Organerhaltende Operationen bei benignen und semimalignen Erkrankungen

  • H. Dienemann
  • H. Hoffmann
  • Ch. Müller
  • F. W. Schildberg
Conference paper
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1993)

Zusammenfassung

Bei Karzinoid (n = 45), Mukoepidermoidtumor (n = 1), adenoidcy-stischem Karzinom (n = 1) und benignem Lungentumor (n = 228) wurde in 42 Fällen ein endobronchiales Wachstum angetroffen, darunter in 16 Fällen eine bronchopla-stische Operation vorgenommen. Kein Patient verstarb perioperativ, nach 14 Jahren wurde 1 Rezidiv (adenoidcyst. Ca) beobachtet. Alle übrigen Patienten, darunter 1 Patient mit atypischem Karzinoid, sind rezidivfrei und am Leben (mittlere Beobachtung 72 Monate). 6 von 35 nicht-bronchoplastisch operierten Karzinoiden waren atypische, Lymphknoten-Metastasen bestanden beije 1 Fall von typischem bzw. atypischem Karzinoid. Letzterer entwickelte innerhalb 51 Monaten ein inoperables Rezidiv. Bronchopla-stische Eingriffe stellen bei Tumorsitz im zentralen Tracheobronchialsystem ein adäquates Therapieverfahren dar, bei Parenchymdestruktion oder Tumorlokalisation jenseits der Lappenostien ist die Indikation zur Lappenresektion großzügiger zu stellen.

Schlüsselwörter

Benigner Tumor Semimaligner Tumor Bronchoplastisches Verfahren 

Conservative Operations in Benign Lesions and “Adenomas” of the Lung

Summary

Endobronchial tumor formation was seen in 42 patients with carcinoid (n = 45), adenoidcystic carcinoma (n = 1), mucoepidemoid tumor (n = 1) and benign lesion of the lung (n = 228). A bronchoplastic operation was performed in 16 cases. All patients survived. In the patient with adenoidcystic carcinoma recurrence occurred 14 years later. All the other patients are tumor-free and alive (mean observation 72 months), among these 1 patient with atypical carcinoid. 6 out of 35 patients with carcinoid undergoing standard procedure had atypical histology and there were 2 cases with nodal infiltration (1 typical, 1 atypical carcinoid), the latter developed an unbeatable recurrence after 51 months. In cases of centrally located “adenomas” and benign lesions bronchoplastic operations may prove an adequate procedure whereas parenchymal destruction and tumor growth beyond the origin of the lobar bronchi most often requires lung resection.

Key words

Benign lesion Adenoma Bronchoplastic procedure 

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. 1.
    Arrigoni MG, Woolner LB, Bernatz PE (1972) Atypical carcinoid tumors of the lung. J Thorac Cardiovasc Surg 64:413–421PubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Burcharth F, Axelsson C (1972) Bronchial adenomas. Thorax 27:442–449PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Goldstraw P, Lamb D, McCormack RJM, Walbaum PR (1976) The malignancy of bronchial adenoma. J Thorac Cardiovasc Surg 72:309–314PubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Harpole DH, Feldman JM, Buchanan S, Young WG, Wolfe WG (1992) Bronchial carcinoid tumors: A retrospective analysis of 126 patients. Ann Thorac Surg 54:50–55PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Okike N, Bernatz PE, Payne WS, Woolner LB, Leonard PF (1978) Bronchoplastic procedures in the treatment of carcinoid tumors of the tracheobronchial tree. J Thorac Cardiovasc Surg 76:281–291PubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Stamatis G, Freitag L, Greschuchna D (1990) Limited and radical resection for tracheal and bronchopulmonary carcinoid tumor. Eur J Cardio Thorac Surg 4:527–533CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Warren WH, Gould VE, Faber LP, Kittle CF, Memoli VA (1985) Neuroendocrine neoplasms of the bronchopulmonary tract. J Thorac Cardiovasc Surg 89:819–825PubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Wilkins EW, Grillo HC, Moncure AC (1984) Changing times in surgical management of bronchopulmonary carcinoid tumor. Ann Thorac Surg 38:339–344PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1993

Authors and Affiliations

  • H. Dienemann
    • 1
  • H. Hoffmann
    • 1
  • Ch. Müller
    • 1
  • F. W. Schildberg
    • 1
  1. 1.Chirurgische Klinik und Poliklinik der Universität MünchenMünchenDeutschland

Personalised recommendations