Zwischenfallskonferenz als Instrument der Qualitätskontrolle

  • A. Frhr. von Wolff
Part of the Klinische Anästhesiologie und Intensivtherapie book series (KAI, volume 38)

Zusammenfassung

Bis vor wenigen Jahren war es üblich, bei den Versuchen, die medizinische Versorgung zu verbessern, von der Aufarbeitung stattgehabter Komplikationen mit für den Patienten negativen Ergebnissen auszugehen. Diese Methode ist in der Anästhesie ungeeignet, da Anästhesiekomplikationen selten sind, dann aber häufig grobe Schädigungen für den Patienten mit sich bringen (6).

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. 1.
    Cooper, J. B-., Newbower, R. S., Long, C. D.: Applications of the critical incident technique to the study of anesthesia errors. Healthcare Delivery in Anesthesia, p. 25 (1980)Google Scholar
  2. 2.
    Cooper, J. B., Newbower, R. S., Kitz, R. J.: An analysis of major errors and equipment failures in anesthesia management: considerations for prevention and detection. Anesthesiology 60, 34 (1984)PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Cooper, J. B., Cullen, D. J., Nemeskal, R., et al.: Effects of information feedback and pulse oximetry on the incidence of anesthesia complications. Anesthesiology 67, 686 (1987)CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Craig, J., Wilson, M. E.: A survey of anaesthetic misadventures. Anaesthesia 36, 933 (1981)PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Flanagan, J. C.: The critical incident technique. Psychol. Bull. 51, 327 (1954)PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Orkin, F. K.: Risk management and quality assurance in outpatient anesthesia care. Problems in Anesthesia 2, 152 (1988)Google Scholar
  7. 7.
    Vitez, T.: Persönliche Mitteilung. Sunrise Hospital, Las VegasGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1990

Authors and Affiliations

  • A. Frhr. von Wolff

There are no affiliations available

Personalised recommendations