tiefer kolorektaler Anastomosen erleichtert. Die weite Verbreitung dieser neuen Technik hat dazu geführt, daß seit Jahren bestehende chirurgische Radikalitätsprinzipien neu überdacht werden mußten. Das wiedererwachte Interesse an der sog. „funktionellen“ Chirurgie hat in der Tat eine Indikationserweiterung zugunsten der kontinenzerhaltenden Operationsmethoden bewirkt. Die lokale Exzision der Rektumneoplasien wird heute angesichts neuer Erkenntnisse in Diagnostik und Therapie wieder verstärkt propagiert und die bisherigen Ergebnisse sind sehr ermutigend.

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. 1.
    Heald RJ, Husband EM, Ryall RDH (1982) The mesorectum in rectal cancer surgery — the clue to pelvic recurrence? Br J Surg 69:613–616PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Heald RJ, Ryall RDH (1986) Recurrence and survival after total mesorectal excision for rectal cancer. Lancet 11:1479–1481CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Paty PB, Enker WE (1992) Coloanal anastomosis following low anterior resection. Hepa- togastroenterology 39:202–206Google Scholar
  4. 4.
    Philipps RKS, Hittinger R, Blesovsky L, Fry JS, Fielding LP (1984) Local recurrence following curative surgery for large bowel cancer: the overall picture. Br J Surg 71:12–16CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Pollet WG, Nicholls RI (1983) The relationship between the extent of distal clearance and survival and local recurrence rates after curative anterior resection for carcinoma of the rectum. Ann Surg 198:159–163CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Tjandra JJ, Fazio VW (1992) Restorative resection for cancer of the rectum. Hepatogas- troenterology 39:195–201Google Scholar
  7. 7.
    Williams NS, Dixon MF, Johnston D (1983) Reappraisal of the 5 centimetre rule of distal excision for carcinoma of the rectum: a study of distal intramural spread and patients’ survival. Br J Surg 70:150–154PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Williams NS, Johnston D (1984) Survival and recurrence after sphincter saving resection and abdominoperineal resection for carcinoma of the middle third of the rectum. Br J Surg 71:278–282PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1994

Authors and Affiliations

  • G. G. Delaini
  • F. Nifosi
  • G. Pratti
  • A. Zanza
  • E. Facci
  • C. Benassutti
  • G. Serio

There are no affiliations available

Personalised recommendations