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Ersticken pp 158-171 | Cite as

Histologische Lungenbefunde beim Würgen und Drosseln

  • Janita Wiese
  • H. Maxeiner
  • V. Schneider

Zusammenfassung

Anhand einer einfach gehaltenen histologischen Untersuchung (n = 67) wurde der Frage nach der Häufigkeit und den evtl. im Ablauf begründeten Einflußfak-toren für die Entstehung alveolärer Lungenödeme bei Tötungen durch Strangulation nachgegangen. Zwei Drittel der Fälle zeigten ein ausgeprägtes alveoläres Ödem. Ein Unterschied zwischen den Strangulationstypen bestand nicht. Eine Altersabhängigkeit war ebenfalls nicht erkennbar. Bei allein todesursächlicher Halskompression lagen in 83% der Fälle ausgeprägte Ödeme vor, deutlich seltener waren sie bei anderer (54%) oder konkurrierender (38 %) Todesursache. Veränderungen des Inhaltes der Lungengefäße (vermehrt Zellen der weißen Reihe, Plättchenaggregate, Mikrothromben) fanden sich in einem Drittel der Fälle in diskreter und in einem weiteren Drittel in deutlicher Ausprägung. Besonders intensiv waren sie bei unmittelbar todesursächlicher Strangulation, weniger bei an lokalen Läsionen am Hals bereits beginnender Zellreaktion. Tendenziell nahmen sie mit zunehmendem Lebensalter ab.

Zur Ergänzung wurden die Lungengewichte überprüft. Diese lagen überwiegend zwischen 800 und 1400 g und damit oberhalb der sonst angegebenen „Normalgewichte“.

Summary

The development of pulmonary oedema by survivors or death victims of asphyxia or strangulation is common knowledge. There are various publications concerning evaluation of the differences between acute and protracted deaths. In order to differentiate this we evaluated our results, obtained from 76 medicolegal autopsies (20 males, 56 females of all age groups) performed on homicidal throttl-ings and strangulation by ligature. The histological findings in lung tissue were compared with those of the reactions at the site of local injury (larynx). Severe alveolar oedema was found in 44 of the 67 histologically evaluated cases and was found in most of the 41 cases where the cause of death was strangulation alone. Almost half of the cases additionally showed an extravasation of red blood cells into the alveolar space. A distinct congestion was a regular finding.

Hydropic swollen, not rough pigmented, alveolar macrophages were found in 60% of the cases. Their number did not increase with prolongation of autolysis.

A discrete change in the contents of the vessels of the lung (aggregates of platelets, many leukocytes) were shown by one third, and distinct in another third. In the cases where severe oedema developed there were twice the number. In the cases where there was an evident change in the content of the vessels of lungs, a vital reaction of the larynx was more seldom (10 %) compared with the cases without such a finding (30 % with vital reactions of the larynx).

Bunching of leukocytes and/or platelets in haemorrhages of the larynx was often combined with distinct alterations in the lung vessels (80 %). With increasing age the invascular changes of the lung content diminished.

Epithelaxia in the bronchiols was found in 54 cases; in 35 of these, a mixture with air was found. A connection to the duration of autolysis could not be determined.

Additionally the weights of the lungs (adults) were recorded. The average weight of both lungs was 1000 g (min 300 to max 1900 gr) or 1,5% — 2% of body weight. This is more than stated in the literature for “normal” lung weight. A dependence on age was not found.

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Literatur

  1. Backmann R (1961) Blutgehalt und Blutverteilung in den Lungen gesunder und kranker Menschen. Beitr Pathol Anat 125: 222–242.PubMedGoogle Scholar
  2. Brinkmann B (1978) Vitale Reaktionen in der Lungenstrombatm bei Tod durch Strangulation. Z Rechtsmed 81: 133–146.Google Scholar
  3. Brinkmann B, Püschel K (1981) Die Lunge als Erfolgsorgan der Strangulationsagonie. Z Rechtsmed 86: 175–194.PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. Brinkmann B, Püschel K, Bause HW, Doehn M (1981) Zur Pathophysiologie der Atmung und des Kreislaufes bei Tod durch obstruktive Asphyxie. Z Rechtsmed 87: 103–116.PubMedGoogle Scholar
  5. Conzanitis DA, Leijala M, Pesonen E, Zaki AH (1982) Acute pulmonary oedema due to laryngeal spasm. Anaesthesia 37: 1198–1199.CrossRefGoogle Scholar
  6. Janssen W (1977) Forensische Histologie. Schmidt-Römhild, Lübeck.Google Scholar
  7. Joachim J, Riede UN, Mittermayer C (1978) The weight of human lungs as a diagnostic criterium. Pathol Res Pract 162: 24–40.PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. Kamal RS, Agha S (1984) Acute pulmonary oedema. Anaesthesia 39: 464–467.PubMedCrossRefGoogle Scholar
  9. Kanter RK, Watchko JF (1984) Pulmonary edema associated with upper airway obstruction. AJDC 138: 356–358.PubMedGoogle Scholar
  10. Kleiber M, Koops E, Püschel K, Gottberg J, Brinkmann B (1981) Zur Pathologie des Erhängens unter besonderer Berücksichtigung vitaler Reaktionen. Beitr Gerichtl Med 40: 117–121.Google Scholar
  11. Koops E, Püschel K, Wischhusen F, Fechner G, Brinkmann B (1983) Zur Obstruktion der Halsarterien und der oberen Luftwege beim Würgen. Beitr Gerichtl Med 41: 315–321.PubMedGoogle Scholar
  12. Maxeiner H (1985a) Weichteilblutungen im Kehlkopfinneren nach Strangulation. Z Rechtsmed 94: 127–135.PubMedGoogle Scholar
  13. Maxeiner H (1985b) Über Blutungen in den inneren Kehlkopfweichteilen. Beitr Gerichtl Med 43: 103–108.PubMedGoogle Scholar
  14. Maxeiner H (1987) Zur lokalen Vitalreaktion nach Angriff gegen den Hals. Z Rechtsmed 99: 35–54.PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. Maxeiner H (1989) Morphologische Befunde für den Atemwegsverschluß beim Würgen. Arch Kriminol 183: 37–44.PubMedGoogle Scholar
  16. Oswalt CE, Gates GA, Holmstrom FMG (1977) Pulmonary edema as a complication ot acute airway obstruction. JAMA 238: 1833–1835.PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. Pollak S (1975) Über die Häufigkeit des Lungenödems beim Erhängungstod. Beitr Gerichtl Med 33: 134–138.PubMedGoogle Scholar
  18. Schwerd W (1986) Rechtsmedizin. Deutscher Ärzteverlag, Köln.Google Scholar
  19. Shumaker D, Kottamasu S, Preston G, Treloar D (1988) Acute pulmonary edema after near strangulation. Pediatr Radiol 19: 59–60.PubMedCrossRefGoogle Scholar
  20. Strassmann F (1908) Tod durch Erwürgen oder gewaltsames Anfassen des Halses? Vierteljan-resschr Gerichtl Med 36: 282–292.Google Scholar
  21. Tami TA, Chu F, Kaplan M, Wildes TO (1986) Pulmonary edema and acute upper airway obstruction. Laryngoscope 96: 506–509.PubMedCrossRefGoogle Scholar
  22. Vanezis P (1989) Pathology of neck injury. Butterworths, London Boston Singapore Sydney Toronto Wellington.Google Scholar
  23. Ziemke E (1907) Der Tod durch Ersticken. In: Schmidtmann A (Hrsg) Casper-Liman’s Handbuch der gerichtlichen Medizin. Hirschwald, Berlin.Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1990

Authors and Affiliations

  • Janita Wiese
  • H. Maxeiner
  • V. Schneider

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