Skip to main content

Praktisches Vorgehen bei unerwarteten Todesfällen aus der Sicht des Notarztes

  • Chapter
Unerwartete Todesfälle in Klinik und Praxis
  • 38 Accesses

Zusammenfassung

Bei den meisten Todesfällen im Rettungsdienst handelt es sich um Patienten mit zunächst unklarer Todesursache. Dies begründet sich aus der Tatsache, daß dem Notarzt nähere Umstände (Alter, Vorgeschichte, soziales Umfeld und zeitliches Eintreten des Kreislaufstillstandes) in der Regel nicht bekannt sind. Trotzdem muß in dieser Situation schnell entschieden werden, ob es sinnvoll ist die Reanimation zu beginnen oder ggf. fortzuführen, um einen irreversiblen hypoxischen Hirnschaden zu vermeiden oder auf eine Therapie zu verzichten, weil die Prognose quo ad vitam infaust ist.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 64.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 84.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. American Heart Association (1980) Standards and guidelines for cardiopulmonary resucitation (CPR) and emergency cardiac care (ECC). JAMA 244: 453–509

    Article  Google Scholar 

  2. American Heart Association (1986) Standards and guidelines for cardiopulmonary resuscitation (CPR) and emergency cardiac care (ECC). JAMA 255: 2841–3044

    Google Scholar 

  3. American Heart Association (1974) Standards for cardiopulmonary resuscitation (CPR) and emergency cardiac care (ECC): V. Medicolegal considerations and recommendations. JAMA [Suppl] 227: 864–866

    Google Scholar 

  4. Berg S (1988) Feststellung des Todes. In: Burchardi H (Hrsg) Akute Notfälle, Pathophysiologie-Diagnostik-Erstbehandlung. Thieme, Stuttgart New York, S 55–59

    Google Scholar 

  5. Boehm R (1978) V. Arbeiten aus dem pharmakologischen Institute der Universität Dorpat: Wiederbelebung nach Vergiftungen und Asphyxie. Arch Exper Pathol Pharmakol 8: 68–101

    Article  Google Scholar 

  6. Conn AW, Edmonds JF et al. (1979) Cerebral resuscitation in near drowning. Paediatr Clin North Am 26: 691–701

    CAS  Google Scholar 

  7. Delooz HP, Lewi J et al. (1989) Early prognostic indices after cardiopulmonary resuscitation ( CPR ). Resuscitation [Suppl] 17: 149–155

    Google Scholar 

  8. Eberle B, Kynast M, Dick W (1986) Reanimation in der Prähospitalphase. Eine Analyse von Überlebensdaten in der Literatur. Notfallmedizin 12: 928–944

    Google Scholar 

  9. Ewy GA, Dahl CF et al. (1981) Ventricular fibrillation masquerading as ventricular stillstand. Crit Care Med 9: 841–844

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Hensel I, Busse C (1988) Kardiopulmonale Wiederbelebung. In: Burchardi H (Hrsg) Akute Notfälle, Pathophysiologie-Diagnostik-Erstbehandlung. Thieme, Stuttgart New York, S 13–37

    Google Scholar 

  11. J0rgensen EO, Malchow-M0ller A (1981) Cerebral prognostic signs during cardiopulmonary resuscitation. Resuscitation 9: 217–255

    Google Scholar 

  12. Kempf FC Josephson ME (1984) Cardiac arrest recorded on ambulatory electrocardiogram. Am J Cardiol 53: 1577–1582

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Liberthson RR, Nagel EL (1974) Prehospital ventricular defibrillation: Prognosis and follow- up course. N Engl J Med 291: 317–321

    Google Scholar 

  14. Myerburg RJ, Estes D et al. (1984) Outcome of resuscitation from bradyarrythmic or asystolic prehospital cardiac arrest. J Am Coll Cardiol 4 /6: 1118–1122

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Pionkowski RS, Thompson BM et al. (1983) Resuscitation time in ventricular fibrillation - a prognostic indicator. Ann Emerg Med 12: 733–738

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Safar P (1981) Cardiopulmonary cerebral resuscitation. Saunders, Philadelphia Toronto London

    Google Scholar 

  17. Steen-Hansen JE, Hansen NN, Vaagenes P, Schreiner B (1988) Pupil size and light reactivity during cardiopulmonary resuscitation: a clinical study. Crit Care Med 16: 69–70

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Van Hoeyweghen R, Mullie A, Bossaert L et al. (1989) Decision making to cease or to continue cardiopulmonary resuscitation. Resuscitation [Suppl] 17: 137–147

    Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1992 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Busse, C., Burchardi, H. (1992). Praktisches Vorgehen bei unerwarteten Todesfällen aus der Sicht des Notarztes. In: Berg, S. (eds) Unerwartete Todesfälle in Klinik und Praxis. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-77472-0_14

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-77472-0_14

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-77473-7

  • Online ISBN: 978-3-642-77472-0

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics