„Metamorphose“einer Hinterkammerlinse

  • B. C. Lucas
Conference paper

Zusammenfassung

Kasuistik einer 73jährigen Patientin, bei der eine komplikationslose Phakoemulsifikation durchgeführt wurde. Der postoperative Verlauf während der ersten 3 Monate war unauffällig, der Visus betrug ohne Korrektur 0,8. In den darauffolgenden 2 Jahren kam es zu einer zunehmenden Myopisierung bis auf −2,5 sph bei äußerlich reizfreiem Auge. Bei der vom Optiker veranlaßten augenärztlichen Wiedervorstellung zeigte sich, daß bei reizfreiem, normotonen Auge, die Hinterkammerlinse fast vollständig durch die Iris hindurch in die Vorderkammer erodiert war. Anhand der Haptikenden wurde rückgeschlossen, daß der Pseudophakos invers mit der Bügelabwinkelung nach hinten implantiert worden war.

Summary

Case report of a 73 year old female patient who underwent uncomplicated phacoemulsification with implantation of a posterior Chamber lens. Postoperative follow-up during the first 3 months was uneventful; vision increased to 0.8 (20/25) without glasses. During the following two years the patient’s optician noted a progressive myopization to −2.5 sph in an otherwise asymptomatic eye and initiated a medical check-up. On presentation at our clinic we saw that the posterior Chamber lens had eroded almost completely through the iris into the anterior Chamber. There were no signs of intraocular inflammation and the eye showed normal pressure. According to the shape and location of the haptics it was found that the lens had been implanted inversely, with the haptics angulated backwards, pressing the lens against the iris. Due to the uninflamed status of the eye with good vision and the high rate of severe complications to be expected on explantation of the lens, no further surgery was performed.

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Literatur

  1. 1.
    Apple DJ, Craythorn JM, Olson RJ, Little LE, Lyman JB, Reidy JJ, Loftfield K (1984) Anterior segment complications and neovascular glaucoma following implantation of a posterior Chamber intraocular lens. Ophthalmology 91:403–419PubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Crawford JB (1981) A histopathologic study of the position of the Shearing intraocular lens in the posterior Chamber. Am J Ophthalmol 91:458–461PubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Guthoff R, Abramo F, Draeger J (1990) Zur Rückstellelastizität von Intraokularlinsen- haptiken verschiedener Geometrie und verschiedenen Materials. Klin Monatsbl Augenheilkd 197:27–32PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Krüger H, Papst N, Otto H, Boke W (1985) Untersuchung zur Zentrierung von Hinterkammerlinsen (HKL). Fortschr Ophthalmol 82:344–346Google Scholar
  5. 5.
    McDonnell PJ, Champion R, Green WR (1987) Location and composition of haptics of posterior Chamber intraocular lenses. Histopathologic study of postmortem eyes. Ophthalmology 94:136–142PubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Miyake K, Asakura M, Kobayashi H (1984) Effect of intraocular lens fixation on the blood-aqueous barrier. Am J Ophthalmol 98:451–455PubMedCrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Rocheis R, Nover A (1988) Untersuchung zur Häufigkeit und Entstehung der Dezentrierung kapselsackfixierter Hinterkammerlinsen. Klin Monatsbl Augenheilkd 193:585–588CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Tetz MR, O’Morchoe DJC, Gwin TD, Wilbrandt TH, Solomon KD, Hansen SO, Apple DJ (1988) Posterior capsular opacification and intraocular lens decentration. Part II: Experimental findings on a prototype circular intraocular lens design. J Cataract Refract Surg 14:614–623PubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1991

Authors and Affiliations

  • B. C. Lucas
    • 1
  1. 1.Abteilung OphthalmologieZentrum Operative Medizin IIKiel 1Bundesrepublik Deutschland

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